کد خبر: ۳۲۵۵۱
۱۹:۰۵ -۲۰ مرداد ۱۴۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه انتظارات تورمی باعث رشد امروز شاخص کل شده‌اند، گفت: با توجه به اعضای کابینه دولت جدید، باید انتظار افزایش قیمت دلار را داشته باشیم.

بازار سرمایه

نشان تجارت - چند روزی است که روند صعودی به خود گرفته است. امروز نیز مانند روز‌های گذشته معاملات در روند مثبت بازار انجام شد و در نهایت بازار به رنگ سبز بسته شد.

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که رسیدن دلار به کانال ۳۰ هزار تومان، سیگنال مناسبی برای بازار سهام و رسیدن به شاخص دو میلیون واحدی می‌باشد.

امروز، نماگر اصلی بورس ۳۰ هزار و ۷۷۸ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۵۹۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن، در انتهای معاملات، ۴ هزار و ۱۶۲ واحد افزایش داشت و رقم ۴۲۲ هزار و ۳۳۱ واحد را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی نیز امروز افزایش یافت. در نهایت با رشد ۳۰ هزار و ۶۷۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۳۵۸ واحد رسید. امروز در بین نماد‌های فولادی فقط نماد «فسرب» قرمز رنگ بود.

امروز نیمی از نماد‌های گروه کانی‌های غیر فلزی سبز رنگ و نیمی دیگر قرمز رنگ بودند. در این گروه، نماد «کفرا» با رشد نزدیک به ۵ درصدی بیشترین افزایش را داشت. امروز گروه محصولات شیمیایی، فقط ۵ نماد به افت قیمت همراه بودند. امروز تعداد بیشتری از نماد‌های گروه خودرو قرمز رنگ بود و نماد «خنصیر» با افت ۳.۵ درصدی بیشترین ریزش را داشت. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری اکثر نماد‌ها روند مثبت داشتند.

امروز نماد «کساوه» بیشترین رشد و نماد «غدام» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فارس» امروز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس اظهار کرد: سه نماد فارس، فولاد و شستا به ترتیب با ۳۹۱۹، ۳۵۶۴ و ۲۳۲۶ واحد، بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند و فملی هم دیگر نماد تاثیرگذار بازار امروز بود. این تأثیر‌ها نشان می‌دهد که بازار در حال حاضر، بیشتر از سهام شاخص‌ساز و بزرگ تأثیر می‌پذیرد.

وی در ادامه مطرح کرد: این رشد شاخص کل در صورتی است که تغییر قیمت‌ها در هر سهم چندان جاندار نیست و معامله‌گران خرد بیشترین معاملات را انجام می‌دهند. البته، ناگفته نماند که بیشترین خبری که تأثیر بیشتری در رشد بورس داشت، انتظارات تورمی و افزایش نرخ دلار بود چراکه با حدس‌هایی که درباره وزرای پیشنهادی زده می‌شد و آینده‌ای که مذاکرات برجامی به خود خواهد دید، انتظار تورم در کشور تأثیر زیادی روی بازار خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در گذشته که شاخص به عدد دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید با شتاب بسیار سریعی به این عدد رسید، گفت: همین مسئله باعث حضور گروهی مردم و توده‌ای آنان در بازار شد و علاوه بر این، در بخش‌هایی از بازار هم حباب وجود داشت و همچنان هم در بخشی از بخش‌ها حباب تخلیه نشده و برخی از سهم‌ها هستند که با فروش سنگین مواجهند و هنوز حباب این سهم‌ها گرفته نشده است، ولی در سال‌جاری چند مساله وجود دارد؛ یکی اینکه شرکت‌های صادرکننده و شرکت‌هایی که نرخ‌های آنان به نرخ‌های جهانی وابسته است به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی سودآوری بیشتری داشته‌اند و سودآوری آن‌ها جهش داشته است.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: در بازار‌های موازی بازار سرمایه هم مباحث مالیاتی مطرح است و شاهد حباب در این بازار هستیم که این مسائل مطمئنا در اقبال مردم به بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. اما الان خیلی زود است که از شاخص دو میلیونی صحبت کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون