کد خبر: ۳۲۰۲۴
۰۹:۵۳ -۱۰ مرداد ۱۴۰۰
احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد
کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه می‌کند؛ سرمایه‌گذاران با دید میان‌مدت و بلندمدت نسبت به بازار سرمایه تمرکز خود را به نوسان کوتاه‌مدت بازار معطوف نکنند. عوامل بنیادی این بازار با شرایط مناسب جهت سرمایه گذاری در صورت منتفی شدن قیمت گذاری دستوری سیمان و فولاد فراهم است.

عرضه سیمان در بازار سرمایه

نشان تجارت - علی رغم گرانی دلار، افزایش قیمت کامودیتی‌ها و روند صعودی نرخ تورم، سهامداران انتظاررشد معاملات بازار سرمایه را ندارند و کمتر سهامداری انتظار رشد شاخص بورس را دارد.

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار از لحاظ عوامل بنیادی مشکلی ندارد و بسیار هم ارزنده است.

اشتیاقی گفت: در روز‌های اخیر نرخ کامودیتی‌ها با افزایش قیمت مناسب روبرو شده است که این موضوع بهترین فرصت برای فعالان بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نرخ ارز نیمایی به عنوان دومین عاملی بنیادی موثر بر بازار، این روز‌ها با افزایش قیمت مواجه شده است.

وی تصریح داشت: افزایش انتظارات تورمی به دنبال کسری بودجه دولت و افزایش حجم نقدینگی و در نهایت هشدار مسئولین، متولیان وکارشناسان اقتصادی در خصوص افزایش نقدینگی بیش از ۴۰ درصدی (صعود بی سابقه در ۴۰ سال گذشته) مؤید فراهم بودن عوامل بنیادی در بازار سرمایه است.

اشتیاقی به عامل بنیادی تأثیر گذار دیگری برروند صعودی بورس اشاره داشت و گفت: سطوح قیمتی مناسب شرکت‌ها در این روز‌ها نیز مشکلی برای عرضه سهام‌ها به وجود نیاورده و بازار از این ناحیه نیز در شرایط مناسب قرار گرفته است.

کارشناس بورس دلیل اصلاحی بازار (روند منفی بورس) را چنین تشریح کرد؛ شایعات قیمت گذاری دستوری موضوعی است که تأثیر زیادی بر شرایط بازار سرمایه گذاشته است. این نگرانی باعث ریزش سهام‌ها شده، اما به زودی و با تمهیدات قابل برگشت است.

وی تصریح داشت: سیمان یکی از کالا‌های پُر حاشیه و تنش زا در این بازار بوده است. احتمال قیمت گذاری بر روی این محصول، شرایط بازار را به گونه منفی کرده که اثر آن به وضوح نشان داده شده است.

اشتیاقی یادآورشد: نگرانی سهامداران از ایجاد ابهامات، قیمت گذاری در بورس را به گونه‌ای شکل داده که نوع تصمیمات دولت سیزدهم در خصوص تصمیمات تعیین قیمت محصولات در این بازار را نیز مبهم نشان می‌دهد.
به گفته اشتیاقی؛ سهام سیمان و فولاد با نگرانی‌هایی در راستای قیمت‌گذاری دستوری همراه شدند. هرچند قرار شده این محصولات از بورس کالا خارج و قیمت گذاری آن‌ها در خارج از بورس تعیین شود، اما تا زمان اجرای آن وضعیت بازار دستخوش تغییراتی از جنس منفی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تا قبل از معرفی تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی و اعلام رویکرد‌های اقتصادی این تیم، نگرانی سهامداران بازار سرمایه افزایش خواهد داشت و روند بورس با توجه به عوامل بنیادی مثبت و تأثیر گذار همچنان منفی خواهد بود.

اشتیاقی می‌گوید: موضوعی که مانع اصلی ادامه حرکت مثبت بازار در طی روز‌های اخیر شد ابهامات در چگونگی رویارویی دولت سیزدهم با کسری بودجه و احیای برجام است.

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که جبران کسری بودجه به غیر از فروش نفت و ارز‌های آزاد شده، چیست؟ گفت: دست کردن در جیب بازار سرمایه بهترین و آسان‌ترین راه برای جبران کسری بودجه دولت است!

وی تصریح داشت: دولت راه‌های مختلفی برای دریافت وجوه از بازار سرمایه دارد که شاید این اتفاق بار‌ها هم اجرای شده و دولت با دریافت وجوه از بازار سرمایه برای خود کسب درآمد داشته است. حالا تبعات این سیاست امروز بر اقتصاد کشور بر جای مانده است.

اشتیاقی ادامه داد: بازار در تیرماه رشد خوبی داشت و پول اهالی سرمایه به عنوان استراتژی معاملاتی افزایش را در بازار نشان داد. اما واقعیت این که پول محدود است و ضعف نقدینگی نیز نمی‌تواند جبران عوامل بازدارنده در بازار را به خوبی پوشش دهد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه بسیار ارزنده است، اما به دلیل ضعف نقدینگی و استراتژی معاملاتی، اهالی بازار، خیلی توان خرید رو به بالا در این بازار را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از این رو تنها با یک بازده زمانی کوتاه انتظار می‌رود پول‌های پارک شده دوباره در نقش خریدار وارد بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه عوامل شتاب دهنده و بنیادی در بازارهمچنان پُرقدرت خواهد بود گفت: اگر دولت سیزدهم ابهام موضوع قیمت گذاری دستوری را برطرف کند قطعاً شرایط مناسب این بازار می‌تواند برخی از ضعف‌ها را برطرف کند.

اشتیاقی ادامه داد: با این شرایط برای یکی دو هفته آینده بازار سکه و دلار مقصد اصلی نقدینگی است و بازار سرمایه نمی‌تواند رشد داشته باشد. اما به محض برطرف شدن ابهامات (قیمت گذاری دستوری و اعلام تیم اقتصادی دولت سیزدهم) و با توجه به ادامه تقویت عوامل بنیادی، شرایط رشد بازار سرمایه بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون