کد خبر: ۲۷۵۴۰
۱۹:۰۴ -۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
قیمت‌ها در بازار طلا و ارز این روز‌ها در حالی بر ریل کاهش قرا گرفته اند که به عقیده کارشناسان سیر نزولی بهای این کالا‌ها در روز‌های آینده نیز دور از انتظار نیست.

نرخ ارز

نشان تجارت - قیمتها در بازار طلا و ارز همچنان روندی کاهشی به خود گرفته اند. طوری که فروشندگان این کالاها در بازار می گویند؛ با کاهش قیمت سکه و ارز خریدار آنچنانی در این بازارها وجود نداد و همه منتظر کاهش بیش از این قیمت ها هستند.

آرامش نسبی در بازار با وجود سیر نزولی قیمت ها

دلار نیز که در ماه گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان قرار گرفته بود اکنون به کانال ۲۳ هزار تومان آمده است. این بازار که روزگاری نه چندان دور متشنج ترین بازار سرمایه گذاری محسوب می شد اکنون در آرامش نسبی به سر می برد. آرامشی که ناشی از انتظار برای نتایج مثبت مذاکرات برجامی است چرا که در صورت انجام توافقات بین ایران و نمایندگان آمریکا و اروپا بی تردید قیمت ها در بازار سکه و ارز با شیب تندی سرازیر خواهند شد. کاهش قیمتی که کارشناسان پیش بینی می کنند سکه تا ۸ میلیون تومان و دلار تا ۱۸ هزار تومان خواهد رسید.

خبرگان اقتصادی و بازار تاکید دارند در صورت سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز در پی انجام توافقات برجامی، مدیریت بازاردر ساماندهی قیمت ها باید به گونه ای باشد که نرخ ها پس از مدت کوتاهی کاهش، دوباره برای افزایش خیز بر ندارند.

البته برخی دیگر از خبرگان اقتصادی و بازار تاکید دارند در صورت سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز در پی انجام توافقات برجامی، مدیریت بازار در ساماندهی قیمت ها باید به گونه ای باشد که نرخ ها پس از مدت کوتاهی کاهش، دوباره برای افزایش خیز بر ندارند.

پالس های مثبت مذاکرات برجامی ارزانی را به بازار سکه و ارز آورد

اظهارنظرهای متفاوتی درباره نرخ ارز و سکه در ماههای آینده مطرح است، برخی ها می گویند؛ با توجه به وجود تورم حدود ۴۰ درصدی، کسری بودجه و رشد تقریبا منفی اقتصادی کشور قیمت تعادلی دلار حدود ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است و اگر قیمت این کالا بدنبال برخی خبرهای امید بخش برجامی در بازار کاهش یابد بی تردید این کاهش قیمت ها مقطعی خواهد بود و احتمال بازگشت آن به رقم بالاتر وجود دارد.

وحید شهری شقاقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده نرخ ارز در بازار گفت: پالس های مثبت و نتیجه بخش از مذاکرات برجامی باعث شده تا قیمت ها (سکه و ارز) این روزها در بازار کاهشی شود طوری که دلار ۲۶ هزار تومانی ماه گذشته اکنون به کانال ۲۳ هزار تومان آمده است و سکه و طلا نیز سیر نزولی به خود گرفته اند.

در صورت توافقات برجامی و برداشته شدن تدریجی تحریم ها مشکلات بانکی و محدودیتهای تجاری کشور مرتفع می شود و این موضوع باعث خواهد شد تا منابع درآمدی ارزی افزایش و تامین نیازبه این کالا در داخل به خوبی انجام شود.

احتمال تدام کاهش قیمت ها در بازار طی هفته های آینده

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد بازارها بخصوص بازار سکه و ارز در روزها و هفته های آینده همچنان سیر نزولی را بپیماید، خاطرنشان کرد: در صورت توافقات برجامی و برداشته شدن تدریجی تحریم ها مشکلات بانکی و محدودیتهای تجاری کشور برداشته می شود و این موضوع باعث خواهد شد تا منابع درآمدی ارزی افزایش و تامین نیازبه این کالا در داخل به خوبی انجام شود.

این استاد دانشگاه افزود: درصورت رفع همه تحریم ها، وضعیت اقتصاد کشور با از سرگیری مراودات تجاری با دنیا متحول و پر رونق می شود در چنین شرایطی است که می توان امیدوار بود، قیمت ارز و سکه کاهش و یا حداقل در بازار افزایشی نشوند بلکه ثبات خاصی در قیمت این کالا در بازار ایجاد شود.

پیش بینی شهری شقاقی کارشنان مطرح اقتصادی درباره آینده نرخ ارز در بازار در حالی است که قیمت انواع ارز، سکه و طلا امروز دربازار کاهش یافت طوری که قیمت دلار به ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است.

صرافی بانکها نیز قیمت ها را ارزان کردند

با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد بهای دلار و یورو نیز در صرافی‌های بانکی نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۳۴۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۸۹۲ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۴۳۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۶۷ تومان شده است.

این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. کاهش قیمت ارز تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه به جای گذاشت و باعث شد تا نرخها در این بازار بشکند.

طوری که هم اکنون در بازار آزاد قیمت هرگرم طلای ۱۸عیار ۹۹۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

همچنین، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون تومان تعیین شده است. علاوه بر این قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم ۹۹۷ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان ارزش‌ گذاری شده است.

بانک مرکزی نمی گذارد قیمت ها در بازار کاهشی شود!

آلبرت بغریان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نبز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: تعیین قیمت ارز در بازار در دست بانک مرکزی است، چرا نرخ ها را این بانک تعیین و به صرافی های ابلاغ می کند. بنابراین بانک مرکزی در تعیین قیمت ارز باید مدیریت قیمت ها را با شرایط اقتصاد کشور به خوبی در نظر گیرد.

اکنون که مذاکرات برجام در حال انجام است و اخباری مثبتی از روند مذاکرات به گوش می رسد، بنابراین قیمت ارز و سکه باید در بازار بشدت ریزشی شود اما بانک مرکزی در این زمینه احتیاط می کند و نمی گذارد نرخ این کالاها در بازار با سرعت نزول شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی این روزها تا حدودی جلوی کاهش قیمتها را در بازار ارز گرفته است، گفت: اکنون که مذاکرات برجام در حال انجام است و اخباری مثبتی از روند مذاکرات به گوش می رسد، بنابراین قیمت ارز و سکه باید در بازار بشدت ریزشی شود، اما بانک مرکزی در این زمینه احتیاط می کند و نمی گذارد نرخ این کالاها در بازار با سرعت نزولی شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد کاهش نرخ ارز در بازار به زیان دولت است و بانک مرکزی برای مدیریت قیمت ها سعی می کند دولت که از محل افزایش نرخ ارز سودمند می شود در کاهش قیمت این کالا زیان نبیند با این وجود قیمت ارز را در تابلو صرافی ها خیلی پایین در نظر نمی گیرد تا بهای این کالا در بازار آزاد که رهرو قیمت ارز صرافی هاست به یکباره سقوط نکند.

وی قیمت ارز را با توجه به شرایط اقتصادی کشور همان حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان دانست و افزود: نرخ تورم در کشور بالاست و از طرفی ارزش پول ملی کاهش یافته است، بنابراین رسیدن قیمت دلار به زیر ۱۸ هزار تومان با چنین شرایطی بعید است، البته کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ تومان و در شرایطی که همه تحریم ها برداشته شوند شدنی است اما بانک مرکزی هیچ وقت نمی گذارد قیمت دلار به رقمی ۱۸ یا ۱۷ هزار تومان برسد.

افت قیمت تنس جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد کاهش به ۱۷۸۰ دلار و ۸۸ سنت رسید. در حالی که تقویت دلار سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا شده و بازارها به دنبال سرنخ هایی از نشست سیاست گذاری فدرال رزرو هستند، قیمت طلا امروز اندکی کاهش داشت، بنابراین قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد کاهش به ۱۷۸۰ دلار و ۸۸ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن با ۰.۰۷ درصد رشد به ۱۷۸۱ دلار و ۳۰ سنت رسید. همچنین شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب امروز اندکی افزایش داشت و سبب گرانتر شدن طلا براین خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند. در عین حال میزان سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا در نزدیکی ۱.۵۷۰ درصد باقی ماند.

سرنوشت مبهم قیمتها در بازار سکه و ارز

بنا به این گزارش، کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه در حالی در بازار کاهشی شده است که خیلی ها همچنان به انتظار کاهش بیشتر قیمت ها نشسته اند. کارشناسان معتقدند؛ نرخ ارز که هم اکنون در بازار وجود دارد نرخ نسبتا بالایی است و باید به حدود ۲۰ هزار تومان برسد از طرفی نیز نرخ بالای ۱۰ میلیونی سکه دربازار نیز دارای حباب قیمتی است و این حباب باید تخلیه شود یعنی قیمت واقعی سکه تمام بهار آزادی باید حدود ۸ تا ۸ و نیم میلیون تومان باشد.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون