کد خبر: ۳۶۰۸۲
۱۴:۴۷ -۲۴ آبان ۱۴۰۰
نماینده لارستان در مجلس مطرح کرد
حسین زاده گفت: نقدینگی بالا و تورم عجیب و غریب به عوامل بازدارنده تولید تبدیل شده‌اند. خلق اعتباری که بانک‌ها و خلق پولی که بانک مرکزی انجام می‌دهند بلای جان تولیدکنندگان و کارآفرینان شده است.

عدم موفقیت کارآفرینان

نشان تجارت - محمد آیتی: اشتغال‌زایی یکی از مهمترین وظایف دولت است. برخی معتقدند که دولت نباید تمام و کمال و مستقیماً شغل ایجاد کند، بلکه می‌باید بخش عمده این کار را با حمایت از کارآفرینان به منصه ظهور برساند.

چند سالی است که حال و روز اقتصاد و تولید اصلاً خوب نیست و به تبع آن، اکثر کارآفرینان هم نتوانستند فضای کسب و کار قابل توجهی را مهیا کنند. حال پرسش این است که چرا به این نقطه رسیدیم و راهکار حل این بحران چیست؟

حسین حسین زاده نماینده لارستان در مجلس یازدهم در این رابطه گفت: متاسفانه فضای کسب و کار در کشور برای تولید و کار کردن مهیا نیست. وقتی در بخش مدیریت و اجرا می‌رویم متوجه می‌شویم که وضع از آن چیزی هم که تصورش را می‌کردیم بدتر است.

وی افزود: در کشور ما، تولیدکننده و سرمایه‌گذار باید پوتین آهنی به پا کنند تا موفق به اخذ مجوز‌های لازم برای شروع کار شوند. طبیعی است در چنین ساختار معیوبی، کمتر فردی حاضر می‌شود روی به ریسک بیاورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وقتی همه کار‌ها هم انجام می‌شود به محض شروع کار، ارگان و سازمان‌های زیادی مثل بیمه، مالیات، محیط زیست، بهداشت، اداره کار و... با سخت‌گیری‌هایشان بر سر کارآفرین خراب می‌شوند، به طوری که گاهی کارآفرین یا همان سرمایه‌گذار خسته، بی‌رمق و بی‌انگیزه می‌شود و از ادامه کار صرفنظر می‌کند.

حسین زاده اظهار داشت: عمده کارآفرینان ما، برای حرکت در مسیری که برای خود متصور شدند نیاز به تسهیلات دارند، اما وقتی بانک‌ها گاهی تا ۲۷ درصد سود می‌گیرند چطور می‌توان به آینده کار خوشبین بود؟ مگر سود آن کارآفرین چقدر است که باید چنین سودی را به عنوان بازپرداخت وام به بانک بدهد؟ از سوی دیگر، همین بانک‌ها برای دادن وامی، خواستار سندی با ارزش فراوان هستند، کارآفرین در شروع کار چطور می‌تواند چنین خواسته‌ای را تامین کند؟

وی با اشاره به اینکه فضای سیاسی و روانی بازار هم باید برای کار مهیا باشد، گفت: نقدینگی بالا و تورم عجیب و غریب به عوامل بازدارنده تولید تبدیل شده‌اند. خلق اعتباری که بانک‌ها و خلق پولی که بانک مرکزی انجام می‌دهند بلای جان تولیدکنندگان و کارآفرینان شده است.

نماینده لارستان یادآور شد: قاچاق کالا و واردات بی‌رویه نفس تولید را گرفته است و در این فضا خیلی نباید منتظر آینده روشن بود.

حسین زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما نمایندگان در مجلس باید قوانین کسب و کار را تسهیل کنیم، یعنی کلی قوانین در این رابطه داریم که یا موازی دیگر قوانین است یا معارض آن. از سوی دیگر، دولت باید یک پنجره واحد برای بارگذاری اسناد و مدارک سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باز کند و در ۲۰ روز جواب نهایی را به آن‌ها بدهد. متاسفانه با وجود برخی زیرساخت‌هایی که در این رابطه مهیاست همچنان شاهدیم این هستیم که عده‌ای بعد از شش ماه با چند کیلو پرونده در چند وزارتخانه در حال رفت و آمد هستند.

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون