کد خبر: ۳۲۷۴۷
۲۰:۱۶ -۲۴ مرداد ۱۴۰۰
یک نماینده مجلس گفت: اگر ضرورت دارد برخی مراسم‌های امام حسین به صورت حضوری برگزار شود حتماً باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها رعایت شود وگرنه اشتباهات ما، هم امام حسین را آزار می‌دهد و هم دستاویزی می‌شود برای افرادی که بگویند این هم از عزاداری و مراسمات دینی شما.

عزاداری محرم

نشان تجارتمحمد آیتی: ایران جزو معدود کشورهایی که در حال تجربه پیک پنجم کرونا است؛ از این‌رو کارشناسان به واسطه سرعت کند واکسیناسیون، خبر از پیک‌های ششم و هفتم کرونا آن هم در آینده نه چندان دور می‌دهند.

یکی از عواملی که می‌تواند چراغ پیک ششم را در هفته‌های آتی روشن کند، برگزاری مراسم‌های عزاداری در محرم است. عده‌ای می‌گویند اگر به مانند سال گذشته این مراسم‌ها به صورت حضوری برگزار شود (که اکنون در بسیاری از نقاط کشور در حال برگزاری است) باید انتظار بیش از ۱۰۰۰ فوتی را هم در روز داشت.

از این‌رو فرصت را مغتنم شمردیم و به سراغ دو تن از قانون‌گذاران و ناظران مجلس یازدهم رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.

شرع، آسیب وارد کردن به بدن را جایز نمی‌داند

غلامرضا نوری، نماینده بستان آباد درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم در اوج پیک پنجم کرونا در کشور به گفت: اول از همه باید بدانیم که سلامتی انسان‌ها در اولویت است. حتی شرع، ما را مجاز ندانسته که به بدنمان آسیب وارد کنیم.

وی افزود: ما در کنار حفظ شعائر دینی خودمان و رعایت واجبات و مستحبات باید موضوع سلامتی خود را هم دریابیم. این روز‌ها که ویروس کرونا بیداد می‌کند تنها بحث سلامتی خودمان نیست، بلکه ما در برابر حفظ سلامتی دیگران هم وظیفه داریم. رعایت نکردن اصول از سوی هر یک از ما یعنی آسیب به دیگری و این رویکرد دودش را به چشم همه جامعه خواهد برد.

نماینده بستان آباد تصریح کرد: حال اگر ضرورت دارد برخی مراسم‌ها به صورت حضوری برگزار شود حتماً باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها رعایت شود وگرنه اشتباهات ما، هم امام حسین را آزار می‌دهد و هم دستاویزی می‌شود برای افرادی که بگویند این هم از عزاداری و مراسمات دینی شما.

مردم می‌گویند چرا تحلیف حضوری برگزار شود، اما عزاداری محرم نه

نوری یادآور شد: به برکت پیشرفت‌های تکنولوژی می‌توانیم مراسمات عزاداری را بدون دور هم جمع شدن برگزار کنیم، کاری که رهبر انقلاب بار‌ها به عنوان الگو انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه اگر مراسمات عزاداری حسینی بدون توجه به کرونا برگزار شود، آمار مبتلایان و فوتی‌ها افزایش جدی پیدا می‌کند، گفت: نباید ارزش‌های دینی خود را فدای برخی مسائل و بی‌توجهی‌ها بکنیم و امیدوارم همه توجه داشته باشند که اوضاع چقدر وخیم است و تنها رعایت اصول می‌تواند ما را به سلامت از این دوران عبور دهد.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: من تا حدی با برگزاری مراسمات به صورت حضوری موافقم، چون مردم می‌گویند چرا بسیاری از برنامه‌ها مانند تحلیف رییس جمهور برگزار شد، ولی مراسم امام حسین نباید برگزار شود. ولی بدانیم که محرم به ما نیاز ندارد و این ما هستیم که به محرم نیاز داریم و ما هم باید در سلامت باشیم و زنده بمانیم تا بتوانیم به دنبال معنویت برویم.

صدا و سیما برای عزاداری محرم فرهنگ‌سازی کند

اما در سوی دیگر محمدرضا رضایی‌کوچی نماینده جهرم می‌گوید: مردم ایران، عاشقان امام حسین (ع) هستند و باید مراسمات عزاداری برگزار شود.

وی افزود: نام حسین و عزاداری برای آن امام مظلوم، باعث طراوت در جامعه می‌شود. ما همه وجودمان و همه زندگی‌مان امام حسین است و چه بهتر که مراسمات با دقت بیشتر و با فاصله‌گذاری اجتماعی و ترجیحاً در فضای باز برگزار شود.

رضایی در پاسخ به اینکه تجربه عزاداری‌ها در سال گذشته موفق نبود، چه توصیه‌ای برای عزاداری‌های امسال دارید؟ گفت: برای اینکه امسال به مانند سال گذشته دچار گرفتاری‌های کرونایی نشویم، بهتر است صدا و سیما و روسای هیات‌ها به صورت جدی پای کار بیایند تا با فرهنگ‌سازی و رعایت اصول، تجربه بهتری را به جای بگذاریم.

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون