کد خبر: ۳۷۴۰۵
۱۵:۰۰ -۰۱ دی ۱۴۰۰
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در واکنش به احتمال برخورد قهری با افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند، گفت: در قرن بیست و یکم، دیگر برخورد‌های قهری جوابگو نیست. من در رابطه با ازدواج و اجبار به فرزندآوری هم، همین نکته را گفتم.

واکسن کرونا

نشان تجارت - ورود سویه اومیکرون به ایران رسما توسط مقامات وزارت بهداشت تایید شده است و این مسئله نگرانی‌ها را بیش از پیش کرده است. این در حالی است هنوز حدود ۲۳ درصد مردم همچنان از تزریق دز اول واکسن خودداری می‌کنند.

اینکه عده‌ای ترجیح می‌دهند واکسن تزریق نکنند، تنها به ایران محدود نمی‌شود و تقریباً در اکثر کشورها، حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد مردمانشان یا اعتقادی به واکسن کرونا ندارند و یا هنوز مراعات می‌کنند تا سرنوشت این آزمون بزرگ بیشتر بر بشریت ملموس شود.

بسیاری از دولت‌ها پس از اینکه دیدند عده‌ای در حال مقاومت برای تزریق نکردن واکسن هستند، روی به قوانین محدودکننده و برخورد‌های قهری آوردند که البته دولت ایران هم بنا دارد به زودی این قوانین را برای جلوگیری از شیوع ویروس در دستور کار قرار دهد.

در همین خصوص، محمدعلی محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت مجلس به جامعه ۲۴ گفت: در قرن بیست و یکم، دیگر برخورد‌های قهری جوابگو نیست. من در رابطه با ازدواج و اجبار به فرزندآوری هم، همین نکته را گفتم.

وی افزود: به باور من، تنها راه برای گرفتن نتیجه مثبت، افزایش آگاهی مردم است. هرچه تصمیمات مردم براساس دانش باشد، نتایج پایدارتر خواهد بود.

نماینده نوشهر تصریح کرد: هرچه دولت‌ها و رسانه‌ها تلاش داشته باشند که سطح آگاهی مردم را بالا ببرند و از سوی دیگر، امکانات لازم را برای تصمیم‌گیری آن‌ها فراهم کنند، کار‌ها راحت‌تر و با کمترین مقاومت صورت می‌گیرد. شاید افرادی که هنوز واکسن کرونا را دریافت نکردند، اطلاعاتی که از عوارض واکسن دارند به مراتب بیشتر از فایده‌های آن بوده است. همین موضوع نشان می‌دهد، اطلاع‌رسانی آن‌طور که باید و شاید صورت نگرفته است و هنوز برای رسیدن به نقطه آمارنی کار داریم.

محسنی‌بندپی اظهار داشت: از همه افرادی که تاکنون حاضر نشدند برای تزریق واکسن به مراکز معرفی‌شده بروند، می‌خواهم که به خاطر خانواده و هم‌نوعانشان این تصمیم بزرگ و اجتماعی را بگیرند و خود را در برابر این ویروس منحوس واکسینه کنند. اگر روزی این افراد ناقل شوند و این ویروس را در برخورد‌های اجتماعی به دیگران بدهند و به جز خود، آن افراد را هم گرفتار کنند، چطور می‌خواهند جوابگو باشند یا وجدان خود را راحت ببینند؟

این عضو کمیسیون بهداشت با تاکید بر اینکه دولت نباید به سمت برخورد‌های قهری برود، گفت: چندی پیش شنیدم که دستگاه‌های دولتی گفتند اگر کارمندی واکسن تزریق نکند، حقوقش را قطع می‌کنیم و یا آن‌ها را به اداره راه نمی‌دهیم. این‌دست تصمیمات و برخورد‌ها واقعاً جوابگو نیست. باید تا جایی که می‌شود آموزش داد و مهربانانه کار را به جلو هدایت کرد؛ شک نکنید این کار اگر به صورت مدوام صورت می‌گرفت اکنون، وضع بهتر از این بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس آمار‌هایی که چند روز پیش به دستم رسید، متوجه شدم که حدود ۸۰ درصد مردم دز اول واکسن را تزریق کردند و به نظر شرایط خوب و قابل قبول‌تر از قبل شده است. وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا متولیان اصلی در امر جلوگیری از شیوع کرونا هستند که می‌باید در کنار حضور پررنگ رسانه‌ها، فضا را به سمت همکاری همه جامعه سوق دهند.

امروز اگر دستگاه‌های یادشده به درستی به واکسن‌نزده‌ها یادآوری کنند که در پیک پنجم کرونا تا چه حد قابل ملاحظه‌ای مبتلایان کمتر و آن‌هایی که واکسن تزریق کردند اگر هم مبتلا شدند، چقدر راحت‌تر از گذشته بیماری را از سر گذراندند، حتماً بسیاری از آن افراد با اعتقاد بیشتر روی به تزریق واکسن می‌آورند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون