کد خبر: ۳۶۸۹۰
۱۲:۳۳ -۱۶ آذر ۱۴۰۰
یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است؛ افزایش نرخ ارز زیر سایه مسائل سیاسی هیچ کاربردی برای بازار سهام ندارد و در برخی موارد می‌تواند اثر منفی بر بازار بگذارد.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - پیمان حدادی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص آخرین وضعیت بورس تهران گفت: سر درگمی مردم در بازار به دلیل وعده متولیان بیشتر شده است.

حدادی گفت: تردید سهامداران به چندین دلیل در بازار روز به روز بیشتر می‌شود. افزایش نرخ ارز به دلیل مسائل سیاسی، افزایش ابهامات در مذاکرات برجامی و از همه مهتر سرنوشت بودجه‌ای سال آینده وضعیت بورس را بحرانی‌تر کرده است.

این تحلیلگر در پاسخ به این سوال که تا چه حدی افزایش نرخ ارز شرایط حضورسهامداران و معاملات دربازار سرمایه را بهبود می‌بخشد، گفت: هرگاه رشد قیمت دلار می‌تواند بر بازار سهام اثر گذار باشد که فاصله زمانی افزایش قیمت دلار کوتاه و موقت نباشد. موضوع دیگراینکه رشد قیمت دلار متأثر از مسائل سیاسی نباشد.

وی تصریح داشت: زمانی که افزایش نرخ دلار به دور از شاخص‌های اقتصادی باشد نمی‌تواند تأثیر بسزایی بر بازار سرمایه داشته باشد. این نوع حرکت (رشد قیمت دلار به دلیل مسائل سیاسی) کمترین تأثیر را بر بازار سهام دارد. تأثیرات لحظه‌ای واکنش منفی بر بازار بورس می‌گذارد.

حدادی ادامه داد: همواره ریسک‌های سیاسی بر بازار سهام قالب می‌شود و این برای وضعیت شاخص و حرکت بورس مناسب نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه یادآور شد:، اما پایداری رشد قیمت ارز پس از یک تأخیر زمانی اثر مطلوب بر بازار سهام می‌گذارد.

به گفته حدادی؛ اخبار و اتفاقات این چند روز برای بازارسهام بسیار حیاتی است. طبق قانون دولت موظف است ۱۵ آذر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کند. بودجه سال آینده برای بازار سهام بسیار مهم است. چراکه سرنوشت شرکت‌های بورسی بستگی به شرایط و بودجه ریزی صنایع مختلف و اثرات آن بر صنایع بورسی دارد.

وی تصریح داشت: تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی، گرانی قیمت حامل‌های انرژی و موارد دیگر ابهاماتی را پیش روی بازار سرمایه گذاشته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تأکید داشت: موارد زیادی در بودجه سال ۱۴۰۱ تأثیر بر شرایط بازار سهام خواهد داشت. از این رو تا بر طرف شدن این ابهامات، بازار سرمایه دربلاتکلیفی بسر می‌برد و احتمال هر ریزش شاخص و نوسانات پی در پی در این بازار وجود دارد؛ تا اینکه بورس جهت اصلی خود را پیدا کند.

حدادی گفت:، اما از نظر تکنیکی ورود بازارسرمایه به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شاخص کل قیمت‌ها نشان می‌دهد که سهام‌ها در بازار شروع به رشد کند. البته برای تحقق رشدشاخص و سهام‌ها، بازارباید مؤلفه افزایش معاملات خُرد را داشته باشد و بعد شاهد رشد قیمت‌ها در بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گمانه زنی‌هایی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد که اگر در مجموع لایحه طبق این سیاست‌ها بسته شده باشد قطعاً اثرات منفی آن در بازار قابل مشاهده است.

وی تأکید داشت: از این رو پیش بینی می‌شود بازار سرمایه طی هفته جاری و هفته آینده وضعیت و معاملات خوبی را تجربه نخواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون