کد خبر: ۳۲۳۰۸
۲۰:۵۰ -۱۵ مرداد ۱۴۰۰
طبق تحلیل دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، در پی تغییر مسیر حرکت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و کاهش قیمت هر اونس طلای جهانی و همچنین کنترل نرخ ارز در داخل، روند قیمت سکه و طلا در بازار‌های داخلی نیز طی یک هفته اخیر نسبت به اوجی که در روز‌های پایانی هفته پیش از آن گرفته بود، نزولی شده است.

قیمت سکه و طلا

نشان تجارت - نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی ضمن یادآوری اینکه روزهای پایانی هفته منتهی به هشتم مرداد ماه که تحت تاثیر رشد قیمت اونس جهانی و نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا هم‌ رشد قابل توجهی پیدا کرد و به دنبال آن، میزان تقاضا در بازار نیز بیشتر شد؛ اظهار کرد: از ابتدای یک هفته اخیر، همراه با نوسانات کاهشی قیمت اونس جهانی و همچنین تحت تاثیر کنترل نرخ ارز در داخل که منجر به کاهش قیمت ارز شد، مجددا تا حدودی از میزان تقاضا برای سکه و مصنوعات طلا کاسته شد و بازار به حالت رکود و نبود تقاضا بازگشت.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی طلا همراه با نوسانات حدودا دو تا هشت دلار همراه شد و در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته کاهش ۱۰ دلاری را ثبت کرد؛ از سوی دیگر به دنبال کاهش نرخ ارز در داخل و کاهش تقاضا، بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. براین اساس از اواسط هفته نسبت به اوجی که در هفته پیش از آن، شاهد بودیم، روندی کاهشی برای قیمت سکه و طلا در داخل آغاز ‌و تا پایان هفته ادامه‌دار شد.

سکه ۲۰۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۲ هزار تومان ارزان شد

وی در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن نسبت به اوج قیمت‌هایی که پیدا کرده بود، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، در پایان هفته به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و همچنین در حال حاضر هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. در پایان هفته هر قطعه نیم سکه با ریزش ۱۲۰ هزار تومانی به پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ربع سکه با افت ۱۰۰ هزار تومانی به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز در این هفته ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده و در پایان هفته دو میلیون و ۲۵۰ هزار قیمت دارند.

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همچنین هر مثقال طلا ۱۷ عیار با کاهش حدود ۴۸ هزار تومانی‌ به چهار میلیون و ۷۳۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۱۲ تومانی نسبت به آغاز هفته، به یک میلیون و ۹۳ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر هر اونس جهانی طلا نیز ۱۸۰۱ دلار ثبت شده است که همانطور که اشاره شد، کاهش ۱۰ دلاری را نسبت به ابتدای هفته نشان می‌دهد.

بذرافشان با بیان اینکه در حال حاضر حباب حدودا ۵۰۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه وجود دارد، گفت: علیرغم کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ سکه در هفته‌ای که گذشت اما حباب سکه نسبت به هفته‌های پیش‌تر که در محدوده ۳۰۰ هزار تومان بوده، افزایش یافته است؛ چراکه وقتی قیمت سکه به اوج رسید، این حباب بزرگ شد اما پس از آنکه قیمت سکه و طلا مجدد کاهش یافت، حباب سکه به همان نسبت تخلیه نشد؛ قیمت هر مثقال طلا مقداری کاهش یافت اما قیمت سکه متناسب با آن (مثقال طلا) پایین نیامد؛ بنابراین سبب شد که تفاوت حباب سکه افزایشی باشد.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته‌های پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: چنانچه نوسانات خاصی برای اونس جهانی و همچنین در بازارهای داخلی صورت نگیرد و نرخ ارز کنترل و از ثبات نسبی برخوردار باشد، با توجه به اینکه در آستانه ایام ماه محرم هستیم، احتمال اینکه ثبات داشته و حتی کاهشی باشد، بسیار است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون