کد خبر: ۳۶۹۵۴
۱۷:۳۳ -۱۷ آذر ۱۴۰۰
همه‌شان به امید زندگی بهتر و رفتن راه صدساله در چند ساعت به دل بیابان، جنگل و غار زدند تا با پیدا کردن گنج به ثروت افسانه‌ای بروند، اما چیزی جز مرگ نصیبشان نشد.

گنج‌

نشان تجارت - بیشترشان کار نابلد و آماتور هستند، ولی تا اسم گنج یا برق طلا را می‌بینند غرق در رویا شده و قصری پر از پول را برای خود تصور می‌کنند. بدون هیچ شناختی با سرکرده همراه می‌شوند که به طلا و عتیقه برسند، اما آنچه نصیبشان می‌شود گرفتاری پشت میله‌های زندان یا مرگ است.

در سال‌های اخیر به علت نوسانات اقتصادی، گرانی و بدتر شدن وضع معیشت مردم، بسیاری از جوانان که بیکاری گریبان آن‌ها را گرفته است به خاطر خلاصی از بحران مالی به سمت جستجوی گنج و قاچاق و خرید و فروش اشیا عتیقه می‌روند.

هفته گذشته بود که اعضای خانواده مرد جوانی به دادسرای جنایی رفتند و مدعی شدند تصادف مرگبار پسرشان قتل عمد است. آن‌ها مدعی شدند پسرشان و دو دوستش جستجوگر گنج بوده و چند باری موفق بودند، وقتی پسرشان یکبار به تنهایی گنج پیدا کرده دو شریک دیگر مدعی شده‌اند گنج باید بین سه نفر تقسیم شود که پسر آن‌ها قبول نکرده و هفته بعد هم تصادف مرگبار کرده است، حال احتمال می‌دهند دوستانش او را به خاطر گنج کشته‌اند.

در این گزارش خبرنگار جامعه ۲۴ مهمترین مرگ‌ها بر اثر جستجوی گنج یا خرید و فروش عتیقه را بررسی کرده است.

مرگ جستجوگران گنج در چاه حفر شده

۱۳ تیر ماه سال گذشته بود که به پلیس فراشبند اعلام شد دو نفر در یک چاه در اطراف این شهر گرفتار شده اند. با حضور پلیس و آتش نشانی و خارج کردن آن دو نفر مشخص شد آن‌ها به علت استنشاق گاز جان خود را از دست داده اند. وسایل به جا مانده حاکی از آن بود که این افراد در جستجوی گنج بودند. در ادامه رد پای سه نفر دیگر هم کشف و آن‌ها دستگیر شدند. سرکرده جستجوگران گنج با اعتراف به اینکه آن‌ها قصد سرقت داشتند، گفت: یک نقشه گنج را خریدیم و با وسایل برای درآوردن آن به اینجا آمدیم. بخشی از زمین را کندیم و دو نفر از دوستان وارد شدند، اما یکباره بیهوش شدند، ما هم از ارس فرار کردیم. نمی‌دانم چرا با کندن فقط چند متر زمین باید اینقدر گاز داشته باشد، حالا ما نه تنها پولدار نشدیم، دو دوست خودمان را هم از دست دادیم.

در جستجوی گنج از کرمانشاه تا سپیدان

وقتی نقشه گنج را خریدند در پوست خودشان نمی‌گنجیدند، دو پسر جوان نقشه را مو به مو مرور کردند، قرار بود در یک روز کامل به گنج برسند. آن‌ها صبح ۲۵ خرداد سال ۹۷ به سمت آبشار مارگون رفتند و دو کارگر افغان را هم برای حفاری با خود بردند. نزدیک آبشار، محل گنج را در نقشه پیدا کرده و شروع به حفاری کردند. نصف روز سه نفری مشغول حفاری شدند و یک نفر نگهبانی می‌داد تا کسی به آن‌ها نزدیک نشود.

هوا گرگ و میش شده بود و تا ساعتی دیگر آفتاب بالا می‌آمد و آن‌ها باید قبل از آن گنج را برداشته و فرار می‌کردند، اما یکباره دو کارگر افغان بیهوش در داخل چاه افتادند، یکی از جستجوگران برای کمک داخل چاه رفت که خودش هم مسموم شد.

نفر آخر که به شدت ترسیده بود در تماس با اورژانس درخواست کمک کرد، اما نقشه شان لو رفت. با حضور عوامل امدادی مشخص شد دو کارگر جان خود را از دست داده اند. پسر جوانی هم که در یک قدمی مرگ بود نجات یافت و همدست او هم دستگیر شد.

مرگ زیر آتشکده

پنج دوست بودند که متوجه شدند روستای رشک علیا زرند پر از آتشکده قدیمی است. روستا خلوت بود و اگر کسی داخل آتشکده‌ها می‌شد دیگر دیده نمی‌شد و می‌توانست هر کاری می‌خواهد آنجا کند. ۳۰ خرداد سال ۹۵ پنج مرد برای کشف گنج و عتیقه داخل آتشکده شدند.

آن‌ها تا بامداد صبح بعد حفاری را زیر دیوار انجام دادند و امید داشتند به گنجی دست پیدا کنند که دیگر نیاز نباشد کار کنند. در همین افکار بودند و به امید طلا می‌کندند که دیوار آتشکده یکباره فرو ریخت و سه نفر زیر آوار و خروار‌ها خاک دفن شدند. دو نفر دیگر روستا را روی سرشان گذاشتند تا بالاخره نیرو‌های امدادی برای کمک آمدند.

ساعتی بعد جسد دو جستجوگر گنج پیدا شد، اما اثری از نفر سوم نبود. بالاخره بعد از ۲۴ ساعت جسد نفر سوم هم پیدا شد.

مرگ در دهانه غار به خاطر گنج دفن شده

چهار نفر تصمیم گرفتند وارد غار روستای کلاه دراز در گیلان غرب شوند و به گنج افسانه‌ای دست پیدا کنند. یک هفته تمام فقط تجهیزات را از سینه کش کوه بالا بردند و مخفی کردند. ۲۴ مردادماه سال گذشته بالاخره روز موعود فرار رسید و آن‌ها شروع به حفر یک ورودی در کنار غار کردند. چند متری که کندند توانستند به راه ورودی غار برسند، اما دهانه چاهی که کنده بودند کوچک بود و باید تک تک وارد می‌شدند.

هر چهار نفر داخل رفتند و قرار بود ۶ ساعت بعد با گنج از داخل غار خارج شوند، اهالی نصف روز منتظر آن‌ها ماندند، اما خبری نشد، همه نگران ساعت ۱۰ شب به پلیس و هلال احمر خبر دادند که وقتی امدادگران رسیدند به علت تنگی ورودی غار مجبور شدند آن‌ها هم دهانه را حفر کنند.

روز بعد امدادگران وارد غار شدند و با چهار جسد که به فاصله کمی از هم افتاده بودند، روبرو شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد آن‌ها به علت گاز گرفتگی در غار قبل از رسیدن به گنج خیالی جان خود را از دست داده اند.

کلاهبرداری با نقشه گنج تقلبی

در حالی که بسیاری به خاطر مشکلات مالی به سمت پیدا کردن دفینه می‌روند، در این میان عده‌ای سودجو به فکر فروش نقشه تقلبی گنج افتاده اند، این افراد با تبلیغ فضای مجازی و صحبت با دوستان و آشنایان مدعی می‌شوند که نقشه گنج دارند و بنا به دلایلی نمی‌توانند خودشان برای خارج کردن گنج بروند، آن‌ها با زیرکی و چرب زبانی افراد دیگر را فریب داده و بین ۱۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بسته به شرایط کلاهبرداری می‌کنند.  

این سودجویان با رفتن به مناطق صعب العبور یا کم تردد بیابانی با کشیدن نقشه‌ای از محل مدعی می‌شوند در آنجا گنج وجود دارد و به همین راحتی فرد را فریب داده و پول هنگفتی به جیب می‌زنند.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون