کد خبر: ۳۶۹۹۸
۱۴:۳۸ -۱۹ آذر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قیمت دلار به خودی خود پاین نمی‌آید؛ باید تغییر روش داد. اگر بودجه سال ۱۴۰۱ کارشناسی بسته شود و دیپلماسی با کشور‌های همسایه تقویت شود، روز‌های خوبی در انتظار اقتصادمان خواهد بود.

سیدابراهیم رئیسی

نشان تجارت - محمد آیتی: حدود چهار ماه پیش بود که سیدابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم در مراسم تنفیذ حکم خود گفت «اقتصاد کشور را شرطی نخواهد کرد»، اما وقتی سکان هدایت مملکت را به دست گرفت تا حدی متوجه اوضاع وخیم اقتصادی کشور شد.

در حالی که دو سال پایانی دولت حسن روحانی یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های اقتصادی کشور بود، اکنون در این چهار ماه نه تنها وضع بهتر نشده که حتی روند صعودی پیکان قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

حسن روحانی زمانی که دولت را تحویل داد، نرخ دلار کمی بیشتر از ۲۵۷۰۰ تومان بود، اما در این چهار ماه حتی این رقم بالا هم حفظ نشد و اکنون نرخ دلار به بیش از ۲۸ هزار تومان و حتی در مقاطعی به بیش از ۲۹ هزار تومان هم رسیده است.

اینکه چرا نرخ ارز کاهشی نمی‌شود که به تبع آن، برخی اقلام و مخصوصاً کالا‌های اساسی قیمت‌شان پایین بیاید، پرسشی است که چند سالی فکر همه جامعه را به خود معطوف کرده است.

در همین خصوص، علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مردم در این مدت توقع داشتند قیمت برخی اقلام و کالا‌های اساسی و دلار پایین بیاید، ولی متاسفانه نه تنها کاهش پیدا نکرده که حتی بالاتر هم رفته است که این موضوع اصلاً قابل قبول نیست.

وی افزود: البته هنوز برای قضاوت عملکرد دولت سیزدهم زود است. آقای رئیسی در کمیسیون اقتصادی به ما گفت اگر تا یک سال آینده، کاری نکنیم، روزنه امیدی که از طرف مردم ایجاد شده تبدیل به ناامیدی و یاس خواهد شد.

نماینده کنگاور تصریح کرد: آقای میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه غیرعلنی به ما گفت که دو ماه است مرتب در جلسات آن هم به صورت سه شیفت روی تغییر ساختار بودجه در حال کار کردن هستیم. ما به اصلاح ساختار بودجه کشور نیاز مبرم داریم. با وضعیت کنونی و روشی که پیش گرفته شده فعلاً توفیق خاصی حاصل نخواهد شد. کسری بودجه قطعی است، چون بسیاری از سررسید‌های تعهدات مالی دولت قبل به دولت فعلی منتقل شده و دولت متعهد به پرداخت آن است که در تراز مالی باید درنظر بگیرد و فعلاً اصلا وضعیت خوبی نداریم.

رضایی اظهار داشت: من خودم به عنوان یک ایرانی و شهروند این کشور امیدوارم که وضعیت اقتصادی بهتر شود. ان‌شاالله بودجه سال ۱۴۰۱ با ساختار جدید بسته می‌شود. برای قضاوت دولت زود است، باید به دولتمردان کمی وقت بدهیم، چون در حال پوست‌اندازی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه عنوان کرد: کاملاً واضح است که این حقوق‌ها نه برای بازنشسته‌ها و نه برای شاغلین مناسب نیست. شاید مهمترین کار که بتواند اقتصاد کشور را منطقی‌تر و به تبع آن، معیشت مردم را سر و سامان دهد، اصلاح ساختار بودجه است. همین یک کار درست و با خردجمعی انجام شود، قیمت دلار هم پایین‌تر می‌آید.

وی افزود: دولت می‌تواند از طریق افرادی که فرار مالیاتی دارند، پول دربیاورد؛ یا مثلاً از مالیات بر خانه‌های خالی، ولی متاسفانه مالیات بر خانه‌های خالی را نیمه‌کاره و بی‌نتیجه رها شده است.

رضایی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید روابط با همسایگان را تقویت کنیم تا اقتصادمان اصلاح شود. نباید دور خودمان حصار بکشیم. باید اولویت را بر حُسن همجواری بگذاریم، یعنی اول کشور‌های همسایه که می‌توانیم با آن‌ها صادرات و واردات آسان‌تری داشته باشیم را دریابیم. قیمت دلار به خودی خود پاین نمی‌آید؛ باید تغییر روش داد. اگر بودجه سال ۱۴۰۱ کارشناسی بسته شود و دیپلماسی با کشور‌های همسایه تقویت شود، روز‌های خوبی در انتظار اقتصادمان خواهد بود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون