نشان تجارت - با استقرار گمرک در محدوده مرز ریمدان از توابع منطقه آزاد چابهار فرصتهای زیادی برای توسعه منطقه آزاد چابهار ایجاد شده است. ساخت راهآهن چابهار-ریمدان یکی از پروژههای زیربنایی مهمی است که در صورت تکمیل میتواند توسعه چابهار را از طریق فرصتهای جدیدی که ایجاد میکند، فراهم آورد.
اواخر هفته گذشته عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهوری از آماده سازی اراضی ریمدان در فاز نخست برای راه آهن چابهار-گوادر و توسعه صنعتی آن خبر داد و گفته است: در بازه ۸۲ هزار هکتاری که بهعنوان محدوده جدید منطقه آزاد چابهار ابلاغ شد، ۶۳۰۰ هکتار بهعنوان نقطه منفصل در محدوده مرزی ریمدان به منطقه آزاد چابهار افزوده شد که بهعنوان نقطه حیاتی و حساس میتواند ایران را به کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان متصل کند. ریمدان، نه تنها بازار پاکستان را در اختیار تولیدکننده و تجار ایرانی قرار میدهد، که حلقه اتصال ایران به پروژه «سیپک» خواهد بود. ریمدان، بهعنوان منطقه آزاد منفصل از چابهار، اهمیت زیادی دارد و یکی از نیازهای این نقطه حساس راهاندازی راهآهن چابهار ـ گوادر از طریق مرز ریمدان است که آمادهسازی اراضی ریمدان در فاز اول به مساحت ۱۳۰ هکتار آغاز شده و توسعه صنعتی در ریمدان با تمرکز بر صنایع انرژیبر خواهد بود.
اواخر آذر ماه امسال بود که مرز ریمدان، نقطهای که مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان در پاکستان، چین و هند را میسر میکند، با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و مسئولانی از وزارتخانههای کشور، خارجه و صنعت و معدن به طور رسمی افتتاح شد.
در عینحال سال گذشته نیز عمران خان، نخست وزیر پاکستان به ایران سفر کرده و در جمع فعالان اقتصادی عنوان کرد: با وجود تحریمها، درحالحاضر بهترین زمان برای توسعه مراودات تجاری اسلام آباد-تهران است.
میرزنگنه، معاون امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در اینباره بیان کرد: دولت پاکستان از راهاندازی بازارچه ریمدان استقبال کرد. بهرحال ارتباط اقتصادی با توسعه بازارهای مرزی بین مرزنشینان ایران و پاکستان در این منطقه برقرار میشود. پنج بازارچه مرزی فعال داریم؛ کشور پاکستان هم در مناطق خود معادل بازارچههای مرزی ما تأسیسات ایجاد میکند، تا فعالیت مرزنشینان در نقاط مرزی بیش از پیش در حوزه اقتصاد فعال شود.
اهمیت مرز ریمدان را در درجه اول در امکاناتی باید دانست که این شاهراه تجارت ایران با پاکستان و چین میتواند در توسعه و اشتغال هزاران نفر از ساکنان مرزنشین این منطقه فراهم کند. مرز ریمدان در فاصله ۷۰۰ کیلومتری با کراچی، بزرگترین بندر تجاری پاکستان و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری با بندرگوادر قرار دارد که اگر زیرساختها با سرعت فراهم شود، میتواند در رونق ورود و خروج کالا و ایجاد اشتغال موثر باشد. همچنین دولت پاکستان درصدد است تا بندر گوادر این کشور را از طریق خط ریلی به مرز ریمدان متصل کند تا علاوه بر صادرات و واردات به شبکه داخلی ایران، تجارتی منحصر به فرد و مطمئن را با افغانستان و ترکمنستان داشته باشد.
با راهاندازی بازارچه مرزی در ریمدان طی سالهای گذشته بطور متوسط ۲۰۰ هزار تن کالا واردات و صادرات شده که پیشبینی میشود با افتتاح فاز نخست پایانه مرزی ریمدان این میزان تا سه برابر در سال افزایش داشته باشد و شاهد اقتصادی بینظیر در جنوب شرق کشور باشیم. صادرات انواع کالا نظیر فرآوردههای نفتی، گاز، مصالح ساختمانی، موادغذایی و محمولههای وارداتی شامل محصولات کشاورزی (موز، انبه، زیتون، برنج) از جمله اقداماتی است که پس از راهاندازی بازارچه مرزی رقم خورده است.
پیش از این فرماندار چابهار نیز درباره مزیتهای این منطقه مرزی گفته بود: مرز ریمدان فاصله کوتاهی با مناطق جمعیتی پاکستان دارد و میتوان از این مرز دام زنده، انواع محصولات کشاورزی وارد و کالاهای زیادی صادر کرد.
همچنین از آنجا که میزان قاچاق در شرق کشور بیش از نقاط دیگر بوده، میتوان امیدوار بود که از طریق افتتاح این بازارچه مرزی تجارت در این نقطه بیشتره کانالیزه شده و نظاممند شود. از آنجا که پایداری مرزها برای هر دو کشور اهمیت ویژهای در تامین امنیت دارد، این بازارچهها برای اقتصاد و امنیت نیز اهمیت فوقالعادهای دارند. این مرز سالانه میتواند مسافران زیادی را نیز جابهجا کند و موتور محرک صنعت توریسم کشور نیز باشد. به گفته ابراهیم جاوشیری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان و بلوچستان، با بهرهبرداری از آن پیشبینی میشود سالانه یک میلیون نفر مسافر تردد و جابجا شوند.
هرچه هست مرز ریمدان فرصت مناسب و ظرفیتی ملی بوده و با جابجایی مسافر و کالا نقش بسزایی در اشتغالزایی هزاران نفر از مرزنشینان دارد و راهاندازی پایانههای مرزی نویدبخش ایجاد هزاران شغل، توسعه و پیشرفت مناطق خواهد بود.