کد خبر: ۳۱۴۰۴
۱۶:۳۸ -۲۷ تير ۱۴۰۰
دلا‌رهای مسدودی در راه ایران
سیگنال برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها و آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره جنوبی، بازار ارز را در دو راهی صعود و سقوط قرار داده است. این در حالی است که عباس علوی راد، اقتصاددان معتقد است این خبر تا دور مذاکرات بعدی وین و سپس برداشته شدن تحریم‌ها به تدریج قیمت ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازگشت پول های بلوکه شده به ایران

نشان تجارتشاید بتوان گفت مهم‌ترین رویداد بین المللی مرتبط با تحریم‌های ایران در هفته گذشته، ابلاغیه بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به کره جنوبی و ژاپن مبنی بر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در این دو کشور بود.

حالا خیلی‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که پیامد‌های این رویداد بر روند بازار ارز در افق پیش رو چگونه خواهد بود؟

تاثیر مقطعی آزادسازی دلار‌های ایران روی بازار ارز

یک اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تاثیر آزادسازی دارایی‌های ایران را در ۴ چشم انداز این گونه تشریح می‌کند: این آزادسازی می‌تواند سمت عرضه ارز به کشور را تقویت کند. میزان این تقویت بستگی به حجم واقعی ارز‌های بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن دارد. هرچند دارایی‌های ایران در کره جنوبی بالغ بر ۷ میلیارد دلار اعلام شده، اما اطلاعات دقیقی در مورد میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در ژاپن در دسترسی نیست.

عباس علوی راد در پاسخ مبنی بر اینکه تاثیر این آزادسازی بر بازار ارز بلندمدت خواهد بود یا کوتاه مدت گفت: بدون تعیین تکلیف برجام و تحریم‌های موجود، آزادسازی صرف دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن دارای تاثیرات کوتاه مدت بر بازار ارز بوده و دامنه تاثیرات آن اندک خواهد بود.

تعدیل انتظارات کارگزاران اقتصادی در بازار ارز

این اقتصاددان می‌گوید: این رویداد می‌تواند انتظارات کارگزاران اقتصادی پیرامون جهش ارز در کوتاه مدت را تعدیل کند.

دکتر علوی راد ادامه داد: در واقع بعد از فراز و نشیب‌های مذاکرات احیای برجام در وین و توقف موقت آن، موافقت آمریکایی‌ها با آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن، پنجره‌های اجرای برجام را باز نگه می‌دارد و این بر تعدیل انتظارات کارگزاران اقتصادی در بازار ارز موثر است.

تونل ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی ارزی

عضو انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است: با توجه به تعویق یک ماه مذاکرات احیای برجام، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن باعث خواهد شد قیمت دلار همچنان از کرانه پایین ۲۰ هزار تومان و کرانه بالای ۲۵ هزار تومان خارج نشود.

علوی راد با بیان اینکه البته این انتظار وجود خواهد داشت در یک ماه پیش رو قیمت دلار از کرانه بالا یعنی ۲۵ هزار تومان متمایل به پایین حرکت کند، گفت:، اما ورود به کانال‌های کمتر از ۲۳ هزار تومان بعید خواهد بود.

دلار زیر ۲۳ هزار تومان می‌آید؟

این اقتصاددان در جمع بندی سخنان خود گفت: در مجموع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن دارای چهار ویژگی تقویت سمت عرضه ارز، تعدیل انتظارات، عملکرد کوتاه مدتی و دامنه اثرگذاری اندک بر روند بازار ارز است.

علوی راد گفت: رئیس کل سابق بانک مرکزی قبلاً گفته بود، دولت در مقاطعی از سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ معادل ارز‌هایی که وجود خارجی نداشته برای تامین بودجه ریال دریافت کرده است. اینکه منابع آزادشده در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد یا نه، خود می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر سایر متغیر‌های اقتصاد کلان داشته باشد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون