نشان تجارت - وقتی انتخابات دوم اسفند ۹۸ برگزار و مشخص شد که مجلس یازدهم، مجلسی یکدست و کاملا اصولگراست، میشد تصور کرد که اختلافنظر مجلس جدید با دولت عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.
اوج این اختلافنظر و سلیقه که گاهی با تفکرات سیاسی توام میشد در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت به مجلس و مصاحبه و اظهارنظرهای اکثر نمایندگان خودش را نشان داد، هرچند که دولتمردان هم تا جایی که توانستند به این حرفها واکنش نشان دادند و همین حرفها و عکسالعملها باعث شد تا روز به روز اختلاف قوه مجریه و مقننه بیشتر به کف جامعه کشیده شود و شاید بتوان رد کلیات بودجه را حاصل این فضای سیاسی دانست که بیتردید دود آن به چشم مردمی خواهد رفت که تورم قامتشان را خم و عزتشان را نشانه رفته است.
در همین رابطه، محمدعلی محسنیبندپی نماینده چالوس و نوشهر گفت: در مورد اینکه رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ سیاسی بوده یا رنگ و بوی دیگری دارد نمیشود با قطعیت صحبت کرد، اما چیزی که مشخص بود اینکه لایحه بودجه دولتها در سالهای مختلف همیشه با چالشهای متفاوتی مواجه میشد و این نشاندهنده این است که یک گروهی بودجه را مینویسند و یک گروهی به نام مجلس آن را میخوانند. اگر این دو گروه از همان ابتدای امر و در تهیه بودجه در کنار هم باشند، اشکالات بودجهنویسی کمتر میشود.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود:، چون دو قوه متفاوت با دو نگاه متفاوت داریم، حتماً در بررسی بودجه مشکلاتی پدیدار میشود. هیچ دیکتهای بدون غلط نیست. غلطهایی در بودجه وجود دارد، از جمله عدم تراز بودن درآمدها و منابعشان تا قطعی بودن مصارفشان و ناپایدار بودن منابعشان و یا موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۷۵۰۰ تومانی و...
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دارو شوک اقتصادی بزرگی به بیماران وارد خواهد کرد. در حال حاضر قیمت دارو غیرمنطقی است چه برسد به اینکه این ارز حذف شود، آنگاه باید شاهد اقتصاد آشفتهتر بود.
این نماینده اصلاحطلب مجلس تصریح کرد: میشد این مشکلات را در محیطی صمیمیتر و آرامتر با تعامل با دولت حل کرد، چون رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ قطعاً به نفع مردم نخواهد بود. دولت در سال آخر کاری خودش است و به اندازه کافی بیانگیزه هست تا خیلی جدی به این موضوع نپردازد. با شنیدن صحبتهای موافقین و مخالفین بودجه، متوجه شدیم که این بودجه هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف و رد کردن کلیات یعنی پاک کردن صورت مسئله.
محسنیبندپی یادآور شد: در این جلسه، کلیات بودجه بررسی شد نه اصلاحات تلفیق. چون دولت اعلام کرده بود اگر مجلس تغییرات ساختاری در بودجه ایجاد کند دولت قادر به اجرای آن نخواهد بود و این نوعی دهنکجی به مجلس بود، چون تصمیمات هر کدام از قوا در جایگاه خودشان قابل احترام است و دولت موظف است تصمیمات مجلس را براساس اصول قانون اساسی اجرا کند و اگر هم در اجرا ناتوان است باید مشکلات را مطرح و نمایندگان را قانع کند تا آن قانون مجدد اصلاح بشود.
وی گفت: آقای نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه توضیحات مفصلی در مورد شرایط اقتصادی کشور، تحریم و قیمت ارز دادند. با این حال بودجه رد شد و البته اینکه در کمیسیون تلفیق هم بین اعضا دو دستگی وجود داشت.
او در پاسخ به این پرسش که رد کلیات بودجه چه چالشهایی را ایجاد میکند؟ گفت: این موضوع باعث بلاتکلیفی کشور آن هم در آستانه عید نوروز است. از طرفی، بلاتکلیفی در دوران تحریم، کرونا و انتخابات ریاستجمهوری باعث میشود، اقتصاد کشور بیثباتتر از گذشته، سیلی خودش را بر صورت مردم بزند.
نماینده چالوس و نوشهر در ادامه عنوان کرد: همین مردم قرار است در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند و اگر ببینند اقتصاد از ثبات و پاک دستی برخوردار نیست، مشارکت پایین میآید. در طول تاریخ انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخاباتها نداشتیم، ولی در اسفند ۹۸ مشارکت ۴۲.۷ درصد بود و ما از همان موقع نگران انتخابات ۱۴۰۰ شدیم و اگر این اتفاق بیفتد مقبولیت و مشروعیت نظام زیر سوال خواهد رفت. ای کاش نمایندگان مجلس و دولت متوجه این موارد بودند و کلیات بودجه رد نمیشد.
محسنی بندپی اظهار داشت: نمایندگان مجلس معتقدند که قبلتر از اینها باید اصلاح ساختار بودجه انجام میشد که به هر تقدیر تاکنون این اتفاق که نظر همگان را جلب کند، رخ نداده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر بود اصلاحات، گام به گام انجام شود، یعنی مجلس ۵۰ درصد ساختار بودجه را در سال اول کاری خود و مابقی آن را در سال دوم اعمال میکرد. اصلاح یکباره همه ساختار بودجه با مقاومت جدی دولت رو به رو شد و دودش به چشم مردم رفت.