کد خبر: ۳۴۵۴۸
۱۵:۴۵ -۱۰ مهر ۱۴۰۰
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح کرد
سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بیش از ۶۰ میلیون نفر در ایران یارانه نقدی می‌گیرند که به نظر می‌رسد رقم واقعی افراد محق برای برخورداری از این امکان، ۳۰ میلیون نفر هستند.

یارانه نقدی

نشان تجارت - در دولت محمود احمدی نژاد و در راستای طرح تحول اقتصادی، همه مردم ایران از گرفتن یارانه نقدی بهره‌مند شدند تا اینکه چند سال بعد از آن تصمیم، دولت روحانی فراخوان انصراف از دریافت یارانه را مطرح کرد و اعلام داشت افرادی که از تمکن مالی برخوردارند به منظور کمک به دولت برای بهبود و ساماندهی اقتصادی کشور از دریافت ۴۵۵۰۰ تومان به ازای هر نفر از اعضای خانواده انصراف دهند؛ موضوعی که تنها مورد توجه ۳ درصد مردم قرار گرفت.

در حال حاضر گفته می‌شود حدود ۸۰ درصد مردم یارانه نقدی از دولت دریافت می‌کنند و نکته عجیب و همیشه بحث برانگیز آن، پرداخت همان ۴۵۵۰۰ تومان یک دهه گذشته توسط دولت است؛ مبلغی که شاید دیگر به درد کسی آن هم در این تورم سرسام‌آور نخورد.

حدود دو ماه است که دولت سیزدهم در راس کار قرار گرفته و تقریباً تیم اقتصادی سیدابراهیم رئیسی مشخص شده است. حال پرسش این است که رویکرد دولت سیزدهم در موضوع پرداخت یارانه‌ها باید به چه گونه‌ای باشد؟

در همین رابطه، سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا گفت: مجلس یازدهم در این رابطه آماده کمک همه جانبه به دولت است، چون فکر می‌کنیم این دولت، آخرین امید مردم است. از طرفی، اعتقاد داریم یارانه‌هایی که در کشور توزیع می‌شود، ساماندهی شده نیست. چطور می‌شود ۱۰ سال بگذرد، اما مبلغ یارانه همان ۴۵۵۰۰ تومان باشد.

وی افزود: ۴۵۵۰۰ تومان، پول یک سطل ماست است و این مبلغ زخمی از قشر آسیب‌پذیر را التیام نمی‌دهد. دولت باید یارانه افراد مرفه و یا کسانی که در اداره امور زندگی خود با چالش جدی روبرو نیستند را قطع و آن درآمد را به یارانه ضعفا اضافه کند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: مدت‌هاست قیمت حامل‌های انرژی، مصالح ساختمانی و کالا‌های اساسی و مخصوصاً خوراکی‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است. دولت باید یارانه‌ای را به افراد محق بپردازد که تا حدی بار سنگین هزینه‌های زندگی از روی دوش آن‌ها برداشته شود.

دلخوش در پاسخ به اینکه با کسری بودجه‌ای که دولت دارد و تحریم‌های سخت بین‌المللی که با آن روبرو هستیم، آیا توان افزایش یارانه نقدی مردم وجود دارد؟ گفت: متاسفانه در کشور از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است. به طور مثال ما کلی منابع خدادادی مثل معادن، دریا، جنگل و... داریم که اگر پای کار بیاییم کلی می‌توانیم از آن‌ها درآمدزایی کنیم. از سوی دیگر، فروش نفت نیاز به رایزنی دارد. مگر می‌شود دست روی دست گذاشت و مرتب بگوییم تحریم هستیم و از ما نفت نمی‌خرند؟ همچنین یک بار باید به طور جدی جلوی فرار مالیاتی در کشور را گرفت. این رویکرد‌ها اگر تغییر پیدا کند خواهید دید که با وجود تحریم‌ها به راحتی می‌توان یارانه نقدی ضعفا را افزایش داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یارانه نقدی همچنان باید ادامه داشته باشد، همانطور که خیلی از کشور‌ها هم این روند را دنبال می‌کنند. همچنین باید کارت اعتباری برای خرید کالا‌های اساسی در اختیار قشر آسیب‌پذیر گذاشت. از طرفی، بیش از ۶۰ میلیون نفر در ایران یارانه نقدی می‌گیرند که به نظر می‌رسد رقم واقعی افراد محق برای برخورداری از این امکان، ۳۰ میلیون نفر هستند که حتماً باید این ساماندهی زودتر انجام شود تا یارانه ضعفا بیش از رقم کنونی شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون