کد خبر: ۲۳۳۴۳
۰۹:۰۷ -۲۵ بهمن ۱۳۹۹
عضو کمیسیون تلفیق مجلس مطرح کرد
عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: به نظرم تراز عملیاتی دولت در بودجه‌نویسی درست نبوده است، یعنی درآمد‌ها را با هزینه‌ها ندیده بودند و بودجه‌ی رد شده صرفاً بودجه سیاسی بود نه عملیاتی.

بودجه ۱۴۰۰

نشان تجارت - هرچند کلیات لایحه بودجه در صحنه علنی مجلس رد شد، اما این فضای تقابلی باز هم می‌تواند در هفته‌های آتی همزمان با ارائه لایحه بودجه جدید دیده شود. رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت از اینکه چطور مجلس فروش نفت را پایین آورد، اما درآمد بودجه‌ای را بالا برد، شگفتی خود را اعلام و این کار را چشم‌بندی قلمداد کرد.

در همین رابطه، محمدحسن آصفری عضو کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص این اظهارنظر حسن روحانی گفت: به‌ نظرم به دولت و رییس‌جمهور گزارش‌های اشتباهی داده می‌شود. مجلس نه چشم‌بندی و نه سیاه‌نمایی کرده است، بلکه ما واقعیت را لایحه بودجه دیدیم و هرچند کلیات لایحه رد شد، اما در دفعات بعد هم بر اصول خود استوار هستیم.

وی افزود: قیمت ارزی که دولت در لایحه بودجه دیده بود با قیمت ارز واقعی، متفاوت بود. همچنین میزان واقعی فروش نفت توسط دولت با فروش نفت بودجه، تفاوت داشت. حتی دولت درآمد‌هایی که ما از طریق مالیات دیده بودیم را ندیده بود و همینطور اوراق مشارکتی که ما لحاظ کردیم بیشتر از دولت بود و البته مسائل دیگر که فقط به هیمن چند مورد ختم نمی‌شود.

نماینده اراک تصریح کرد: دولت و شخص آقای رییس‌جمهور اول باید موارد لحاظ شده کمیسیون تلفیق را مطالعه می‌کردند و بعد روی به سخنرانی می‌آوردند، چون وقت برای سخنرانی دولت زیاد است. به‌جای اینکه دولت بخواهد مطالبی را بگوید که اختلاف بین دولت و مجلس بیشتر شود باید با تدبیر بیشتری صحبت کند تا فضا براساس تعامل و همکاری پیش برود.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در پاسخ به این سوال که غیرواقعی نوشته شدن بودجه دولت به ظن شما، ریشه در چه دارد؟ گفت: به‌نظرم تراز عملیاتی دولت در بودجه‌نویسی درست نبوده است، یعنی درآمد‌ها را با هزینه‌ها ندیده بودند و بودجه‌ی رد شده صرفاً بودجه سیاسی بود تا عملیاتی. دولت با این کار قصد داشت تا بتواند در زمان باقی‌مانده تا انتخابات، با ریختن پول در جامعه، نگاه انتخاباتی را از آن خود کند.

آصفری با اشاره به حق مجلس در دخل و تصرف بودجه، افزود: قرار نیست مجلس چشم و گوش بسته همه موارد دولت را تایید کند. طبق قانون اساسی مجلس وظیفه دقت و نظارت بر روی این موضوع را دارد. مجلس وظیفه دارد لوایح نوشته شده توسط دولت را بررسی کند تا واقعیت در قانون متبلور شود. ما باید واقعیت‌ها را تصویب کنیم و هرچه در این مسیر مسامحه کنیم دودش به چشم مردم و اقتصاد کشور می‌رود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه بعدی هم، کمیسیون تلفیق جدی و با حفظ منافع مردم و کشور وارد بررسی می‌شود و اگر هم تغییرات زیاد باشد، پس از تایید در صحن دولت چه بخواهد و چه نخواهد بعد از تصویب شورای نگهبان باید آن را اجرا و عملیاتی کند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون