کد خبر: ۱۹۳۷۱
۲۱:۱۰ -۲۴ مرداد ۱۳۹۹
رئیسی گفت: وقتی فضای مجازی روی به تبلیغ گسترده محصولات آورد و فروش را به تبع مصرف‌گرایی که دهه‌هاست در دنیا شکل گرفته افزایش داد، شرایطی را مهیا کرد که صنعت بسته‌بندی رونق خوب و قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.
نشان تجارت - امیر رئیسی، فعال حوزه چاپ و بسته‌بندی در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» در خصوص اینکه آیا فضای مجازی می‌تواند در آینده باعث انحلال بسیاری از چاپخانه‌ها شود؟ گفت: فضای مجازی سال‌هاست که برای محصولات تولیدشده چاپخانه‌ها همسان‌سازی کرده است و این رویداد در همه دنیا رخ داده و پیش از ایران در اروپا و آمریکا اتفاق افتاد. یعنی فضای مجازی توانسته با فایل‌های محتوایی ارائه شده تا حد زیادی از چاپ بسیاری از محصولات مثل کتاب، نشریه و... جلوگیری کند.
وی افزود: اینکه سال‌هاست شاهد این اتفاق هستیم و روز به روز هم بر سرعت آن افزوده می‌شود، رخداد بدی نیست. بالاخره هر صنعتی باید در برابر تغییراتی که خواست مردم است، آمادگی لازم را داشته باشد. از طرفی، براساس تحقیقات انجام‌شده می‌بینیم که همچنان بسیاری از مردم برای کتاب، نشریه، فرم تبلیغاتی و... آن هم به‌صورت چاپی ارزش قائل هستند. یعنی به‌طور مثال بسیاری از مردم دوست دارند مطالعه کتاب را به‌صورت فیزیکی دنبال کنند و اساساً در این حالت راحت‌تر هم هستند، یا مثلاً علاقه دارند بریده نشریه‌ای را داشته باشند و یا آلبوم عکس فیزیکی برای خود ایجاد کنند، پس نتیجه می‌گیریم که صنعت چاپ تعطیل نخواهد شد، ولی به مرور همانطور که تاکنون هم اتفاق افتاده سفارش‌ها کم می‌شود.

مدیر مجتمع چاپ و بسته‌بندی افست گرافیک تصریح کرد: ما یک چاپ افست داریم که بیشتر مخصوص تحویل سفارشاتی مثل کتاب، نشریه، بروشور و... است. حال که تیتراژ کتاب و نشریه به‌طور محسوسی پایین آمده، نقش چاپ دیجیتال پررنگ‌تر شده است و باید به این بخش نگاهی ویژه‌تر از گذشته داشت.

رئیسی اظهار داشت: همانطور که فضای مجازی توانسته تا حدی به صنعت چاپ ضربه بزند و تبدیل به یک تهدید شود از طرفی باعث شده است فرصت خوبی نصیب چاپخانه‌داران شود. وقتی فضای مجازی روی به تبلیغ گسترده محصولات آورد و فروش را به تبع مصرف‌گرایی که دهه‌هاست در دنیا شکل گرفته افزایش داد، شرایطی را مهیا کرد که صنعت بسته‌بندی رونق خوب و قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. حال چاپخانه‌هایی می‌توانند عملکرد موفق و مثبتی داشته باشند که در بخش بسته‌بندی حرف برای گفتن داشته باشند، هرچند چاپ افست و دیجیتال هم در جای خود بااهمیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت چاپ در ایران قدمتی طولانی دارد و نباید اجازه دهیم این بخش اقتصادی کشور آسیب ببیند. از این‌رو از دولتمردان تقاضا دارم، هم در ارائه وام‌های کم‌بهره ما را یاری دهند و هم شرایطی را ایجاد کنند که راه ورود تکنولوژی در این عرصه به ایران سرعت بیشتری بگیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون