کد خبر: ۲۰۸۷۲
۰۸:۲۹ -۰۸ دی ۱۳۹۹
نقش بندر کاسپین در اقتصاد ایران
بندر کاسپین به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون راه ترانزیت و قرار گرفتن در محل کریدور شمال به جنوب در اقتصاد ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. این ظرفیت را می‌توان در توسعه مراودات و بهره‌مندی طرفین ایرانی و روس از منافع ترانزیت کالا در مسیر این کریدور خلاصه کرد.

بندر کاسپین

نشان تجارتبندر کاسپین یکی از بنادری است که نقطه اتصال آسیا به اروپا است و از آنجا که ترکیه سعی در حذف ایران به عنوان یکی از مسیر‌های ورودی آسیا به اروپا دارد، ساخت اسکله‌های مجتمع بندی کاسپین نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

اکنون بنا بر اعلام مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی، از مجموع ۲۲ اسکله، فرآیند احداث سه پست اسکله در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و تا نیمه اول سال آینده این سه پست اسکله شامل ۲ مورد آن توسط بخش خصوصی و یک پست اسکله هم توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا می‌شود. هدف اصلی در یک سیستم حمل و نقل، تامین دسترسی‌های مناسب برای کشور‌های خارجی، با درنظر داشتن کیفیت‌های مطلوب است.

اگر ایران بخواهد همچنان بخشی از درآمد ترانزیتی که از آسیا به اروپا انجام می‌شود را از دست ندهد و بر آن بیفزاید باید به بهره‌برداری از اسکله‌های بندر کاسپین سرعت ببخشد. این بندر بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و همچنین بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور با مساحتی در حدود ۳۵۰ هکتار و با پسکرانه‌ای به مساحت حدود ۵۰۰ هکتار است. مجموع تجهیزاتی که برای این بندر در نظر گرفته شده این امکان را فراهم می‌کند تا اهداف ترانزیتی ایران در شمال کشور محقق شود.

امکانات و زیرساخت‌های مجتمع بندری کاسپین

مجتمع بندری کاسپین  با امکاناتی نظیر ۸ کندو سیلوی غلات، ۳ مخزن روغن خوراکی به ظرفیت ۱۴۱۰۰ مترمکعب، مخزن ذخیره بنزین شامل دو مخزن سقف شناور مجموعاً به ظرفیت ۱۴۰۰۰ مترمکعب، ۲ دهنه انبار به مساحت ۱۰ هزار متر مربع، سردخانه به ظرفیت ۱۲ هزار تن دو مذاره، دو موج شکن غربی و شرقی هر یک به طول ۲۶۰۰ متر، پسکرانه به مساحت ۱۵۰ هکتار، اسکله دلفین به طول ۱۶۵ متر، اسکله مارینا به ظرفیت پهلوگیری ۲۰۰ شناور و اسکله جنرال کارگو به طول ۱۷۵ متر  ۷ هکتار فضای پسکرانه یکی از مهم‌ترین بنادری است که اخیراً تاسیس شده و در حال توسعه است. احداث این مجتمع بندری که از سال ۸۸ آغاز شده از ابتدا با نیازسنجی پیش‌ رفت.

دولت تلاش کرد تا به امتیازات این مجتمع بندری همچون ایجاد شهرک‌های صنعتی، کشاورزی، ایجاد انبار‌ها و سردخانه‌های ذخیره سازی و دپوی کالا، در طول مسیر خطوط ترانزیتی، به خصوص در نقاط تخلیه و بارگیری کالا در مناطق مرزی، محوطه نگهداری کالا، برج مراقبت، منطقه نگهداری کالای فله‌ای مایع، منطقه نگهداری کالای فله‌ای خشک، منطقه کانتینری، منطقه نفتی، محدوده صنعتی، بخش پارکینگ، ترمینال مسافری و محوطه حمل نقل ریلی بیفزاید و آن را هرچه بیشتر تقویت کند.

تهدیدات ترکیه بر سر تجارت ایران

نباید فراموش کرد که با توجه به اینکه سالیانه افزون بر یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز به سایر نقاط جهان ترانزیت می‌شود و اگر فقط ۳ درصد از این حجم بار از طریق کریدور شمال جنوب ترانزیت شود به معنی ترانزیت ۳۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران است که این میزان پیشرفت ایران در تجارت البته تهدیداتی نیز دارد.

ساخت اسکله‌های جدید به منظور توسعه بنادر و ایجاد تنوع کالایی در بحث تخلیه و بارگیری انواع محصولات و کالا‌ها مانند انواع غلات، کالا‌های سیال و روغن در بنادر شمالی کشور باید سرعت بیشتری بگیرد تا تهدیداتی که ترکیه بر سر تجارت ایران قرار داده کمتر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون