کد خبر: ۳۱۸۵۳
۱۴:۴۷ -۰۶ مرداد ۱۴۰۰
یک کارشناس پولی و بانکی معتقد است مهم‌ترین اولویت دولت آینده باید کنترل تورم باشد و تنها راه اجرای آن انتخاب شخص مناسبی برای ریاست بانک‌مرکزی است.

بانک مرکزی

نشان تجارت - این کارشناس افزود: با توجه به شرایطی که امروز داریم و کسری بودجه‌ای که کشور دارد، قطعا فشار‌های سیاسی به بانک‌مرکزی برای چاپ پول بیشتر خواهد شد و رییس کل باید در برابر این فشار‌ها ایستادگی بکند و استقلالی را که چند دهه است راجع به آن صحبت می‌شود در بانک‌مرکزی ایجاد کند.

ندری تاکید کرد: این موضوع بسیار بسیار برای اقتصاد کشور خطرناک است و بزرگترین چالشی است که دولت جدید با آن مواجه است و اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم ممکن است با شرایط تورمی بسیار حاد مواجه شویم و رییس کل جدی بانک مرکزی باید از لحاظ شخصیتی بتواند دربرابر این فشار‌ها مقاومت بکند و تسلیم نشود.

وی گفت: افرادی هستند که چنین ویژگی‌هایی را داشته باشند، اما نمی‌دانم در اطراف آقای رییسی باشند یا نه و اطلاع چندانی هم از اینکه چه کسی می‌خواهد انتخاب شود ندارم، ولی اسامی که مطرح می‌شود چندان دلگرم‌کننده نیست و سوای از اینکه این افراد سواد کافی را دارند، باید بدانیم کسانی نیستند که شهرت داشته باشند که با تورم مخالفت می‌کنند. مهم‌ترین وظیفه سیاستگذار پولی کنترل تورم است، ولی بنظر نمی‌رسد این آقایان اصلا توجهی به تورم داشته باشند. من گاهی صحبت‌های آن‌ها را می‌بینم که معتقد هستند سیاست‌های پولی باید با سیاست‌های صنعتی هماهنگ باشد یا مسئله هدایت نقدینگی را مطرح می‌کنند و اگر این تفکرات بخواهد حاکم شود بسیار خطرناک است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این تفکر اعتقاد دارد ما فقط باید به رشد اقتصادی توجه کنیم ولو اینکه تورم ما افزایش پیدا بکند و تورم بالا هیچ مانعی ایجاد نمی‌کند. درحالی که ما می‌دانیم تورم بالا مهم‌ترین عامل بازدارنده رشد اقتصادی است و چنین تجربه‌ای در هیچ کشوری نداریم، ولی متاسفانه در بین کسانی که اطراف آقای رییسی هستند این تفکر وجود دارد و مهم‌ترین چالش آقای رییسی این است که تفکر صحیح را پیدا کند.

ندری درباره مهم‌ترین چالش پیش روی دولت آینده گفت: من بزرگترین چالش دولت آقای رییسی را مسئله تورم می‌دانم و اگر دولت جدید نتواند آن را مهار کند دولت جدید اعتماد عمومی که الان به شدت هم خدشه دار شده است را نخواهد داشت و بدون این سرمایه دولت جدید کار زیادی نمی‌تواند در اقتصاد بکند؛ هرچه تورم شدیدتر، بی‌اعتمادی عمومی هم بیشتر می‌شود و بدون این اعتماد عمومی انجام اصلاحات هم غیرممکن خواهد بود.

به گفته ندری، تورم درکشور ما به نقطه حادی رسیده است و تمام کشور‌هایی که با مشکل و معضل ما مواجه بودند به این شکل توانستند با تورم مقابله کنند.

منبع: اقتصادآنلاین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون