کد خبر: ۲۹۴۶۳
۱۹:۰۷ -۱۱ خرداد ۱۴۰۰
سهل آبادی، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران تشریح کرد
به گفته رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران؛ دولت، صنایع کشور را به خاموشی محکوم و خسارت سنگینی را به واحد‌های تولیدی تحمیل کرده است.

خسارت سنگین قطعی برق

نشان تجارت - اگر وزارت صمت اقدامی برای جبران خسارت واحد‌های تولیدی نکند تولید کنندگان با ارسال نامه به دادستانی برای دریافت خسارت ناشی از قطعی برق اقدام می‌کنند.

حاشیه سازی برای توقف تولید موضوع جدیدی در کشور نیست. هر روز با یک بهانه جدید سنگ بزرگی مقابل فعالیت تولید کنندگان کشور می‌اندازند که تا مدت‌ها صاحبان صنایع بزرگ و کوچک باید تاوان آن را بپردازند. این بار بازی قطعی برق آن هم بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی با صاحبان واحد‌های تولیدی، مشکلی بر مشکلات بخش مولد کشور شده است.

در همین رابطه سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران گفت: حاشیه‌سازی برای توقف تولید هیچ گاه تمامی ندارد. عده‌ای با هر بهانه‌ای به دنبال توسعه واردات آن هم با تضعیف تولید هستند. به جای اینکه تنها دغدغه صنعت کشور نفوذ به بازار داخلی و خارجی باشد، پیگیری جهت دریافت خسارت‌های ناشی از خاموشی‌ها در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

به گفته رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران؛ هر روز داستان جدیدی در بخش صنعت کشور بازخوانی می‌شود. دولت اگر از صنعت کشور حمایت نمی‌کند حداقل گلوی این بخش را فشارندهد. هرچند با توجه به تحریم‌های اقتصادی که باعث فشار بسیار سنگینی بر بدنه صنعت وارد شده است، انتظار حمایت از تولید درخواست زیادی نیست.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران با انتقاد از قطعی برق گفت: قطع ناگهانی برق صنایع درسال جاری، آسیب جبران‌ناپذیری به حوزه تولید و اشتغال کشور وارد می‌کند آن هم در شرایطی که سایه تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ویروس کرونا هنوز از سر صاحبان صنایع کشور برچیده نشده است.

وی تصریح داشت: امسال نیز مانند سنوات گذشته وزارت صنعت هیچ برنامه‌ای جهت جبران خسارت‌های ناشی از قطعی برق برای واحد‌های تولیدی و صنعتی کشور ندارد. از این با برآورد خسارت ناشی از قطعی برق نامه شکایت صاحبان واحد‌های تولیدی به دادستانی کل کشورجهت رسیدگی به این موضوع ارائه خواهد شد.

سهل آبادی می‌گوید: عدم هماهنگی در قطع برق واحد‌های تولیدی خسارت‌های زیادی را به بخش‌های مختلف صنعت کشور وارد کرده است. بنگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط در معرض آسیب ها‌ی ناشی از قطعی برق شده‌اند. این خسارت‌ها تنها به کاهش تولید منجر نمی‌شود بلکه دستگاه‌ها و تجهیزات صنایع را دچار مشکل وهزینه گزافی بر عهده صاحبان واحد‌های تولیدی می‌گذارد.

وی تصریح داشت: سال گذشته به دنبال قطعی مکرر برق و با توجه به ناهماهنگی‌ها در زمان و اعلام خاموشی، صنایع کشور به شدت آسیب دیده‌اند و این سناریو برای سال جاری نیز تعریف شده است.

سهل آبادی در مورد تاثیر قطعی برق بر صنایع کشور گفت: بدون هماهنگی قبلی در شهرک‌های صنعتی ۳ تا ۵ ساعت قطعی برق وجود دارد. همین چند ساعت خاموشی علاوه بر خسارت‌های چند ده میلیونی به واحد‌های تولیدی باعث فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات می‌ود.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه سرنوشت نامعلوم صنایع درسال جاری موجب نگرانی بیشتر فعالان این عرصه شده است گفت: هرگاه بخشی از مطالبات و بدهی بانکی و یا پرداخت مالیات از سوی تولید کنندگان به تعویق می‌افتاد دستگاه‌های مربوطه بدون هیچ فوت وقتی ازراه‌های مختلف مطالبات خود را از صنعتگران دریافت می‌کنند. اما در زمانی که تولید کننده با مشکل مواجه می‌شود و ادعای خسارت می‌کنند هیچ توجهی به آن نمی‌شود. این تعلل بیشتر از ناحیه وزارت خانه‌ای است که خود را متولی تولید و توسعه صنعت می‌داند.

سهل آبادی با تأکید بر اینکه در شرایطی که تأمین برق و سایر نیاز تولید برای دولت سخت و گاهی نشدنی است حداقل متولیان و مسئولان در این بخش می‌توانند با مدیریت صحیح و هوشمندانه از صدمات آن جلوگیری کنند.

به اعتقاد رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران؛ در صورت ضرورت قطع برق صنایع باید با اطلاع رسانی قبلی و در صورت اضطراری در زمان بندی کارشناسی شده و هماهنگ با صنایع در شیفت‌های تعیین شده به صورت هماهنگ انجام پذیرد تا در این مسیر خسارت کمتری متوجه صنایع کشور شود.

وی ادامه داد:، اما متأسفانه پس از چندین روز قطعی برق و با تأخیر جدولی که در آن صاحبان واحد‌های تولیدی هیچ نظر و اطلاعی ندارند از سوی مسئولین طراحی و ابلاغ شد.

سهل آبادی یادآور شد؛ حتی برای خاموشی به همین جدولی که خودشان زمان قطعی برق بخش‌های مختلف تولیدی را تعیین کرده‌اند، توجه نمی‌شود و بدون برنامه‌ریزی اقدام به خاموشی واحد‌های تولیدی می‌کنند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون