کد خبر: ۲۱۲۹۶
۰۹:۰۲ -۱۶ دی ۱۳۹۹
مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بیان کرد
مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در حال آماده‌سازی طرحی برای گردشگری روستایی در مناطق آزاد هستیم، گفت: در دوره کرونا توجه به گردشگری روستایی اهمیت زیادی دارد؛ از اینرو بازدید‌ها از برخی مناطق از سوی متخصصان این حوزه انجام و ظرفیت‌های گردشگری روستایی مطالعه شده است.

مناطق آزاد ایران پس از کرونا

نشان تجارتدر همه کشورهای جهان بعد از شیوع کرونا تعداد گردشگر به شدت کاهش پیدا کرد. خسارات در این حوزه موجب شد تا کشورهای پیشتاز در توسعه گردشگری بلافاصله تلاش کنند با تدوین ‌برنامه‌های حمایتی به کمک صاحبان کسب و کار و کارکنان این بخش بیایند. در همین راستا شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در تبعیت از برنامه‌ریزی‌های کلان دولتی به سراغ راهکارهای جایگزین رفت. در این خصوص با حسین اله بداشتی، مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به آخرین وضعیت گردشگری در مناطق آزاد اظهار داشت: وزارت بهداشت و درمان از ابتدای سال نسبت به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر در حوزه گردشگری هشدار داده و توصیه کرده تا تبلیغی در خصوص جاذبه‌های گردشگری و تورهای سفر انجام نشود. 

وی ادامه داد: حتی از الان نیز محدودیت‌ها برای تعطیلات نوروز نیز پیش‌بینی می‌شود و تاکید دارند که شرایط برای شکل‌گیری سفرها به ثبات نرسیده است؛ اگرچه به طور کامل نمی‌توان جلوی سفر و گردشگری را گرفت.

نظارت و ایمنی برای سفرها

اله بداشتی با بیان اینکه سیاست‌های کلی حوزه سلامت برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اولویت است، تصریح کرد: اگر می‌توانستیم به جای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کلی، نظارت و ایمنی را برای کاهش آمار مبتلاشدگان به کرونا بیشتر و سفر ایمن را تضمین کنیم، نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه سفر ایمن از طریق برنامه‌ریزی‌ها در مقصدهای گردشگری از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها و مراکز تفریحی باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: در عین‌حال در مبدا سفر نیز می‌توان پروتکل‌هایی را تعریف کرد. با این‌حال اگر برنامه دولت ممنوعیت کلی در حوزه سلامت باشد، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز از آن پیروی خواهد کرد. به هر حال مناطق آزاد نیز تابع تصمیمات کشوری و ستاد ملی کرونا است.

اله بداشتی با اشاره به اینکه در دوره رکود گردشگری آموزش پرسنل این حوزه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی دیگر از راهکارها توجه به گردشگری روستایی است که بازدیدها از برخی مناطق از سوی متخصصان این حوزه انجام شده و ظرفیت‌های گردشگری روستایی مطالعه شده است. دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حال آماده سازی طرحی برای گردشگری روستایی در مناطق آزاد کشور است.

برنامه‌ریزی گردشگری مناطق آزاد برای دوره پساکرونا

وی افزود: در حال حاضر مدیریت گردشگری شورایعالی مناطق آزاد به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای استفاده از دوران پسا کرونا نیز روی آورده است. در این مدت ما دست روی دست نمی‌گذاریم و در حوزه مجازی‌سازی گردشگری از فرصت‌ها استفاده می‌کنیم. آماده‌سازی حوزه مجازی برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری در دوران ثبات وضعیت نیز اهمیت دارد.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بعد از اینکه ممنوعیت‌ها برای سفر و گردشگری برداشته شود، احتمالاً شاهد افزایش سفرها خواهیم بود. همین امر یک موج سفر در بین خانواده‌ها ایجاد خواهد کرد. آن زمان می‌توان با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و برنامه‌ریزی و زمینه‌چینی برای تبلیغات به پیش رفت.

وی با اشاره به گردشگری کیش، قشم و چابهار گفت: در حال حاضر گردشگری در این مناطق تعطیل نیست و در زمستان با توجه به شرایط آب و هوایی، گردشگران فراوانی به این مناطق می‌رود و تا حدی سفرها برقرار بوده است. از ابتدای امسال تعطیلی کامل فقط در ایام نوروز بوده است اما بعد از ایام نوروز با رعایت پروتکل‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی تعطیل نبودند. البته در مقطعی که دسترسی‌ها بسته بوده و سفری هم شکل نگرفته بود، حوزه گردشگری هم عملاً دچار رکود بود.

اله بداشتی با اشاره به حوزه گردشگری سلامت نیز گفت: در حوزه کرونا اولویت وزارت بهداشت ارائه خدمات به مردم ایران بوده است اما در حوزه‌های غیر از کرونا، گردشگری سلامت برقرار بوده است. البته در برخی زمان‌ها که محدودیت‌های کرونایی کشور چندان زیاد نبود، گردشگری سلامت نیز تا حدی برقرار بوده است.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: مثلاً زمانی که مرزها باز بود در منطقه آزاد اروند، شاهد حضور گردشگران سلامت نیز بودیم. خوشبختانه ما در کشور می‌توانیم خدمات بسیار با کیفیتی نیز در این زمینه ارائه کنیم. البته این هم منوط به وجود دسترسی‌ها در مرزهای کشور است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون