کد خبر: ۲۳۴۱۱
۱۳:۴۱ -۲۶ بهمن ۱۳۹۹

تخلیه ۴۵ هزار واگن مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، از تخلیه ۴۵ هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله در این منطقه عظیم اقتصادی خبر داد و گفت: خام‌فروشی مواد معدنی تقریباً به صفر رسیده و بیشتر عملیات تخلیه و بارگیری مربوط به کارخانجات داخلی است.

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

نشان تجارت - حسن خلج طهرانی با بیان این که در حال حاضر یکی از قطب‌های تأثیرگذار سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شده است، گفت: اهمیت منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در بازتعریف تسهیلات کلان سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش زمین، انرژی و تعرفه‌های گمرکی است که با توسعه آن، ظرفیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور بیش‌ازپیش افزایش می‌یابد.

خلج طهرانی با اشاره به این که بهره‌برداری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس به‌مثابه تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی تعریف می‌شود، افزود: تسهیل شرایط تحقق آن، در راستای بهره شرکت‌های تابعه و مستقر در مجموعه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

** رکورد تاریخی

او تصریح کرد: طی ده ماهه سالجاری، عملیات تخلیه ۴۵ هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله برای شرکت‌های فولادسازی شامل فولاد هرمزگان، فولاد کاوه، صبا فولاد و ماکوش نیز صادرات صورت گرفت.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس اضافه کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تاکنون، با ایجاد تعرفه بر صادرات مواد معدنی از طرف دولت به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، صادرات در منطقه ویژه خلیج‌فارس تقریباً به صفر رسید و بیشتر عملیات تخلیه و بارگیری مربوط به کارخانجات داخلی منطقه بوده است.

خلج طهرانی افزود: این مسئله با توجه به حجم تخلیه و بارگیری طی سال‌های گذشته، فرصت مناسبی برای تکمیل و به‌روزرسانی عملیات اورهال ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در منطقه ویژه است.

او بیان داشت: بااین‌حال، منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس همچون گذشته و با سیاست راهبردی و توسعه محوری که در پیش گرفته است، سعی دارد تا با تسریع در عملیات اورهال اساسی ماشین‌آلات مورد استفاده و سایر اقدامات لازم، زمینه تخلیه و بارگیری مواد معدنی را از اسکله و سایر زیرساخت‌های منطقه ویژه خلیج‌فارس با سرعت و کیفیت بهتر فراهم آورد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس افزود: از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به ساخت و نوسازی و تعویض باکس مربوط به جک‌های دامپر واگن برگردان شمالی و جنوبی و نیز تعمیر اساسی کف دامپر جنوبی اشاره کرد که به دلیل فرسودگی و شکستگی‌های مداوم، سالیانه جمعاً بین سی الی چهل روز توقف تخلیه در پی داشت.

** بومی سازی با هدف ارتقای ایمنی

خلج طهرانی، بومی‌سازی و ساخت صفحه پرشرپلیت مربوط به اسپلایس گرم (پخت) نوار نقاله، را از دیگر اقدامات مهم قلمداد کرد و گفت: این قطعات با بالاترین سطح کیفیت طراحی و صرف کمترین هزینه تولید، پس از آزمایش‌های لازم انجام شد و جایگزینی بهتر و ایمن‌تر برای پرشربگ ساخت آلمان به‌حساب می‌آید.

او افزود: هوپر‌های بتنی واگن برگردان شمالی که به دلیل حجم زیاد تخلیه مواد معدنی باعث خوردگی شدید و ایجاد حفره در دیوار‌های بتنی هوپر‌ها شده بود، طی همین پروسه، نوسازی و اصلاح شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت: تا پیش از اصلاح آن، وجود چنین مشکلی باعث می‌شد مواد معدنی تخلیه‌شده در داخل حفره‌ها جمع و با سایر مواد معدنی ترکیب شوند که این مسئله نارضایتی مشتریان و صاحبان کالا، به‌خصوص کارخانجات داخلی را به همراه داشت.

خلج طهرانی در پایان اظهار داشت: از طرف دیگر تعمیرات آن نیاز به صرف زمانی طولانی داشت که با توجه به حجم بالای عملیات تخلیه، این امکان وجود نداشت ولی با شرایط پیش‌آمده، زمان کافی در اختیار ما قرار گرفت تا بتوانیم به‌درستی این هوپر‌ها را نیز به روش جدیدتر و بهتر نوسازی کنیم.

منبع: فرینا
ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون