کد خبر: ۲۰۸۷۳
۰۸:۳۳ -۰۸ دی ۱۳۹۹
علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر قرار بود مانند کشور‌های همسایه پیشرفت کنیم باید حداقل ۵۰ درصد این بودجه به موضوعات عمرانی تعلق می‌گرفت.

انتقادات به بودجه 1400

نشان تجارتسال‌های مدید است که پروژه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل عمرانی به یک چالش بزرگ برای دولتمردان تبدیل شده است، زیرا نبود بودجه نه تنها کار بهره‌برداری را به عقب موکول می‌کند که حتی تعطیلی و یا کندی کار، هزینه‌های جدیدی را هم روی دست دولت خواهد گذاشت؛ هزینه‌ای که در نهایت به زندگی تک‌تک مردم تحیل می‌شود.

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از منتقدان جدی بودجه سال ۱۴۰۰ است و معتقد است روی این بودجه کار و فکر خاصی نشده است و نه تنها برنامه مدونی برای اتمام پروژه‌های عمرانی نشده که حتی این روند می‌تواند تورم زیادی هم بر زندگی خانواده‌های ایرانی تحمیل کند.

نماینده شیراز در این رابطه گفت: من هفت سال در شیراز شهردار بودم و کارم بودجه‌نویسی است از این‌رو متوجه می‌شوم که نوشتن چنین بودجه‌ای و آمدنش به مجلس، خودش یک نوع توهین به مردم است.

وی افزود: این بودجه برای قشر مستضعف و کارمند بسیار تورم‌زا است و سال آینده فشار‌های اقتصادی زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند و درست است که گفته شده حقوق‌ها ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، ولی ای‌کاش افزایش نمی‌یافت، چون در ازای این افزایش حقوق، ۵۰ درصد قدرت خرید از مردم گرفته می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در این بودجه بیشتر هزینه‌های جاری افزایش یافته و هزینه‌های عمرانی اصلاً اضافه نشده است. ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های عمرانی درنظر گرفته شده است که این مبلغ ۱۱ درصد از کل بودجه است. اگر قرار بود مانند کشور‌های همسایه پیشرفت کنیم باید حداقل ۵۰ درصد این بودجه به موضوعات عمرانی تعلق می‌گرفت. به‌نظر من این ۱۱ درصدی هم که درنظر گرفته‌اند، محقق نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: پاسخ روحانی به منتقدان بودجه ۱۴۰۰ ؛ هم منسجم است هم واقع بینانه


پاک‌فطرت یادآور شد: اگر قرار باشد هیچ پروژه‌ای شروع نشود و پروژه‌های نیمه‌تمام را با این مبلغ تمام کنند، فکر می‌کنم چند دهه زمان لازم باشد، یعنی پروژه‌های نیمه‌تمام، ۲۰ سال بودجه کشور را تمام و کمال می‌خواهند تا به اتمام برسند.

وی در ادامه گفت: کمیسیون عمران نباید به این بودجه دل ببندد و مجلس یازدهم باید به لایحه مشارکت عمومی و خصوصی که قبلاً از طرف دولت به مجلس دهم ارائه شده و تا امروز بر روی آن کار نشده، بپردازد. در آن لایحه آورده شده که دولت پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام را با مشارکت بخش خصوصی تمام کند. این پروژه‌ها مثل بیمارستان‌ها یا ورزشگاه‌ها یا با همین کاربری، کامل به بخش خصوصی فروخته شود و یا اگر می‌خواهند با شرایط به بخش خصوصی واگذار کنند تا آن‌ها پروژه‌ها را به اتمام برسانند. با این روش هم می‌شود نقدینگی را جمع کرد و هم به بخش خصوصی کمی تنوع داد تا به میدان آمده و پروژه‌های عمرانی را رونق دهد که با این کار هم اشتغال‌زایی صورت بگیرد و هم گردش پول ایجاد شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر بودجه ۱۴۰۰ اصلاح نشود، سال آینده هیچ اتفاق مثبتی در حوزه عمرانی کشور به‌وقوع نخواهد پیوست.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون