کد خبر: ۲۰۶۸۳
۱۱:۳۶ -۰۴ دی ۱۳۹۹
علی دهقان‌کیا بیان کرد
مسئول کانون بازنشستگان شهرستان تهران گفت: اگر نمایندگان مجلس دنبال جا شدن در دل مردم هستند بهتر است به فکر تادیه بدهی‌های دولت به صندق‌های بازنشستگی باشند. باید کاری کرد سرانه مستمری‌های بازنشستگی به صورتی منطقی افزایش یابد طوری که خانواده‌های بازنشسته بتوانند در این روزگار، راحت و با کمترین دغدغه زندگی کنند.

حقوق بازنشستگان

نشان تجارت - نقشه‌ای که نمایندگان مجلس برای تغییر قوانین بازنشستگی در سر دارند بالاخره صدای بازنشستگان را هم در آورد؛ این روز‌ها از خیل کارکنان کنونی دولت‌ها خیلی‌ها دلشان را خوش کرده‌اند تا طرح برداشته شدن شرط سنی بازنشستگی در مجلس تبدیل به قانون شود؛ غافل از اینکه غیر از مدیران و کارشناسان این صندوق‌ها؛ مستمری‌بگیران و بازنشستگان هم نسبت به این طرح معترضند.

علی دهقانکیا، مسئول کانون بازنشستگان شهرستان تهران در واکنش به این تصمیم مجلس گفت: نمایندگان مجلس بی‌آنکه به عاقبت کار اندیشیده باشند تنها قصدشان برداشتن شرط سنی برای بازنشستگی پیش از موعد است؛ با این کارشان کمر به نابودی صندوق‌های بازنشستگی بسته اند.

وی ادامه می‌دهد: هرچند معلوم نیست که در صورت تصویب این طرح، شرط سنی بازنشستگی از کدام صندوق‌ها برداشته خواهد شد، اما افتادن این اتفاق در هر صندوق بازنشستگی مقدمه موجی تازه از بحران و مشکلات است؛ فقط امیدواریم که این طرح هرگز تبدیل به قانون نشود و یا اینکه حداقل سازمان تامین اجتماعی از شمول آن خارج شود.

این فعال صنفی کارگران بازنشسته در توضیح علت مخالفت بازنشستگان و نهاد‌های صنفی آن‌ها با تصویب طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس می‌گوید: مگر نه اینکه با همین دخل و خرج صندوق‌های بازنشستگی در سرازیری ورشکستگی قرار دارند؟ مگر نه اینکه هیچ بازنشسته‌ای از مستمری‌های کنونی رضایتی ندارد؟ نه فقط کارگران بازنشسته که حتی بازنشستگان لشکری و کشوری هم از این وضعیت ناراضی هستند.

مسئول کانون بازنشستگان شهرستان تهران ادامه می‌دهد: کسانی که به دنبال برداشتن شرط سنی بازنشستگی هستند یا حساب و کتاب سرشان نمی‌شود و یا اینکه فقط می‌خواهند خودشان را در دل مردم ساده دل جا کنند؛ همین حالا تراز مالی یک یک صندوق‌های بازنشستگی در معرض منفی شدن است. دولت بزرگترین بدهکار صندوق‌های بازنشستگی محسوب می‌شود و معلوم نیست با بازنشسته شدن زودهنگام انبوهی از کارکنان شاغل، آینده این صندوق‌ها چه خواهد شد؟

دهقانکیا با یادآوری اینکه صندوق بازنشستگی به صورت بین النسلی فعالیت دارد، می‌افزاید: بازنشسته شدن یک حق اجتماعی است، اما یک بیمه شده وقتی بازنشسته و مستمری بگیر می‌شود دیگر حق بیمه به صندوق بازنشستگی پرداخت نمی‌کند؛ نمایندگان مجلس آیا به این فکر کرده اند که صندوق‌های بیمه بازنشستگی که آن‌ها درصدد اصلاح مقرراتشان هستند ماهیتی اجتماعی و غیر بازرگانی دارند؟ در این صندوق‌ها وقتی یک بیمه شده زودتر از موعد بازنشسته می‌شود از تمامی حداقل‌های اجتماعی برخوردار خواهد شد؛ درست است که بازنشستگان نسبت به ناچیز بودن این حداقل‌ها معترضند، اما معلوم نیست که نمایندگان مجلس اصلا به فکر حفظ همین حداقل‌ها بوده اند؟


وی افزود: همین حالا مدیران صندوق‌های بازنشستگی بابت همین خدمات ناچیز و حداقی کلی منت بر سر بازنشستگان می‌گذارند. در سایه رفتار‌های تبعیض آمیز مدیران دولتی منابع و اعتباراتی که می‌بایست میان گروه‌های مختلف بازنشستگان توزیع شود به صورت نابرابر تقسیم می‌شود. نیازی به گفتن نیست که دولت بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگانش بدهکار است، اما همیشه هوای لشگری‌ها و کشوری‌ها را نگه داشته است. با این همه جانبداری باز هم عموم بازنشستگان از وضعیت کنونی ناراضی هستند؛ مستمری‌های سالی یکبار جزئی افزایش می‌یابد، اما هزینه‌های زندگی مدام ماه به ماه گرانتر می‌شود.

به باور مسئول کانون بازنشستگان شهرستان تهران هرچند ممکن است کارکنان باسابقه بالای بیمه پردازی از این موضعگیری‌هایی که علیه طرح برداشته شدن شرط سنی بازنشستگی به راه افتاده است ناراحت و دلخور شوند اما واقعیت است. کاری به این نداریم که مدیران دولتی مدعی بالاتر رفتن سن امید به زندگی هستند و از سخت‌تر شدن شرایط بازنشستگی دفاع می‌کنند، اما یادمان باشد که همین چند سال پیش بود که بازنشستگان صندوق فولاد به دلیل برهم خوردن تراز مالی این صندوق دچار مشکلات جدی شدند؛ مدافعان تسهیل شرایط بازنشستگی خوب است که وقایع گذشته را بدانند و بعد برای تغییر وضع موجود اقدام کنند. نویسندگان این طرح آیا خبر دارند که رابطه اکچوئری صندوق‌های بیمه در چه سطحی است؟ به اندازه چه تعداد مستمری بگیر، بیمه شده شاغل وجود دارد؟ وضعیت بازار کار در چه سطحی است؟

این مقام صنفی کارگران بازنشسته در خاتمه می‌گوید: نام نیک تنها با برداشته شدن مقررات دست و پاگیر بازنشستگی به وجود نمی‌آید؛ اگر نمایندگان مجلس دنبال جاشدن در دل مردم هستند بهتر است به فکر تادیه بدهی‌های دولت به صندق‌های بازنشستگی باشند. باید کاری کرد سرانه مستمری‌های بازنشستگی به صورتی منطقی افزایش یابد طوری که خانواده‌های بازنشسته بتوانند در این روزگار، راحت و با کمترین دغدغه زندگی کنند؛ قطعا برداشته شدن قوانین بازنشستگی به این امر کمک نخواهد کرد.

منبع: اقتصاد24

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون