کد خبر: ۲۱۸۳۹
۰۹:۰۷ -۲۵ دی ۱۳۹۹
کیهان عباسیان، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم گفت: در مجموع برای پروژه‌های حوزه معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم ۳۸۶۶ میلیارد ریال سرمایه داخلی و بیش از ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده که در دوره احداث این واحد‌ها ۱۵۶۷ نفر اشتغال داشته و به صورت ثابت ۸۹۶ نفر را شاغل کرده است.

منطقه آزاد قشم

نشان تجارتامروز (۲۵ دی ماه) چندین پروژه تولیدی، اقتصادی و گردشگری در مناطق آزاد قشم و انزلی و مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس، سهلان، کاوه و سلفچگان به دست رئیس جهموری افتتاح خواهد شد. این پروژه‌ها با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی و ۲۶۰ میلیون دلار و ۱۳ میلیون یورویی محقق شده است که برای ۳۲۲۳ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

در این بین منطقه آزاد قشم با افتتاح ۲۷ پروژه یکی از مناطقی است که سهم عمده‌ای در ایجاد اشتغال و رونق تولید دارد. از این رو با کیهان عباسیان، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم درباره پروژه‌هایی که در این معاونت افتتاح می‌شود، گفتگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

بهره‎‌برداری از پروژه‌های پالایشگاهی منطقه آزاد قشم

عباسیان با اشاره به اینکه امروز پنجشنبه تعداد ۲۷ پروژه در منطقه آزاد قشم به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، اظهار داشت: تعداد این پروژه‌ها در حوزه معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم ۱۴ پروژه است که پروژه‌های نفتی و پالایشگاهی آن شامل پالایشگاه نفت خام فوق سنگین برای تولید قیر (۳۵ هزار بشکه در روز)، تامین یوتیلیتی آب و بخار پالایشگاه بهین پالایش قشم است. برای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۶۴ و ۷۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است که مجموعاً در مرحله ساخت ۱۲۵۰ شغل و در مرحله بهره‌برداری حدود ۳۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:  تمام نقاط منطقه آزاد قشم از پوشش 4G بهره مند می شود


وی ادامه داد: پروژه تامین یوتیلیتی آب و بخار پالایشگاه هم قرار است پیش نیاز‌های پالایشگاه نفت خام فوق سنگین از جمله آب و برق و بخار را تامین کند. در عین حال در آینده این پروژه می‌تواند پیش‌نیاز‌های پالایشگاه نفت خام فوق سنگین را در فاز‌های بعدی نیز تامین کند و البته با افزایش ظرفیت تولید آب و برق و بخار در این پروژه، پیش نیاز پالایشگاه‌های دیگر نیز تامین خواهد شد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه کل محصولات پروژه پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم قرار است که به کشور‌های دیگر صادر شود، گفت: صادرات محصول این پالایشگاه از طریق اسکله نفتی در کنار این پالایشگاه صورت خواهد گرفت و مزیت نزدیک بودن به اسکله نیز کمک می‌کند تا هزینه‌های حمل و نقل در این مجموعه کاهش یابد.

عباسیان افزود: پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم در فاز اول ۳۵ هزار بشکه قیر تولید خواهد کرد که در روز افتتاحیه فاز دوم آن برای تولید ۳۵ هزار بشکه دیگر کلید خواهد خورد. همچنین قرار است که پروژه سردخانه با ظرفیت سالانه ۲۱۰۰۰ تن در سال به مرحله بهره‌برداری و افتتاح برسد.

شیلات و پرورش آبزیان در منطقه آزاد قشم

وی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی در زمینه صنایع شیلاتی و پرورش آبزیان نیز در منطقه آزاد قشم افتتاح خواهد شد، گفت: تولید ماهی خشک و خوراک آبزیان با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در سال، فاز اول پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در سال، فاز دوم تولید و پرورش میگو با ظرفیت ۲۰۰۰ تن در سال، فاز اول تولید و پرورش میگو با ظرفیت ۱۴۰۰ تن در سال و فاز اول پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۵۰۰۰ تن همه از جمله پروژ‌هایی هستند که در نشست ویدئوکنفرانسی با رئیس جمهور افتتاح خواهند شد. این پروژ‌ه‌ها در مرحله بهره‌برداری ۴۴۶ شغل جدید در منطقه آزاد قشم ایجاد خواهند کرد. در عین‌حال در مرحله احداث نیز ۱۳۵ نفر در ساخت این مجموعه‌ها اشتغال داشته‌اند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: در این پروژه‌هایی که در حوزه پرورش آبزیان در منطقه آزاد قشم افتتاح خواهد شد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت کرده و بیش از ۳۱۰۶ میلیارد ریال تاکنون سرمایه جذب شده است. جذب سرمایه‌ها به منطقه موجب رونق اشتغال و تولید در منطقه خواهد شد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم این هدف محقق شد.

عباسیان تصریح کرد: به علاوه دو پروژه دیگر شامل مرکز آموزش دریانوردی صنعت گستر هوا دریا قشم و کارخانه تولید ماسک سوبا نیز جذب سرمایه شده است که در منطقه آزاد قشم افتتاح می‌شود. این دو پروژه در مجموع برای ۳۵ نفر ایجاد شغل می‌کنند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع برای پروژه‌های حوزه معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم ۳۸۶۶ میلیارد ریال سرمایه داخلی و بیش از ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده که در دوره احداث این واحد‌ها ۱۵۶۷ نفر اشتغال داشته و به صورت ثابت ۸۹۶ نفر را شاغل کرده است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون