نشان تجارت - بانک مرکزی در راستای ارتقای سطح امنیت پرداختها، شفافیت انجام اموربانکی، ایمن سازی و حفاظت ازحسابهای بانکی همچنین جلوگیری از ایجاد مشکلاتی، چون جعل، کلاه برداری، فیشینگ وسرقتهای اینترنتی ازدی ماه ۹۸ کابران را ملزم به استفاده از رمز یک بار مصرف برای خریدهای اینترنتی و نقل و انتقالات پولی کرد.
اقدامی قابل تحسینی که نتیجه آن موجب شده است تا اکنون میزان سوء استفاده از حسابهای بانکی (سرقتهای اینترنتی) بسیار محدود شود، هر چند برخی موارد حاکی از سوء استفاده از فرصت اعتبار یک دقیقهای رمز عبور نیز ثبت شده و کپی کردن کارت افراد نیز متداول است.
علاوه بر این با ایجاد محدودیت در رقم روزانه پرداختها (سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت) نیز این بانک توانست مانع از ایجاد پولشویی در تبادلات پولی سیستم بانکی شود. از طرفی بانک مرکزی اکنون نیز در مسیری گام برمی دارد تا با ایجاد شفافیت در فعالیتهای بانکی ازسوی کاربران، مانع از فعالیت برخیها که امور برخط بانکی را با سیم کارتی که به نام آنها ثبت نشده است، بشوند.
بانک مرکزی برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و نیز شفافیت فعالیت مشتریان در استفاده از خدمات بانکی، درصدد است تا آن دسته از افرادی که خدمات برخط بانکی، چون اینترنت بانک، تلفن بانک، امور پرداختها و دریافتها و ... بانکی دریافت میکنند، اما سیم کارت آنها بنامشان ثبت نشده است را در صورت عدم ثبت سیم کارت بنام شخص صاحب حساب، از خدمات غیر حضوری بانکی منع کند.
به طور مثال اکنون خیلیها ازسیم کارتی که به نام آنها ثبت نشده است خدمات بانکی دریافت میکنند. در چنین شرایطی بانک مرکزی برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی، شناسایی هویت کاربران و نیز شفافیت فعالیت مشتریان در استفاده از خدمات بانکی، درصدد است تا آن دسته از افرادی که خدمات برخط بانکی، چون اینترنت بانک، تلفن بانک، امور پرداختها و دریافتها و ... بانکی دریافت میکنند، اما سیم کارت آنها بنامشان ثبت نشده است را در صورت عدم ثبت سیم کارت بنام شخص صاحب حساب، از خدمات بانکی منع کند.
به گزارش بازار و بر بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، تمامی بانکهای کشور ملزم شده اند برای افزایش امنیت تراکنشهای برخط و همچنین کاهش موارد جعل و کلاهبرداری، هنگام ارائه خدمات برخط بانکی، نظیر انتقال وجه کارت به کارت، حساب به حساب، پایا، ساتنا، پرداخت قبوض و خرید شارژ و همچنین دریافت رمز یکبار مصرف و پیامک واریز و برداشت وجه، نسبت به استعلام کد ملی صاحب حساب با مشخصات صاحب سیمکارت از طریق سامانه شاهکار اقدام کنند.
شنیدههای خبرنگار بازار حاکی از آن است که به محض جا افتادن قانون چک جدید که باید مبدا و مقصد جابجایی پول مشخص و در چکها قید و در سامانه بانکی ثبت شده شود، این دستور العمل در دستور کار بانکها قرار خواهد گرفت.
دستور العمل جدید که شماره تلفن همراه صاحب حساب باید به نام خودش باشد قرار است از خرداد ماه کلید بخورد و دربنا به اظهارات یک منبع موثق در گفتگو با بازار در برخی بانکها از ۱۰ تا ۳۰ درصد صاحبان سپرده، تلفن هایشان به نام صاحب حساب نیست و لذا پیش بینی میشود دهها هزار صاحب حساب که احتمالا سپردههای بزرگتری از مردم عادی دارند، در صورت عدم اصلاح شماره تلفن خود، خدامت بانکی برخط دریافت نخواهند کرد.
به این ترتیب، بخش مهمی حسابهای افراد غیر که توسط شماره تلفن صاحب اصلی حساب در اختیار بوده و موسوم به حسابهای اجارهای است، نیز محدود خواهد شد و پیش بینی میشود بانکها در این باره به منظور حفظ نظر صاحب اصلی حسابها دچار مشکل شوند.
یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی دراین باره به خبرگزاری «بازار» گفت: بانک مرکزی هشدارهای لازم را از قبل به سیستم بانکی و مردم داده است تا شماره سیم کارت دارنده حساب بانکی بنام خودش ثبت شود چرا که اگر مغایرتی درنام صاحب حساب بانکی با مالک سیم کارتی که کاربر ازآن استفاده میکند دیده شود، صاحب حساب بانکی نه تنها از خدمات سوپرآپهای پرداخت بانکی نمیتواند استفاده کند بلکه در صورت عدم اصلاح سیم کارت به نام خود وی درآینده نزدیک از تمام خدمات غیر حضوری بانکی منع میشوند.
کاربران با بهره گیری از خدمات اپلیکیشنهای پرداخت اینترنتی، نظیر آپ، تاپ، ایوا، سکه و... فعالیتهای بانکی خود را انجام میدهند بنابراین بانک مرکزی تاکید دارد افرادی که از این ابزارها استفاده میکنند باید سیم کارتی که دارند با اسم حساب بانکی فرد یکی باشد.
این مقام مسئول دربانک مرکزی با بیان اینکه البته تمرکز این بانک برایجاد شفافیت اموربانکی از طریق استفاده درست کاربران از سوپراپهای بانکی است، خاطرنشان کرد: کاربران با بهره گیری از خدمات اپلیکشنهای پرداخت اینترنتی، نظیر آپ، تاپ، ایوا، سکه و... فعالیتهای بانکی خود را انجام میدهند بنابراین بانک مرکزی تاکید دارد که افرادی که از این ابزارها استفاده میکنند باید سیم کارتی که دارند با اسم حساب بانکی فرد یکی باشد درچنین شرایطی است که سوپرآپهای بانکی مدتی است کاربرانی که سیم کارت آنها به نامشان ثبت نشده است را در دریافت خدمات بانکی منع کرده اند. وی ادامه داد البته خیلیها بدون اینکه بانک مرکزی آنها را مجبور به یکسان سازی نام سیم کارت و دارنده حساب بانکی کند خودشان در این مسیرگام برداشته طوری که اکنون این افراد با چنین شرایطی در کشور خیلی چشم گیر نیستند.
وی ادامه داد: البته بانک مرکزی هنوز کاربران بانکی را که از طریق موبایل بانک یا اینترنت بانک و ... با سیم کارت غیر از خدمات بانکی برخط غیر حضوری استفاده میکنند را در نقل و انتقال مبالغ اندک مجبور نکرده است، اما در پرداختهای سوپر اپی همه بالااجبارملزم به ثبت شماره سیم کارت به نام صاحب حساب شده اند.
تعداد افرادی که سیم کارت بنامشان ثبت نشده و خدمات بانکی میگیرند بسیار کم شده است چرا که اگر سیم کارت به نامشان نباشد نمیتوانند خدمات غیرحضوری بانکی را از اپلیکیشنهای پرداخت بگیرند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درپاسخ به این سئوال که چند درصد کاربران بانکی اکنون سیم کارت آنها با حساب بانکیشان مغایرت دارد، افزود: تعداد آنها بسیار کم شده است چرا که اگر سیم کارت به نامشان نباشد نمیتوانند خدمات غیرحضوری بانکی را از اپلیکیشنهای پرداخت بگیرند.
وی تاکید کرد: مشتریان بانکی بخصوص افرادی که امورات بانکی خود را به صورت غیر حضوری از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک و اپلیکشنهای پرداخت انجام میدهند در صورتی که سیم کارتهایی که بنام خودشان نیست و یا هویت مشخصی ندارند باید هرسریعتر نسبت به ثبت نام خودشان اقدام کنند چرا که به زودی و به تدریج خدمات بانکی غیر حضوری برای این سری افراد حذف میشود.
به گزارش بازار در سیستم بانکی این گونه عمل میشود که فرد برای پرداخت و یا واریز و یا انتقال وجه از طریق تلفن همراه خود اقدام و رمز عبور موقت میگیرد، اما با دستور العمل جدید و از خرداد ماه و حسب دستور بانک مرکزی به محض این که شماره سیم کارت با کد ملی شماره حساب در هر بانکی متفاوت باشد دیگر رمز عبور دریافت نخواهد کرد و به طور خودکار از تمام خدمات الکترونیکی محروم خواهد شد.
این کارشناس ارشد مسائل بانکی گفت: ثبت سیم کارت بنام شخص صاحب حساب هویت شخص وآدرس و منزل و محل کار شخص را مشخص میکند و این موضوع باعث خواهد شد تا امنیت پرداختها به خوبی حفظ شود.
رئیس سابق پلیس فتا تهران بزرگ نیز که به تازگی بازنشسته شده است در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره ایجاد محدودیت خدمات بانکی به برخی افرادی که سیم کارت آنها با حساب بانکی آنها مغایرت دارد، گفت: بحث عدم خدمات رسانی غیر حضوری از طریق آپها در زمان مسئولیت بنده نیز مطرح بود و شرکتهای پرداخت اینترتی (آپها) ملزم شدند تا کسانی که سیم کارت بنامشان نیست را از نقل و انتقالات و خدمات بانکی غیر حضور منع کنند که البته این موضوع به دستور بانک مرکزی شکل اجرایی به خود گرفته است هرچند اکنون نیز خیلیها سیم کارت آنها با حساب بانکی آنها از حیث مالکیت سیم کارت مطابقت ندارد.
اکنون خیلی از کابرانی که سیم کارت آنها بنام خودشان ثبت نیست نمیتوانند خدمات بانکی غیر حضوری بگیرند
سرهنگ تورج کاظمی خاطرنشان کرد: اکنون خیلی از کابرانی که سیم کارت آنها بنام خودشان ثبت نیست، نمیتوانند خدمات بانکی غیر حضوری بگیرند. وی اضافه کرد:این اقدام بانک مرکزی باعث شد تا بیش از ۶۰ درصد جرایم بانکی و کلاه برداری و ... در سیستم بانکی کم شود.
بنا به این گزارش، سئوال اینجاست که افرادی که سیم کارت آنها بنامشان ثبت نشده است چه کار کنند تا بتوانند از مزایای سرویس غیر حضوری بانکی برخوردار شوند. در پاسخ باید گفت که چنانچه سیمکارت معرفی شده به بانک متعلق به صاحب حساب نیست و ارائه خدمات برای آنهامتوقف شده، چند راهکار برای حل مشکل پیش روی آنها قرار دارد. ابتدا باید در اسرع وقت اقدام به تغییر مالکیت تلفن همراه خود کنند و سیم کارت را بنام خود ثبت کنند.
برای این کار لازم است که مالک اصلی سیمکارت به همراه دارنده سیمکارت با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک دولت در سراسر کشور مراجعه و یا با یکی از مراکز معرفی شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه تماس بگیرند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص میتوانند به سایت اپراتور تلفن همراه خود مراجعه و یا با پشتیبانی آنها تماس بگیرید. (همراه اول: www.mci.ir تلفن پشتیبانی: ۹۹۹۰ ایرانسل: www.irancell.ir تلفن پشتیبانی: ۷۰۰ رایتل: www.rightel.ir تلفن شتیبانی: ۲۰۰)
اگر به مالک اصلی سیم کارت دسترسی نداشته باشیم چه کار کنیم؟
همچنین چنانچه به مالک اصلی سیمکارت خود دسترسی ندارید و نمیتوانید مالکیت آن را به نام خود ثبت کنند، این افرد باید اقدام به تغییر شماره تلفن همراه خود و ثبت شمارهای جدید به نام خود کنند. بر این اساس، در حال حاضر امکان تغییر شماره تلفن همراه از طریق اپلیکیشن موبایل فراهم شده و کاربرانی که قصد ثبت شماره جدید دارند میتوانند پس از ورود به اپلیکیشن به بخش تنظیمات مراجعه و گزینه تغییر شماره تلفن را انتخاب و شماره جدید خود را ثبت کنند. در نهایت چنانچه به هیچیک از ابزارهای اشاره شده برای تغییر شماره تلفن همراه خود دسترسی ندارند، میتوانند به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارند، مراجعه کنند تا کارمندان بانک در این خصوص آنها را راهنمایی کنند.