کد خبر: ۳۲۹۵۲
۰۹:۲۹ -۳۰ مرداد ۱۴۰۰
عباس علوی راد بیان کرد
قیمت دلار در حالی تحت تاثیر خبر تسلط طالبان بر افغانستان به ناگهان روند افزایشی به خود گرفت که در هفته آینده با معرفی مهره‌های جدید کابینه سیزدهم همچنان در نوسان است. این در حالی است که عباس علوی راد، اقتصاددان معتقد است ادامه تکانه‌های محدود روی قیمت ارز قابل پیش بینی خواهد بود.

آینده قیمت دلار

نشان تجارتشاید بتوان گفت مهم‌ترین رویداد بین المللی موثر بر قیمت دلار در کوتاه مدت، روی کار آمدن طالبان در افغانستان بود؛ امری که قیمت دلار در بازار را به بالاتر از ۲۷ هزار تومان رساند. در هفته پیش رو نیز اتفاقات داخلی بر قیمت ارز تاثیر خواهد داشت؛ بنابراین حالا خیلی‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا قیمت دلار بعد از تعطیلات ۶ روزه باز هم افزایشی خواهد بود؟

شعله ور شدن انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور

یک اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه عوامل متعددی همچنان بر نوسانات قیمت ارز موثرند، گفت: در چند هفته اخیر، بعد از اینکه قیمت دلار از مرز مقاومتی چند ماه گذشته یعنی ۲۵ هزار تومان عبور کرد، این تصور ایجاد شده که گویا بار دیگر انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور در حال شعله ور شدن است.

عباس علوی راد ادامه داد: از ابعاد متغیر‌های اقتصادی داخل کشور، مهم‌ترین سیگنال عریان شدن رشد کم سابقه پایه پولی در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در گزارش‌های بانک مرکزی، رشد چشمگیر و کم سابقه شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های صنعت و خدمات در بهار ۱۴۰۰ بوده است.

ابهام در سرنوشت برجام، دلار را افزایشی می‌کند

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا رشد قیمت دلار و عبور از مرز ۲۷ هزار تومان می‌تواند تحت تاثیر تسلط طالبان بر افغانستان باشد، گفت: از ابعاد منطقه‌ای و بین الملل هم ابهام در سرنوشت برجام و تحولات عمیق نظام سیاسی در یکی از کشور‌های همسایه یعنی افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان سیگنال‌های دیگر بوده است.

علوی راد ادامه داد: حالا پس از به اوج رسیدن پیک پنجم کرونا در کشور و نزدیک شدن به پایان تعطیلات ۶ روزه اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا بار دیگر همه نگاه‌ها به روند قیمت ارز و سایر بازار‌های دارایی در هفته پیش رو هستند.

افزایش قیمت دلار دور از انتظار نیست

این اقتصاددان با بیان اینکه مهم‌ترین رویداد هفته پیش رو، تعیین تکلیف کابینه پیشنهادی رئیس جمهور توسط مجلس شورای اسلامی خواهد بود، گفت: از سوی دیگر با معرفی رئیس کل بانک مرکزی و معاون اقتصادی رئیس جمهور پازل تیم اقتصادی دولت سیزدهم تکمیل خواهد شد.

علوی راد ادامه تکانه‌های محدود روی قیمت ارز را قابل پیش بینی خواند و گفت:، اما انحراف‌ها خیلی چشمگیر نخواهد بود.

ادامه تحولات افغانستان بر روند قیمت ارز موثر است

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چه عواملی بر قیمت ارز در کوتاه مدت موثر است، گفت: از جنبه بین المللی نیز ادامه تحولات افغانستان و چگونگی تثبیت قدرت از سوی طالبان از یکسو و چگونگی ادامه مذاکرات پیرامون برجام بر تکانه‌های محدود قیمت ارز قابل پیش بینی خواهد بود.

علوی راد ادامه داد: با این همه با رای اعتماد مجلس به کابینه ابراهیم رئیسی و تکمیل تیم اقتصادی دولت از یک سو و سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی از سوی دیگر بازار ارز به سمت یک ثبات نسبی سوق خواهد داشت. در نهایت تنها عامل موثر بر تکانه‌های ارزی در ماه‌های آینده تعیین تکلیف برجام در دولت سیزدهم خواهد بود.

 

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون