کد خبر: ۲۳۳۰۷
۲۱:۲۱ -۲۳ بهمن ۱۳۹۹
علیرضا پاک فطرت در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
پاک‌فطرت گفت: بودجه‌ای که نوشته می‌شود باید ۳۰ تا ۴۰ درصد آن عمرانی باشد و حتی قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم کشور هم می‌گوید که باید در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کرد.

علیرضا پاک فطرت

نشان تجارت - محمد آیتی: رای منفی و قاطع مجلس یازدهم به لایحه بودجه دولت که مدت‌ها با چکش‌کاری اعضای کمیسیون تلفیق آماده شد بود، دخل و خرج کشور را به وقت اضافه کشاند تا در این ماه‌های بحرانی، کار پیچیده‌تر از همیشه شود.

از هفته‌ها پیش، بسیاری از نمایندگان مجلس اعتراض خود به لایحه بودجه دولت را اعلام و آن را غیرواقعی قلمداد کردند؛ هرچند روحانی تاکید داشت که بودجه کارشناسی و واقعی تنظیم شده بود.

در همین رابطه، علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم به نشان تجارت گفت: من به کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ رای منفی دادم؛ به‌دلیل اینکه بودجه‌ای بود که ۹۰ درصد آن برای هزینه‌های جاری لحاظ شده بود. بودجه باید به اصلاح معیشت جامعه منجر شود، اما این‌طور نیست و حیف و میل می‌شود.

وی افزود: این بودجه اگر تایید می‌شد اثرات تورم‌زایی را به‌بار می‌آورد. فقط ۱۰ درصد آن عمرانی بود و این برای یک کشور فاجعه است.


بیشتر بخوانید: بودجه به ۱۴۰۰ می‌رسد؟


عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بودجه‌ای که نوشته می‌شود باید ۳۰ تا ۴۰ درصد آن عمرانی باشد و حتی قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم کشور هم می‌گوید که باید در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کرد.

پاک‌فطرت اظهار داشت: بودجه عمرانی در سال جاری، ۱۵ درصد بود و تازه با این درصد، هیچ کار عمرانی و پروژه‌های زیربنایی بزرگی انجام نشد و با این حساب، باز برای سال جدید رقم تخصیصی کاهش پیدا کرده بود.

وی یادآور شد: پروژه‌هایی که اکنون در حال افتتاح هستند از ۱۰ سال پیش شروع به‌کار کردند، پس با این حساب در سال آینده هیچ اتفاق بزرگی در زمینه عمران نخواهد افتاد و در پی آن، در حوزه اشتغال هم اتفاقی نمی‌افتد، چون اشتغال در پی کار‌های عمرانی به‌وجود می‌آید.

دولت هر سال باید هزینه‌های جاری‌اش را کاهش دهد. از طرفی، دو سوم بودجه که هزینه شرکت‌ها است، اصلاً در بودجه نیامده و ما نمی‌دانیم در این بخش چه خبر است.

عضو کمیسیون عمران در ادامه عنوان کرد: کمیسیون تلفیق قصد کمک به دولت را داشت و با دولت هماهنگ بود و با همین رویکرد، بودجه را اصلاح کردند، اما صحبت‌های نماینده دولت در مجلس، جو را طوری به جلو برد که گفت بودجه ما بودجه خوبی بوده است و شما آن را خراب کرده‌اید، در حالی که خودش در بودجه نقش زیادی بازی کرده بود.

پاک‌فطرت گفت: مجلس اصل بودجه را به رای نگذاشته بود و دولت به‌دنبال این بود که توپ تورم و توپ نادرست نوشتن بودجه خودش را در زمین مجلس بیندازد.

این نماینده شیراز افزود: دولت هر سال باید هزینه‌های جاری‌اش را کاهش دهد. از طرفی، دو سوم بودجه که هزینه شرکت‌ها است، اصلاً در بودجه نیامده و ما نمی‌دانیم در این بخش چه خبر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ۱۰ درصد در هزینه شرکت‌های دولتی صرفه‌جویی شود و به بخش عمرانی اضافه شود، اوضاع به مراتب بهتر از وضع موجود می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون