نشان تجارت - موتورسیکلت دوکاتی دیاول 1260 لامبورگینی (Ducati Diavel 1260 Lamborghini) بهعنوان ثمرهی اولین همکاری دو برند ایتالیایی معرفی شد. این موتورسیکلت خاص برای ادای احترام به نسخه تولید محدود ابرخودروی هیبریدی لامبورگینی Siàn FKP 37 و با الهام از نسخه قدرتمند دیاول 1260 S ساخته میشود. به منظور منحصربهفرد کردن این نسخه، دوکاتی و لامبورگینی از طرح رنگ ابرخودرو لامبورگینی و قطعات سبکوزن فیبر کربنی در ساخت موتورسیکلت دیاول استفاده میکنند.
در سال ۲۰۱۲ گروه خودروسازی فولکسواگن، دوکاتی را خریداری کرد و برند ایتالیایی دیگری را به زیرمجموعههای چشمگیر خود شامل لامبورگینی، بوگاتی، پورشه، بنتلی، آئودی و چند شرکت دیگر اضافه کرد. فولکسواگن در سال ۱۹۹۸، لامبورگینی و بوگاتی را به زیرمجموعههای خود افزود.با بتوجه به اینکه دو شرکت با فاصله تقریبا ۲۰ کیلومتری در امتداد فاصله کوتاه بولونیا و مودنا (زادگاه فراری و قلب تپنده بهاصطلاح دره موتور ایتالیا) قرار دارند، تعجبآور به نظر میرسد که دوکاتی و لامبورگینی قبلا هرگز در یک موضوع مشترک کار نکردهاند. البته روی کاغذ، مالک دوکاتی درواقع شرکت Automobili Lamborghini S.p.A است.
الهامبخش این محصول منحصربهفرد، ابرخودروی ۸۰۰ اسب بخاری Siàn FKP 37، اولین خودروی هیبریدی لامبورگینی است که در سال ۲۰۱۹ برای ادای احترام به فردیناند پیئش، مدیرعامل سابق گروه فولکسواگن که چند ماه قبل از دنیا رفت، رونمایی شد. فقط ۶۳ نمونه از این ابرخودرو بهعنوان نماد سال تأسیس شرکت (۱۹۶۳) ساخته شد و بهسرعت با قیمت ۲ میلیون دلار به فروش رسید؛ همانطور که ۱۹ دستگاه رودستر روباز Siàn یک سال بعد ساخته شد و با قیمت بالایی به فروش رفت.
دیاول (Diavel) انتخابی واضح و مطمئن برای این پروژه مشترک دوکاتی و لامبورگینی به شمار میرود. دوکاتی آن را بر اساس مدل 1260 S با مشخصات بهبودیافته طراحی کرده است که قدرت ۱۶۲ اسب بخار را با سیستم تعلیق قابل تنظیم اهلینز و مجموعهای کامل از قطعات الکترونیکی ترکیب میکند.بدون تغییر در تنظیمات مکانیکی نسخه استاندارد دیاول، طراحان هر دو برند در ایجاد ارتباط تصویری بین موتورسیکلت و ابرخودرو همکاری کردند. این کار با دو عنصر اصلی شروع میشود: چرخها و رنگها.
مرکز طراحی لامبورگینی اطمینان حاصل کرد که این نسخه منحصربهفرد موتورسیکلت دیاول، دقیقاً همرنگ ابرخودروی Siàn باشد. در بدنه از رنگ اصلی «Gea Green» با طرح رنگ «Electrum Gold» روی رینگهای چرخ و قاب بهره گرفته میشود.
دوکاتی تقریبا همه قطعات پلاستیکی بدنه استاندارد را با قطعات فیبر کربن جایگزین کرد. از جمله این قطعات میتوان به ورودی هوا، پوشش مخزن سوخت مرکزی، گلگیرها، پوشش اگزوز، روکش صندلی، قاب چراغ جلو و اسپویلر پیشرانه اشاره کرد. این واقعیت احتمالاً توضیح میدهد که چرا نسخه لامبورگینی یک کیلوگرم کمتر از Diavel 1260S وزن دارد.
دیاول 1260 لامبورگینی فقط در تیراژ ۶۳۰ دستگاه و بهعنوان نسخه محدود ساخته خواهد شد که ۱۰ برابر تعداد خودروهای ساختهشده Siàn FKP 37 است. مطمئناً این نسخه قیمتی برابر ابرخودروی لامبورگینی نخواهد داشت؛ اما به لطف ماهیت کلکسیونی و برخی قطعات منحصربهفرد مانند چرخهای مدل لامبورگینی و فراوانی قطعات سفارشی فیبر کربنی، احتمالاً با قیمتی بالاتر از نسخههای معمولی دیاول و سایر موتورسیکلتهای موجود به فروش خواهد رسید.
دوکاتی هیچ اشارهای به زمان تحویل موتورسیکلت به مشتریان نکرده است و به علاقهمندان پیشنهاد میکند برای کسب اطلاعات بیشتر با نمایندگیهای محلی تماس بگیرند. در صورت عرضه به بازار، تجربه آداب و رسوم قبلی تولیدکنندگان ایتالیایی (نهتنها دوکاتی بلکه Aprilia و MV Agusta) به ما میگوید که فارغ از قیمت، تمایل به خرید چنین محصولاتی بهسرعت از بین میرود.