کد خبر: ۲۳۸۷۵
۲۰:۴۴ -۰۴ اسفند ۱۳۹۹
واحد نظرسنجی بورسان در ابتدای اسفند ماه هم به رسم هر ماه از مدیران کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی‌ها، ۳ نمادی را که از نظرشان در ماه جاری بیشترین بازدهی را خواهد داشت پرسیده است.

بازار بورس

نشان تجارت - در نظرسنجی اسفند ماه ۱۶۷ مدیر بورسی شرکت کردند که در قیاس با نظرسنجی بهمن ماه ۵ نفر کمتر بودند. این مدیران در مجموع ۱۴۷ نماد را نام بردند. از این نمادها، ۲۵ نماد حداقل ۵ بار تکرار شدند که در این میان برخی از نماد‌ها مثل فملی، شبریز، شبندر و وبملت توسط بیش از ۲۰ کارشناس به عنوان پربازده‌ترین نماد‌های اسفند پیش‌بینی شدند.

کوچ کارشناسان به سهام پالایشی؟

اولین نکته‌ای که با دیدن لیست نماد‌های پیشنهادی مدیران جلب توجه می‌کند، حضور پررنگ نماد‌های پالایشی در سطوح بالای این فهرست است. به طوری که شبریز و شبندر در اتفاقی کم‌سابقه دومین و سومین نماد پرتکرار شده‌اند و شپنا هم در جایگاه ششم لیست قرار دارد. البته نکته مهم این است که بیش پالایشی‌های بزرگ، هیچ کارشناسی به شتران اشاره نکرده است. به طور کل به نظر می‌رسد این اقبال کم سابقه به نماد‌های پالایشی جهش سودآوری این نماد‌ها در ۳ ماهه سوم سال است که هفته گذشته در گزارش‌های ۹ ماهه آن‌ها منعکس شد.

چرخش برجامی مدیران بورسی؟

دیگر نکته جالب توجه نماد‌های پرتکرار، کاهش تعداد نماد‌های کامودیتی‌محور است. به طوری که در لیست سهام پیشنهادی برای اسنفند ماه، تقریبا ۵۰ درصد نماد‌های پرتکرار کالامحور هستند. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر کالا‌ها در بازار جهانی با سرعت عجیبی در حال رشد هستند و به طور پیاپی رکورد‌های چند ساله ثبت می‌کنند. به نظر می‌رسد بالا گرفتن اخبار برجامی، منجر به افزایش انتظار کارشناسان از بازگشت آمریکا به برجام و در نتیجه آن انتظار کاهش قیمت دلار شده است. اتفاقی که می‌تواند تاثیر جهش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی را خنثی کند.

با ایجاد چنین انتظاری، اقبال مدیران بورسی به نماد‌های به اصطلاح برجامی مثل خودروسازان، بانک‌ها و تا حدی هم سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر شده است. به طوری که خکرمان و خبهمن از گروه خودرویی‌ها در لیست پرتکرار‌ها قرار گرفته‌اند و از بین نماد‌های بانکی هم وبملت، وپارس، دارا یکم و ونوین در این بخش قرار گرفته‌اند.

سلب مسئولیت: لیست ارائه شده فقط برای آشنایی با دیدگاه فعالان بازار سرمایه است و هیچ‌گونه توصیه‌ای به خرید یا فروش ندارد.

منبع: بورسان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون