کد خبر: ۲۰۱۱۷
۱۴:۰۹ -۱۹ آذر ۱۳۹۹
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش گفت: شفاف‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد کشور انجام می‌شود.

نشان تجارت - رحمان سادات نجفی با اشاره به اینکه تاکنون شاید تنها 30 درصد از قوانین مناطق آزاد اجرایی شده است، گفت: شفاف‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد انجام می‌شود و اگر تنها 5 سال به درستی و کامل قوانین مناطق آزاد اجرایی شود تاثیرات شگرف آن در کشور دیده خواهد شد.وی با اشاره به اینکه قوانین مناطق آزاد ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین است افزود: مناطق آزاد یک پروژه ملی هستند و باید به این مناطق با این عنوان نگاه شود.
سادات نجفی با اشاره به اینکه تا به امروز تنها 30 درصد از قوانین این مناطق، اجرا شده افزود: با این وجود مناطق آزاد از زمان تاسیس، کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است.
وی با اشاره به طرحی با عنوان طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده است، افزود: این طرح بدون اطلاع ذینفعان تدوین شد و به سختی توانستیم نسخه‌ای از طرح را برای مطالعه به دست آوردیم.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش ادامه داد: با تلاش‌های بسیار موفق شدیم اعضای کمیسیون اقتصادی را متقاعد کنیم که از نظرات فعالان بخش خصوصی آگاه شوند و شتابزده عمل نکنند.
پرهیز از شتابزدگی
سادات نجفی با بیان اینکه در صورتی که طرحی شتابزده و بدون مطالعه اجرا شود تمامی دستاورد‌هایی که در دو دهه گذشته در مناطق آزاد به دست آمده از بین خواهد رفت، گفت: منتقدین مناطق آزاد به درستی بیان می‌کنند که اهداف قانونگذار در این مناطق محقق نشده است و از نظر ما هم بخشی از آن محقق نشده و به همین دلیل ما نیز به دنبال این هستیم که مجلس به این مسئله ورود کرده و با پایشی در این خصوص علت اجرایی نشدن صحیح و کامل قوانین را شفاف سازی کند.
وی تصریح کرد: درخواست ما از مجلس این است که به مدت 5 سال اجازه بدهند قانون مناطق آزاد به صورت کامل و با تمام ظرفیت‌هایی که در این مناطق دیده شده است اجرا شود و در صورتی که اهداف مورد نظر قانونگذار در این مناطق محقق نشد آن وقت تصمیم جدیدی بگیرد.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به اینکه طرح اصلاحی که برخی به دنبال تصویب آن در مجلس هستند، برترین مزیت‌ها و ظرفیت‌های مناطق آزاد را نشانه گرفته است اظهار کرد: متاسفانه در این طرح 12 ماده قانونی که شاخص‌ترین مزیت‌ها و ظرفیت‌های قانونی این مناطق هستند مورد هدف قرار گرفته است.
سادات نجفی ادامه داد: مواد 1 تا 6، 12، 13، 14، 15 و 16 همچنین مواد 24،27 و 28 از مواردی هستند که در این طرح در صورت تصویب دستخوش تغییرات اساسی خواهند شد.
وی با بیان اینکه ماده 13 قوانین مناطق آزاد به معافیت‌های مالیاتی اختصاص دارد تشریح کرد: در اصلاح این ماده قانونی، معافیت‌ها به گونه‌ای دیده شده که اجازه دسترسی و دخالت دستگاه‌های سرزمین اصلی در این مناطق به سهولت داده می‌شود و معافیت‌ها کاملا مخدوش خواهد شد.

ظرفیت بی نظیر مناطق آزاد در مقابله با تحریم ها

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور که در میان تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار و شیوع کرونا قرار گرفته است، مناطق آزاد کشور می‌توانند یک ظرفیت بی نظیر باشند که در کشور ما این ظرفیت نادیده گرفته شده و تمام قوانین صادرات و واردات سرزمین اصلی به این مناطق تسری داده شده است.
سادات نجفی با اشاره به حساسیت مسئولان و توصیه رهبری مبنی بر حراست از سرمایه‌های داخلی و جلوگیری از خروج سرمایه‌ها به خارج از کشور افزود: به جرأت می‌توانم بگویم که شفاف‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور در مناطق آزاد صورت می‌گیرد. زیرا این مناطق در یک حریم حفاظت شده و محدود که هیچ راه گریزی ندارند فعالیت می‌کنند.
وی گفت: موضوعات ناروایی که مناطق آزاد، مبنی بر فرار مالیاتی یا قاچاق کالا و ارز نسبت داده می‌شود کاملا بی پایه و اساس است و برخی پشت این آدرس غلط خود را پنهان می‌کنند.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به اینکه سال هاست طرح جامع مالیاتی در کشور در حال اجراست و کسانی که در حریم منطقه آزاد فعالیت می‌کنند در صورتی معاف از مالیات هستند که فعالیت هایشان صرفا در این منطقه باشد، افزود: فعالان مناطق آزاد به این امر واقف هستند که فعالیت‌های خارج از منطقه مشمول قوانین مالیاتی است و اگر قصد معامله با شهر‌های مجاور را داشته باشند و این فعالیت‌ها را اظهار نکنند مشمول مالیات و جریمه خواهند شد.

انحلال شرکت های فاقد شناسه ملی

سادات نجفی با بیان اینکه شاید در گذشته عده‌ای در مناطق آزاد با این نیت اقدام به ثبت شرکت کرده بودند، اما نتوانستند فعالیت کرده و با نظارت مسئولان این شرکت‌ها و تمامی شرکت‌هایی که فاقد شناسه ملی بودند منحل شدند.
مدیرعامل جامعه بازاریان کیش تاکید کرد: ما هرگز موضوعی را که برخلاف مصالح کشور باشد نه توصیه کرده ونه از آن استقبال می‌کنیم و اگر پای خواسته‌های خود ایستاده ایم به این دلیل است که مناطق آزاد کشور یک طرح و ظرفیت ملی است و به اقتصاد کشور کمک‌های فراوانی کرده است. وی افزود: امروز به دلیل شرایط موجود کشور ما نسبت به کشور‌هایی مانند چین به دلیل کاهش ارزش پول ملی و برخورداری از حامل‌های انرژی، مواد اولیه و نیروی کار ارزان زمان مناسبی است که صنایع مونتاژ را در این مناطق جذب و فعال کنیم.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با تاکید بر اینکه مناطق آزاد به دلیل ظرفیت‌هایی که دارند بهترین مناطق برای پایلوت سازی صنعت کشور هستند، افزود: امروز ما می‌توانیم با بهره گیری از ظرفیت این مناطق و ورود فناوری و تکنولوژی‌های روز جهان صنعت کشور را ارتقاء داده و به حوزه صادرات کمک شایانی کنیم.
سادات نجفی گفت: امیدواریم در جلساتی که با مسئولان خواهیم داشت بتوانیم موضوعات را به گونه‌ای مطرح کرده و پیش ببریم که قوانین مناطق آزاد دچار آسیب نشوند و در این مسیر از تمامی ظرفیت‌های موجود برای احقاق حقوق این مناطق استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون