کد خبر: ۳۷۲۴۰
۰۷:۵۳ -۲۷ آذر ۱۴۰۰
طلاق از سمت زوجه یکی از طلاق‌هایی که به دلیل عدم وجود حق طلاق برای زوجه، فرایند رسیدگی به آن در دادگاه ‌ها بسیار طولانی است.

نشان تجارت - طلاق از سمت زوجه یکی از طلاق ‌هایی که به دلیل عدم وجود حق طلاق برای زوجه، فرایند رسیدگی به آن در دادگاه ‌ها بسیار طولانی است. به همین منظور استفاده از مشاوره حقوقی و مشاوره با وکیل طلاق بسیار مفید خواهد بود. مطابق با ماده 1130 قانون مدنی در صورتی که زن بتواند عسر و حرج خود را ثابت کند، می‌تواند با طرح دعوای طلاق از سمت زوجه و صدور گواهی عدم امکان سازش، خود را مطلقه نماید. عسر و حرج به لحاظ قانونی به این معناست که زن در شرایطی وجود دارد که اولا خود مسبب آن نبوده و ثانیا به دلیل شرایط به وجود آمده، ادامه زندگی مشترک به دلیل اخلاقی، معیشتی و … بسیار دشوار باشد. طلاق از سمت زوجه، سخت ‌ترین و دشوارترین نوع طلاق است که بدون وجود دلیل موجه و نیز استفاده از وکیل طلاق مجرب، رسیدن به هدف نهایی تقریبا غیر ممکن است. همان طور که قبلا نیز گفته شد، مطابق ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق با زوج است، مگر آن که دلیل موجهی برای طلاق ایجاد گردد.

طلاق

شرایط طلاق از سمت زوجه

شرایط طلاق از سمت زوجه و یا طلاق از طرف زن به طور دقیق در عقدنامه ذکر شده است. شروط ۱۲ گانه ‌ای که هنگام عقد، زوج آن را امضا می‌کند، از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

  • عدم دادن نفقه زن از سوی شوهر به مدت ۶ ماه
  • عدم امکان ادامه زندگی به دلیل بد رفتاری زوج
  • بیماری خطرناک مرد در صورتی که سلامتی زن را به خطر بیاندازد.
  • اشتغال زوج به کار مغایر با حیثیت و آبروی زوجه و خانواده او
  • محکومیت شوهر به مجازات ۵ سال حبس و بیشتر و یا جزای نقدی منجر به ۵ سال حبس و بیشتر.
  • اعتیاد مضر زوج و مخل بودن آن در زندگی زناشویی
  • غیبت غیر موجه مرد به مدت شش ماه متوالی
  • ارتکاب جرم منجر به مجازات حد و تعزیر که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد.
  • عقیم بودن زوج به مدت پنج سال از ابتدای زندگی مشترک
  • مفقودالاثر بودن مرد حداقل شش ماه
  • ازدواج مجدد مرد بدون اذن زوجه

آیا نشوز زن مانع از طلاق از طرف زوجه می‌شود؟

همان طور که می‌دانید براساس قوانین موجود زوجه حق طلاق ندارد، مگر این که شرایط بر ضد احوال زوجه باشد و بتواند موضوع طلاق را مطرح کند و دادگاه بر طبق خواسته او رای دهد. یکی از مهم ترین ارکان این اتفاق مطیع بودن زن و نافرمان بودن مرد است که زوجه موظف است برای انجام خواسته اش آن را در دادگاه ثابت کند. در اصطلاح حقوقی نشوز به معنای نافرمانی کردن از وظایف زناشویی می‌باشد، در واقع اگر هر یک از زوجین چه مرد و چه زن به وظایفی که در قبال همسر خود دارد عمل نکند، می‌گویند که نشوز کرده است و شخص نافرمان را ناشزه می‌نامند که در اصطلاحات قانونی بیشتر برای زوجه به کار می‌رود. بنابراین اگر زوجه مدعی درخواست طلاق باشد و زوج بتواند زن یا همسر خود را  ناشزه تعریف کند و آن را به اثبات برساند، طلاق از طرف زن منتفی می‌شود و حتی ممکن است مرد این حق را پیدا کند که مجددا ازدواج نماید که باز هم به اجازه همسر اول خودش نیاز دارد و در غیر این صورت زن می‌تواند با این شرایط از همسرش جدا شود و گاها رای قاضی نیز بر همین اساس پیش می‌رود و آیه طلاق میان زوجین جاری می‌گردد.

مدارک لازم برای دادخواست طلاق از طرف زن

مدارک لازم برای دادخواست طلاق عبارتست از:

  • سند ازدواج رسمی
  • شناسنامه
  • کارت ملی

در نهایت اگر مدارک دیگری فی مابین زوجین مبادله یا منحصراً به یک نفر باشد که تاثیر در روند پرونده داشته باشد قابلیت طرح دادخواست طلاق را دارد.

طلاق

مهریه در طلاق از طرف زن

در طلاق از طرف زن، اگر زن تقاضای طلاق نماید صراحت ماده 1146 قانون مدنی می‌گوید چنانچه زوجه کراهتی نسبت به شوهر داشته باشد می‌تواند با بذل تمام یا مقداری از مهریه آن هم با احراز عسر و حرج و کراهت و مخاطرات به وجود آمده تقاضای طلاق خلعی را از دادگاه درخواست نماید و بقیه مهریه قابل مطالبه می‌باشد. اگر در رابطه با مهریه هرگونه توافقی شده باشد زوجه می‌تواند از آن توافق در دادگاه استفاده کند. شرط تنصیف دارایی فقط در طلاق از طرف مرد می‌باشد.

برچسب ها: نشان تجارت طلاق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون