نشان تجارت - «رمضانعلی سبحانیفر» مدیرعامل شرکت ملی پست ایران ضمن اعلام خبر سرمایهگذاری ۲ هزار میلیارد ریالی پست برای نوسازی، سرعت بخشیدن و بهروزرسانی به ناوگان پستی کشور، گفت: یکی از وظایف اصلی شرکت ملی پست امانتداری و سریع رساندن مرسولات به دست مردم است.
معاون وزیر ارتباطات افزود: برای دستیابی به این دو هدف بهصورت همزمان حدود ۴ هزار دستگاه توزیع خریداری کردیم که بهصورت قفسهبندی است. بستهها در آنها قرار میگیرند تا فشاری متوجهشان نشود و معیوب به دست مردم نرسد. این دستگاههای توزیع آخر اردیبهشت ماه وارد شبکه پستی کشور میشوند.
سبحانیفر تأکید کرد: برای بالا بردن سرعت کار در بخش توزیع، ۴۰۰ دستگاه وانت پراید خریداری کردیم تا مرسولهها در مناطقی که حجم بیشتری دارند بهجای موتور با وانت توزیع شوند. علاوه بر آن ۴۰ دستگاه کامیون برای سرعت بخشیدن به توزیع مرسولات بین استانی نیز به شبکه پستی کشور افزوده خواهد شد. دستگاههای خریداری شده تا پایان اردیبهشت ماه به شبکه پستی کشور وارد میشوند.
رئیس شرکت ملی پست تأکید کرد: سورتینگ (دستهبندی) مکانیزه مدتهاست در دستور کار شرکت ملی پست قرار گرفته است. یکی از این مراکز را مدتی قبل با حضور وزیر ارتباطات افتتاح کردیم. تا آخر اردیبهشت مرکز دیگری در اصفهان و تا پایان تیرماه چند مرکز دیگر نیز به بهرهبرداری خواهند رسید.
وی با تأکید بر اینکه «هابهای پستی» در سرعت و دقت بخشیدن به سیستم تجزیه اهمیت بسزایی دارند، تأکید کرد: «هابهای پستی» شرایطی را ایجاد کردهاند تا سیستمها بهجای انسانها، تجزیه اصولیتر مرسولات را آغاز کنند. مکانیزه کردن سیستمها از ابتدای انقلاب در دستور کار شرکت پست قرار داشته و ما بهتازگی توانستهایم به آن دست پیدا کنیم.
معاون وزیر ارتباطات افزود: در گذشته پنج هاب پستی در کشور افتتاح شدند و چند ماهی است در حال کار کردن هستند. این مناطق تأثیر بسزایی در سرعت بخشیدن به توزیع مرسولات داشتهاند. در گذشته تمام مرسولات برای توزیع و تجزیه به تهران میآمد و از آنجا به شهرهای دیگر ارسال میشد اما اکنون هابهای پستی شرایطی را ایجاد کردهاند تا مرسولات در شهرهای دیگر نیز تجزیه و توزیع شوند.
سبحانیفر خاطرنشان کرد: راهاندازی خطوط بین استانی از دیگر کارهایی است که برای سرعت بخشیدن به ارسال مرسولات پستی در دستور کار شرکت ملی پست قرار گرفته است. تفاوت خطوط بیناستانی با هابها در این است که ۵-۶ استان یک هاب را تشکیل میداند و بستهها از آنجا به شهرهای دیگر فرستاده میشدند؛ اما خطوط بین استانی با توجه به ظرفیتها و امکاناتی دو استان که در جوار یکدیگر هستند و مبادلات پستی، مراودات اداری و مناسبات قوم و خویشی بسیاری با یکدیگر دارند راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: بهطور مثال در گذشته مرسولات از ساری به تهران و پس از آن به رشت ارسال میشد اما اکنون خط بین استانی گلستان، ساری و گیلان راهاندازی شده تا مبادلات بین استانی هر روز انجام شود. این کار بهاندازه دو روز به تجزیه و توزیع مرسولات سرعت میبخشد.
وی تأکید کرد: اکنون خطوط بین استانی پست بین شهرهای زنجان -تبریز، قم - اصفهان، رشت- گیلان برقرار است و در آینده نزدیک بین استانهای رشت-اردبیل، خراسان رضوی-خراسان جنوبی، ارومیه - سنندج، زنجان - سنندج، قزوین - زنجان، قزوین - همدان، اهواز - بوشهر نیز خطوط بینشهری راهاندازی خواهد شد.