کد خبر: ۲۵۶۱۵
۰۹:۴۳ -۰۸ فروردين ۱۴۰۰
امیررضا واعظ آشتیانی، مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران مطرح کرد
مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران می‌گوید: سهم ناچیز تولید از بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد صنعت کشور به دست عده‌ای بی‌مسئولیت افتاده که هیچ تخصصی از آن ندارند و تنها با وعده حمایت از تولید مقاصد دیگری را با واردات کالا و محصولات دنبال می‌کنند که این نمک بر زخم تولید کننده است.

اقتصاد ایران

نشان تجارت - هر سال با تدوین بودجه از سوی دولت روحانی، انتقادات زیادی به نحوه بودجه ریزی برای بخش‌های مولد به ویژه صنعت، تکرار شده است تا جایی که طی این مدت با جمله‌ای مانند تقویت توان صنایع در بودجه دیده نشده است.

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که تا پایان آذر ماه سال ۹۹، ۷۲ هزار و ۳۳۵ طرح در دست اجرا است و بیش از ۷۳ درصد آن‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بر اساس این آمار از بین ۷۲ هزار و ۳۳۵ طرح در دست اجرا تا پایان آذر ۹۹ حدود ۵۲ هزار و ۹۰۴ طرح معادل ۷۳ درصد کل طرح‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۵ هزار و ۵۶۵ طرح معادل ۲۱.۵ درصد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد، ۳۸۶۶ واحد معادل ۵.۳ درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

کارنامه وزارت صمت به عنوان متولی اصلی بخش تولید در سال ۹۹ مورد قبول کارشناسان این بخش نیست چراکه با نبود برنامه و مسکوت ماندن طرح‌ها به روایت آمار خود وزارتخانه، نشان از ضعف بدنه این بخش در راستای حمایت از تولید است.

شرایط پُرریسک صنایع در ۱۴۰۰

به اعتقاد فعالان صنعتی با توجه به بودجه ۱۴۰۰ اتفاق خوشایندی در بخش صنعت نخواهد افتاد؛ در واقع با توجه به بودجه‌ریزی دولت، مشکلات و سختی‌های تولید و صنعت در سال آینده دیده نشده، به خصوص که صنعت کشور در سال ۹۹ با مشکلاتی مثل کرونا و تحریم‌های شدید، رکود اقتصادی روبرو بوده است.

در همین رابطه امیررضا واعظ آشتیانی، مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با انتقاد از ایجاد شرایط ناپایدار و پُرریسک برای تولید به اقتصاد ۲۴ گفت: سال ۱۴۰۰ به مراتب سال سخت‌تری برای تولید کشور رقم خواهد خورد چرا که با توجه به تحمیل سیاست‌های افزایش انباشت نقدینگی از سوی دولت و فرار این نقدینگی‌ها از بازار‌های مولد مانند صنعت، آسیب جدی به تولید وارد خواهد شد.

مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سیاست دولت در تدوین بودجه برای بخش صنعت کشور نشان می‌دهد که دولت در همان چند ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ همچنان به دنبال منفعت طلبی از واردات می‌باشد و هیچ سعی و تلاش برای راه اندازی تولید و احیای صنایع خوابیده ندارد.

واعظ آشتیانی ادامه داد: بر خلاف شعار‌های دولت مبنی بر توسعه تولید، دولت‌های یازدهم و دوازدهم تمام سعی خود را برایجاد موانع بیشتر بر سرراه صنعت داشته اند و آخرین تیر را نیز با تدوین سهم ناچیز برای بخش صنعت کشور در ۱۴۰۰ به جان نیمه زنده تولید زده اند.

وی یادآور شد: بودجه‌ای که برای ۱۴۰۰ تدوین شده، بودجه قابل توجهی برای صنعت نیست و آن مبلغی که برای این بخش پیش بینی شده بیشتر تهاتر شرکت‌های دولتی است.

به گفته واعظ آشتیانی؛ با این دیدگاه دولت به موضوع صنایع، صدمات جدیدتری به تولید در بخش خصوصی ایجاد می‌شود چرا که دولت به دنبال چاق کردن شرکت‌های خود است و وزارت صنایع هم به دلیل نداشتن وزیر متخصص و فقدان تیم دلسوز و کارآمد هیچ تلاشی برای تغییر در بودجه بخش صنعت و تولید کشور نداشته و از سوی دیگر مجلس نیز تحت تأثیر فرصت کم برای تغییر این سقف از بودجه و همچنین ناترازی‌های مالی تولید، بی‌توجه از مهم‌ترین بخش بودجه گذشتند.

این کارشناس مسائل صنعتی ادامه داد: انتظار می‌رفت وزیر و نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون صنایع به دنبال قوی کردن صنعت از لحاظ بودجه می‌رفتند که این مهم با اهمال کاری‌ها انجام نشد. در نتیجه وضعیت خوبی برای صنعت و تولید در سال ۱۴۰۰ دیده نمی‌شود.

وی تصریح داشت: کمیسیون صنایع مجلس نیز نسبت به این موضوع به درستی عمل نکرد. به عنوان نمونه بخش نوسازی صنایع، پاشنه آشیل این بخش می‌باشد، اما هیچ توجهی به بودجه رسانی به آن نشده و این به منزله نابودی صنعت و تولید کشور است.

به اعتقاد مدیرعامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران؛ اگر بنا است طبق وعده‌های بیش از ۷ سال دولت تدبیر، کشور رونق تولیدبا کیفیت و صادرات تولید داشته باشیم و در مقابل آن اشتغالزایی به شعار‌های انتخاباتی نزدیک‌تر شود باید صنایع نوسازی شوند که این اتفاق در این مدت زمان ایجاد نشده است.

واعظ آشتیانی با تأکید بر اینکه در سال ۹۷ وزیر وقت صنعت اعلام داشت ۱۳ میلیارد برای نوسازی صنایع پیش بینی شده که تاکنون هیچ گزارش از آمار تحقق چنین موضوعی ارائه نشده است، گفت: در بخش اقتصادی هم متأسفانه شرایط انباشت نقدینگی فضای سختی را ایجاد کرده که به مراتب توانمندی را برای بخش تولید تضعیف کرد و دولت خود مسبب اصلی چنین فاجعه‌ای در صنعت کشور است.

این کارشناس مسائل صنعتی اشاره داشت: هم مجلس و هم متولیان صنعت، سهم بخش تولید را در بودجه خیلی دست پایین گرفتند و این به معنی بی‌تفاوتی به احیا و تقویت تولید کشور است.

وی تصریح داشت: با چنین رویکردی که دولت در ماه‌های آخر خود مانند سنوات گذشته در پیش گرفته، سال ۱۴۰۰ برای صنعت و تولید سال خوبی نخواهد بود. به این دلیل رشد نقدینگی بر خلاف شعار‌ها و وعده‌ها به سمت بازار‌های موازی با صنعت هدایت شده و این موضوع علی رغم آگاهی دولت، عمدی بودن را به تصویر می‌کشد.

توسعه صنعت توجیهی برای دولت ندارد

به گفته واعظ آشتیانی؛ توسعه صنعت هیچ توجیهی برای دولتمردان کشور ندارد و تنها این بخش را عامل هزینه برای دولت می‌دانند در حالی که تمام کشورها دولتمردان‌شان تولید را مولد توسعه اقتصاد کشور می‌دانند.

مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران تأکیدداشت: امروز باید واقعیت را پذیرفت همزمان با اتفاقات و افزایش نرخ ارز و غیرسایر تکان‌های اقتصادی، نقدینگی کمپانی‌ها به یک دهم کاهش پیدا کرد یعنی اینکه به همین اندازه تولید کاهش پیدا کرده است سرنوشت صنایع در ۱۴۰۰ به راحتی نمایان و قابل پیش بینی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه با توجه به معضلاتی که در کشور انباشت شده به نظر می‌رسد تنها راه نجات کشور، بخش صنعت است و اشتغالزایی فقط از طریق صنعت امکان پذیر است. این موضوعی است که دولت بر آن حساسیت ندارد و نمی‌خواهد درمورد آن اقدامی داشته باشد..

واعظ آشتیانی گفت: سهم ناچیز تولید از بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد صنعت کشور به دست عده‌ای بی‌مسئولیت افتاده که هیچ تخصصی از آن ندارند و تنها با وعده حمایت از تولید، مقاصد دیگری را با واردات کالا و محصولات دنبال می‌کنند که این نمک بر زخم تولید کننده است.در نتیجه شرایط خوبی برای تولید کشور پیش بینی نمی‌شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون