کد خبر: ۱۹۳۸۶
۲۱:۲۸ -۲۷ مرداد ۱۳۹۹

نشان تجارت - هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری وعده گشایش اقتصادی در دوشنبه هفته بعدی را داد، گشایشی که البته گمانه زنی‌های بسیاری درباره آن مطرح شد. با این همه، اما رئیس مجلس نیز اشاره‌هایی به یک اتفاق اقتصادی کرد تا حواس همه برای هفته جدید جمع شود. از سوی دیگر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش از شروع هفته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که قیمت ارز طی دو روز آینده متعادل خواهد شد. حالا، اما فارغ از اینکه خبر خوش اقتصادی فردا چه می‌تواند باشد واکنش بازار‌ها به این خبر در روز اول کاری در نوع خود جالب توجه است.

وجه دیگر اهمیت قیمت ارز طی این هفته اما، اعتبار سخنان رئیس کل بانک مرکزی است. اگر وعده رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ دلار در روز‌های آتی کاهشی خواهد شد، تحقق نیابد و روند افزایشی شود، اعتبار مقام سیاستگذار پولی مورد خدشه قرار می‌گیرد، اما اگر بازار روند کاهشی در پیش گیرد، قضیه برعکس خواهد بود و نشان داده می‌شود که این ابزار در جهت‌دهی بازار هنوز نقش مهمی دارد.

بیشتر گمانه‌ها مبنی بر گشایش ارزی است که احتمالاً رئیس کل بانک مرکزی نیز با قطعیت در این خصوص صحبت کرده است. حالا، اما به نظر می‌رسد بازار روز نخست کاری خود را با خوشبینی آغاز کرده است. باید دید موج انتظارات مثبت فعالان اقتصادی می‌تواند یک اتفاق ویژه در بازار‌ها ایجاد کند.

کاهش نسبی ارز در روز نخست
قیمت ارز طی روز‌ها و هفته‌های گذشته رشد بی سابقه‌ای داشت. قیمت حتی تا ۲۶ هزار تومان هم پیش رفت البته این قیمت‌ها البته پشت خط معامله می‌شد و البته قیمت رسمی تا ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت. همتی، اما طی روز‌های گذشته گفت این قیمت‌ها واقعی نیست و بازار متعادل خواهد شد.

روز جمعه قیمت ارز ریزشی شد و دلار تا میانه کانال ۲۲ هزار تومانی کاهش یافت. بیشتر فعالان عنوان می‌کردند سقوط کانالی دلار، تحت تاثیر جوسازی کاهشی ایجاد شده در کانال‌های اطلاع رسانی، پیرامون گشایش اقتصادی بود که رییس جمهور برای هفته جاری وعده داد.

بازار طلا، سکه و ارز امروز شاهد ثبات عمده قیمت‌ها نسبت به روز گذشته هستند و تنها دلار و سکه در بازار تهران افت قیمت را تجربه کردند.
 
نرخ ارز در صرافی ملی امروز یکشنبه اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار و یورو نسبت به ابتدای روز ۱۰۰ تومان افزایش یافت و بهای دلار به رقم ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

بر این اساس قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی، ۲۲۲۰۰ تومان اعلام شد. همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار در بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان قیمت خورده است.
 
قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی ملی ۲۶۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۶۱۰۰ تومان است. بهای یورو در بانک مرکزی نیز ۴۹۵۰ تومان تعیین شده است.

البته قیمت دلار، امروز به ۲۲،۹۹۶ (بیست و دو هزار و نهصد و نود و شش) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، کاهش ۰.۰۲ درصدی داشته است.
 
به نظر می‌رسد ارز واکنشی یکباره به موضوع گشایش اقتصادی نداشته است. باید دید خبر روحانی روز دوشنبه چه اثری بر بازار ارز خواهد گذاشت.
 
طلا امروز چه روندی را پشت سرگذاشت؟
قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد آخرین روز هفته قبل یعنی پنجشنبه ۱۶ مرداد با ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود.
 
عمده قیمت‌ها امروز ثبات را تجربه کردند، اما سکه بهار آزادی در بازار تهران ارزان شد و به ۱۰،۸۵۰،۰۰۰ (ده میلیون و هشتصد و پنجاه هزار) تومان رسید.

امروز هر اونس طلا خلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، هر اونس طلا که ۳ روز پیش تا ۲،۰۵۰ (دو هزار و پنجاه) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹- با کاهش ۰.۷۳ درصدی به ۲،۰۳۵ (دو هزار و سی و پنج) دلار رسید.

قیمت طلا امروز ثابت و هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱،۱۲۸،۷۰۰ (یک میلیون و یکصد و بیست و هشت هزار و هفتصد) تومان قیمت خورد که نسبت به ۳ روز پیش، بدون تغییر است.

نیم سکه، امروز به ۵،۶۸۰،۰۰۰ (پنج میلیون و ششصد و هشتاد هزار) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، بدون تغییر است.

ربع سکه امروز بدون تغییر ۳،۲۸۰،۰۰۰ (سه میلیون و دویست و هشتاد هزار) تومان شد.
همچنین هر سکه گرمی بدون تغییر ۱،۷۵۰،۰۰۰ (یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار) تومان معامله شد.

بورس هفته را پرقدرت آغاز کرد
در آغاز معاملات امروز بازار سهام شاخص کل بورس در کمتر از یک ساعت بیش از ۲ درصد رشد داشته تا به روند صعودی هفته قبل خود ادامه دهد.
 
در آغاز معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با رشدی حدود ۴۵ هزار واحدی در کمتر از یک ساعت روند صعودی هفته گذشته خود را ادامه داد. رشد ۲٫۲ درصدی شاخص کل در حالی رخ داده که شاخص کل هم‌وزن کمتر از یک درصد رشد داشت.

در جریان معاملات اول وقت امروز، بیش از ۵۸۰ هزار معامله صورت گرفت که طی آن بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد ریال دادوستد شده است. سه نماد فارس، فملی و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته‌اند.
 
بازار سهام امروز در حالی آغاز شده که شاخص کل بورس تهران هفته گذشته ۶٫۸ درصد رشد داشته و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از تداوم این رشد در این هفته است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون