کد خبر: ۳۸۴۱۴
۱۵:۴۷ -۲۹ دی ۱۴۰۰
نماینده قزوین گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرانی زیادی را در پی دارد و قیمت کالاهای اساسی رشد زیادی خواهد داشت، یعنی رویکرد حذف ارز ترجیحی می‌تواند به تنهایی ۵۰ درصد گرانی را در قیمت اقلام اساسی به وجود بیاورد.

لطف الله سیاهکلی

نشان تجارت - محمد آیتی: این هفته، مجلس به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه در تعطیلی به سر می‌برد و تنها اعضای کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بهارستان حضور دارند.

همچنان مهمترین و حساس‌ترین موضوع لایحه بودجه سال آینده، سرنوشت ارز ترجیحی است. در همین رابطه برخی از جمله محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از گرانی دارو به عنوان اصلی‌ترین کالا نام می‌برند. او چندی پیش گفته بود: هنوز حذف ارز ترجیحی اتفاق نیفتاده، قیمت دارو افزایش پیدا کرده است و این خود پیامی روشن دارد اگر توجیهی از سوی دولت صورت نگیرد، ارز ترجیحی حذف نخواهد شد و اگر همکاران در کمیسیون تلفیق هم، رای به حذف دهند، در صحن مجلس رای لازم را نمی‌آورد.

از سوی دیگر، رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان گفته بود: ما در کشور، یارانه پنهان زیاد داریم، مثل برق، آب، گاز، دارو، نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی و... از سوی دیگر، برخی از این اقلام مثل مرغ، گوشت و دارو شامل همه مردم می‌شود، پس باید توجه داشت که حذف ارز ترجیحی، کاری بسیار حساس است و تا زمانی که ساز و کار آن مشخص نباشد، نباید روی به حذف آن آورد.

همین اظهارنظرها کافیست تا همه به این موضوع پی ببریم که تصمیم در خصوص ارز ترجیحی، مهمترین جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در روزهای آتی است.

لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: هر کجا در دنیا ارز دو نرخی وجود داشته باشد در آن، رانت و فساد هست و این موضوع را همه قبول دارند. اما بحث در این است که نیروهای آقای رئیسی که حزب‌اللهی و انقلابی هستند نمی‌توانند بگویند که ما توان مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی را نداریم و نمی‌توانیم جلوی رانت را بگیریم. در حالی که دولت آقای رئیسی باید پرقدرت بگوید من می‌توانم ارز ۴۲۰۰ تومانی را مدیریت کنم و اگر زیرساخت‌ها فراهم نیست کمک کنیم تا زیرساخت‌ها مهیا شود.

این نماینده قزوین افزود: اینکه در آینده باید قیمت ارز تک نرخی شود هم حرف درستی است. در این مقطع، مردم ما توان بار گرانی را ندارند. یک بار گرانی در زمان آقای روحانی صورت گرفته و ارز از ۱۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید و الان باز هم این داستان در حال تکرار است. یعنی دو گرانی پشت هم برای مردم خیلی سنگین است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرانی زیادی را در پی دارد و قیمت کالاهای اساسی رشد زیادی خواهد داشت، یعنی رویکرد حذف ارز ترجیحی می‌تواند به تنهایی ۵۰ درصد گرانی را در قیمت اقلام اساسی به وجود بیاورد.

سیاهکلی در ادامه اظهار داشت: من خودم به شخصه موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم، ولی فکر می‌کنم به دلیل گرانی زیادی که ایجاد می‌کند الان زمان درستی برای این کار نیست. یعنی باید لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با وجود ارز ترجیحی بست و از سال بعد، برایش فکری برداریم.

وی با اشاره به اینکه بالاخره یک روزی باید بساط ارز ترجیحی برچیده شود، گفت: باید کاری کرد که کشور از رانت و فساد خلاص شود، ولی زندگی و راحتی مردم هم بسیار مهم است. نباید سیاست‌ها، زندگی روزمره مردم را فلج کند و این موضوع از نظر شرعی و اخلاقی و حتی سیاسی مشکل دارد. مردم از مسئولان توقع ایجاد رفاه نسبی دارند نه اینکه خود آن‌ها به مشکل‌ها بیفزایند.

نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم یادآور شد: بحث دیگری هم مطرح است که اگر ارز ترجیحی حذف شود و با محاسبات فهمید چقدر تورم بر جامعه تحمیل می‌شود، با یارانه‌های دیگر، موضوع را جبران کرد. همکاران در کمیسیون تلفیق به همراه نمایندگان دولت در حال بررسی این موضوع هستند. به هر تقدیر باید همه جوانب را درنظر گرفت و دانست که اوضاع معیشتی مردم در این سال‌ها چه بوده است، سپس روی به تصمیم آورد.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: احتمالاً دولت می‌خواهد با کارت‌های اعتباری، تورم پیش‌بینی شده را جبران کند، ولی باید منتظر باشیم تا ببینیم کمیسیون تلفیق چه مبالغی را برای این موضوع تعریف می‌کند. دولت می‌گوید مجلس از طریق کمیسون تلفیق به ما کمک کند و حتی آقای رئیسی گفته است مجلس هر تصمیمی بگیرد ما تبعیت می‌کنیم. همه تلاش مجلس و دولت این خواهد بود، اتفاقی که اقتصاد و معیشت خانواده‌ها را به خطر بیندازد، گرفته نشود.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون