کد خبر: ۲۳۲۵۲
۱۸:۲۴ -۲۲ بهمن ۱۳۹۹
نه نرخ ارز ۲۰ هزارتومانی رییس کل بانک مرکزی و نه دلار ۱۵ هزارتومانی رییس جمهور، هیچ کدام راهی به بازار ارز تهران پیدا نکردند. نرخ دلار این روز‌ها بی اعتنا به وعده و وعید‌های مقامات راه صعودی خود را می‌رود و در معاملات دیروز به بالای ۲۵ هزارتومان رسید.

قیمت دلار

نشان تجارت - نوسانات شدید نرخ ارز در بازار با وجود اظهار نظر مقامات رسمی کشور مبنی بر کاهش نرخ آن، همه را نگران کرده است. در حالی که مدتی پیش حسن روحانی اعلام کرده بود نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان می‌رسد و در ادامه هم رییس کل بانک مرکزی نرخ اعلامی رییس جمهور را تصحیح کرده و گفت دلار به ۲۰ هزارتومان می‌رسد، بازار ارز چند روزی بعد از این اظهارنظرات کاهشی بود و حتی در یک روز نرخ دلار کانال ۱۸ هزارتومانی را هم به خود دید، اما این روند کاهشی چند روز بیشتر دوام نیاورد و نرخ‌ها در بازار ارز دوباره سر به صعود گذاشت.

فراز و نشیب نرخ ارز طی دو هفته‌ گذشته، واکنش‌های متفاوتی را در میان کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز ایجاد کرده است. از سویی جهت کاهشی قیمت‌ها نمایانگر امیدواری جامعه به آینده اقتصادی کشور و بالا رفتن ارزش ریال در برابر دلار است، اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان نسبت به عواقب سوء هرگونه نوسان ناگهانی در بازار ارز هشدار می‌دهند.

اما نکته جالب این است که بازار ارز این روز‌ها در برابر هرگونه تحلیل و پیش بینی مقاومت می‌کند. بسیاری از کارشناسان بعد از آمدن جو بایدن و همچنین اظهارنظرات مقامات کشور درباره کاهش نرخ ارز تحلیل می‌کردند که تا پایان سال روند نرخ ارز ریزشی خواهد بود، اما این هفته بازار ارز ثابت کرد که می‌تواند در جهت مخالف تمامی پیش بینی‌ها پیش برود. از ابتدای هفته روند نرخ ارز افزایشی بود و دیروز با صعودی تند طی یک روز ۷ دهم درصد رشد کرد و به بالای ۲۵ هزار تومان رسید.

بازارساز هم همزمان تصمیم به افزایش نرخ ارز رسمی گرفت و براین اساس دیروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۵۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با رشد ۲۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۳۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.

همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۵۰۰ از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۸۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۳۵۰ تومان گران‌تر شده است.

معمولا نرخ ارز در بازار متشکل ارزی با فاصله یک روزه، تاثیر خود را بر بازار خرده فروشی می‌گذارد. همچنین بازار متشکل ارز ایران یک بازار عمده فروشی نقدی (اسکناس) ارز مابین کارگزاران این بازار (شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و غیربانکی) است. کارگزاران این بازار می‌توانند به استناد ماده ۷ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بازار متشکل ارز ایران، ارز خریداری شده از این بازار را "حداکثر" یک درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل ارز ایران، در صرافی‌های خود به صورت خرده فروشی عرضه کنند.

قیمت ارز و سکه تا پایان سال افزایش پیدا می‌کند؟

اتفاق دیگری در معاملات این هفته افتاد تشکیل صف‌های فروش جلوی در صرافی‌ها بود. بسیاری از دارندگان ارز به راسته فردوسی آمده تا اسکناس‌های ارزیشان را به ریال تبدیل کنند. با توجه به صف شکل گرفته در برابر برخی صرافی ها، برخی معامله گران انتظار افزایش قیمت بیشتری را داشتند. دو عامل موجب شده بود که صف‌های ارزی به شکل مشهودتری در بازار مشاهده شوند. اولین عامل، فاصله بالای هزار تومان بین قیمت صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بود. دومین عامل، تغییر انتظارات ارزی در بین معامله گران خرد پس از اظهارات اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی بود. معامله گران خرد تصور می‌کنند، رسیدن به یک توافق بین ایران و آمریکا سخت‌تر شده است؛ به همین دلیل تمایل داشتند بخشی از ریال خود را تبدیل به دلار یا سکه کنند.

البته بازار سکه هم با بازار ارز هم مسیر شده است. سکه این هفته یکی از سنگین‌ترین رشد‌های روزانه ماه‌های اخیر را تجربه کرد. فلز گرانبهای داخلی در روز دوشنبه ۴۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. سکه آخرین بار در روز ۱۸ آذرماه، رشد زیادتر ۴۵۰ هزار تومانی را به ثبت رسانده بود. در کنار این، بازار سکه بار‌ها در برابر شکست محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از خود مقاومت نشان داده بود. سکه آخرین بار در تاریخ ۱۸ دی ماه بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان کرده بود. به این ترتیب می‌توان گفت که فلز گرانبهای داخلی در روز سوم هفته دو رکورد به ثبت رسانده است. اول اینکه رکورد رشد روزانه جا به جا شد و دوم اینکه این فلز گرانبها به بیشترین سطح قیمتی ۳۲ روز اخیر رسید. به باور تحلیلگران فنی، فلز گرانبهای داخلی در صورتی که بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰ هزار تومانی تثبیت شود، احتمال رشد قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. سکه در روز‌های اخیر همگام با روند افزایشی قیمت دلار حرکت کرده است.

هرچند در این روز‌ها هر نوع پیش بینی سخت شده و در بسیاری از موارد بازار نرخ‌های خلاف قاعده‌ای را از خود به جای می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد تا پایان سال حداقل شاهد ثبات روند ریزشی قیمت ارز و سکه نخواهیم بود و این دو بازار روند نوسانی را طی می‌کنند و دامنه نوسانات بین رشد‌های بیشتر و ریزش‌های اندک در رفت و آمد باشد. به گفته کارشناسان، ولی می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال سکه و ارز شوک بزرگ چه به سمت کاهش قیمت و چه به سمت افزایش قیمت را تجربه نخواهند کرد.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون