کد خبر: ۲۵۸۵۷
۱۰:۱۹ -۱۲ فروردين ۱۴۰۰
حجت الله فیروزی، نماینده مجلس یازدهم مطرح کرد
یک نماینده مجلس گفت: در تمام دنیا، دریافت مالیات از اقشار مختلف مردم برای اداره کشور و ارائه خدمات به آن‌ها روشی معمول است، اما در ایران عده‌ای بر این باور هستند که دریافت مالیات برای جبران کسری بودجه دولت است که این تفکر به‌شدت نادرست است.

مالیات بر شبکه های مجازی

نشان تجارت - یکی از اقدامات مجلس یازدهم در هنگام تصویب بودجه، اخذ مالیات از انتشارات کمک‌درسی و فعالیت‌های هنری از جمله بازیگران با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان بود.

آن‌ها همچنین اعلام کردند افرادی که در فضا‌های مجازی فعالند و بیش از ۵۰۰ هزار عضو یا دنبال‌کننده دارند، اگر تبلیغاتی را به‌واسطه این ظرفیت داشته باشند هم باید مالیات بپردازند. نماینده دولت در هنگام بررسی این موضوع مخالفت خود را اعلام کرد، زیرا معتقد بود نظارت و اجرای آن کاری سخت و البته هزینه‌بر است، اما مجلس تا انتها پافشاری کرد و حال باید خروجی این قانون را در سال ۱۴۰۰ رصد کنیم.

حجت الله فیروزی، نماینده فسا در مجلس یازدهم در خصوص این قانون به اقتصاد۲۴ گفت: افرادی که از طریق صفحه‌های مجازی خود کسب درآمد می‌کنند باید به دولت ایران مالیات بپردازند، زیرا فعالیت آن‌ها در ظاهر فقط استفاده از اینترنت کشور است که برای استفاده از آن هم افراد باید پول پرداخت کنند، اما این یک مسئله ظاهری است و در باطن این ماجرا، اشخاص با استفاده از زیرساخت‌های اقتصادی، که در کشور وجود دارد اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: در کشور افرادی که از طریق فضای مجازی در حال کسب درآمد هستند با این طرح و قانون مجلس مخالف هستند و ادعا می‌کنند که خدماتی از سوی دولت به آن‌ها ارائه نشده است، اما در پاسخ به آن‌ها می‌توان گفت، دکتر که در مطب خود مشغول ویزیت بیماران است یا کارمندان دولت و تمامی اصناف، همه در حال پرداخت مالیات هستند، زیرا این افراد از بستر اقتصادی ایران برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، پس افرادی که در فضای مجازی، با پست‌ها و استوری‌های تبلیغی خود درآمد‌های بالایی به‌دست می‌آورند هم از این قاعده نباید مستثنی باشند و باید آن‌ها را به پرداخت مالیات متناسب براساس تعداد دنبال‌کننده‌ها و درآمدشان موظف کرد.

وی افزود: مگر فردی که گواهینامه دریافت می‌کند و سپس یک ماشین سنگین می‌گیرد تا روی آن کار کند وقتی در جاده‌های ایران حرکت می‌کند، عوارض نمی‌دهد؟ او هم می‌تواند بگوید با توانایی خود گواهینامه گرفتم و خیلی اتفاق خاصی برایم رخ نداده، اما همین که در جاده‌های کشور می‌راند باید عوارض دهد. حال فرق فعالان فضای مجازی با درآمد‌هایی که دارند با این قشری که مثال زدم چیست که تصور می‌کنند نباید مالیات دهند؟

فیروزی اظهار داشت: در تمام دنیا، دریافت مالیات از اقشار مختلف مردم برای اداره کشور و ارائه خدمات به آن‌ها روشی معمول است، اما در ایران عده‌ای بر این باور هستند که دریافت مالیات برای جبران کسری بودجه دولت است که این تفکر به‌شدت نادرست است، زیرا ما در ایران مانند دیگر کشور‌های دنیا از مردم مالیات دریافت نمی‌کنیم و اقتصاد ایران بر پایه درآمد‌های نفتی و استخراج معادن است. مشکلی اصلی ما در نظام اقتصادی کشور، فرار مالیاتی افراد سودجو است که بستر لازم برای برخورد قانونی با آن‌ها وجود ندارد و تنها هدف مجلس و دولت از تدوین قوانین حول محور دریافت مالیات، صرفاً برای بهبود خدمات و معیشت مردم است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون