کد خبر: ۱۸۱۵۲
۱۹:۴۱ -۲۷ تير ۱۳۹۷

مرور کارنامه افتخاری در استقلال؛ هشت اشتباه و یک انتخاب بزرگ

سایه روشن دوران افتخاری در استقلال، بیشتر به رنگ تیره تمایل دارد.
ورزش و جوان- رضا افتخاری قبل از اینکه جشن دو سالگی‌اش را در استقلال بگیرد، از این باشگاه جدا شد. مدیری که حضورش، با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود و عملکردش، آن‌ها را بیشتر کرد. افتخاری زمان حضور کفاشیان در راس فدراسیون، رئیس کمیته فوتسال شد و زمانی که به استقلال رفت، نشان داد شباهت‌های زیادی به کفاشیان دارد. او مثل کفاشیان در اوج بحران‌ها، لبخند می‌زد و انتخاب یک مربی بزرگ، تنها دستاوردی بود که اشتباهاتش را تحت تاثیر قرار می‌داد.

ستاره چهارم

اولین اتفاق مهم دوران افتخاری در استقلال، ماجرای ستاره چهارم بود. او برای دفاع از کارنامه‌اش، گفت سال‌ها سابقه حضور در فوتبال را دارد و وعده بدست آوردن ستاره چهارم را به استقلالی‌ها داد: «انشالله با حمایت هواداران می‌خواهیم ستاره چهارم را برای استقلال به ارمغان بیاوریم.» وعده افتخاری، نشان داد او حتی تعداد قهرمانی‌های تیمش در آسیا را هم نمی‌داند.

محرومیت از نقل و انتقالات

دیرکرد در پرداخت بدهی عادل شیحی، باعث شد استقلال از خرید بازیکن در نقل و انتقالات زمستانی محروم شود. پرونده شیحی، مربوط به زمان افتخاری نبود اما در زمان او استقلالی‌ها به موقع بدهی شیحی را پرداخت نکردند و از نقل و انتقالات محروم شدند. افتخاری دلیل این مشکل را، موانع برای انتقال پول به خارج از کشور می‌دانست و مدیران قبلی را متهم می‌کرد اما در نهایت، استقلال بود که شانس حضور در نقل و انتقالات را از دست داد.

خرید بازیکن با وجود محرومیت

استقلال با وجود محرومیت از نقل و انتقالات با سرور جپاروف و آندو تیموریان قرارداد بست و قصد داشت شهباززاده را هم به ایران برگرداند. همگی، بخاطر محرومیت استقلال راهی دیگر تیم‌ها شدند. جپاروف آخر فصل بازگشت موفقی به استقلال داشت، شهباززاده برگشت و ناموفق بود و تیموریان دیگر پیراهن استقلال را نپوشید. روزبه چشمی هم که نیم فصل اول از لیست خارج شده بود، نتوانست به تیم برگردد و یک نیم فصل بیرون نشست. استقلالی‌ها اعتقاد داشتند فدراسیون به موقع نامه را به آن‌ها نداده و فدراسیون نشین‌ها، انگشت اتهام را به سمت استقلال گرفتند.

مدیر بدون اقتدار

حسن زمانی، یکی از اعضای هیات مدیره مخالف منصوریان بود و علیه او مصاحبه می‌کرد. هفته‌های آخر حضور منصوریان در استقلال، این درگیری‌ها بالا گرفت و افتخاری عملا توانایی کنترل شرایط را نداشت. ادامه این مسیر، سکانس تاریخی برنامه نود را خلق کرد. لحظه‌ای که منصوریان و رحمتی روی خط با هم بحث می‌کردند و ملکی، عضو هیات مدیره به تکذیب حرف‌های منصوریان توسط رحمتی می‌خندید. در تمام این مدت، افتخاری روی صندلی با لبخند تماشاگر بود!

اخراج هشت

اخراج رحمتی و جباری در فصل گذشته، حاشیه‌های زیادی برای استقلال داشت. رحمتی بعد از مدتی به تیم برگشت اما جباری بیرون ماند تا معلوم شود اخراج او نه از طرف کادرفنی، که با دستور افتخاری بوده است. جباری از استقلال شکایت کرد، علیه این تیم حکم گرفت و آخر فصل هم فوتبال را کنار گذاشت.

انتخاب بزرگ

شاید بهترین قسمت کارنامه افتخاری در استقلال، استخدام شفر و تیام بود. او برای پیدا کردن جانشین منصوریان،عجله نکرد و توانست یک مربی با تجربه به ایران بیاورد. شفر استقلال را متحول کرد و با این تیم، نتایج بسیار خوبی گرفت. استقلالی‌ها با او به قهرمانی جام حذفی رسیدند و خرید مهم شفر یعنی تیام، یکی از بهترین گلزنان لیگ قهرمانان بود.

قراردادهای عجیب

با شروع فصل نقل و انتقالات، دوباره داستان استقلال تلخ شد. قراردادهای عجیب این باشگاه، به بازیکنان اجازه جدایی در هر زمانی را می‌داد. از ازای حق فسخی که کمکی به باشگاه نمی‌کرد. نورافکن که با باشگاه قرارداد داشت به شارلوا رفت، مجید حسینی با وجود داشتن قرارداد توانست به لطف حق فسخ قراردادش را چند برابر کند، تیام به اندازه یک تیم کامل از استقلال پول می‌خواهد و پذیرفتن شرایط تیام، انتظارات جپاروف را هم بالا برده است.

اردوی روز بازی

استقلال از ماه‌ها قبل، می‌دانست تاریخ سوپرجام ایران ۲۹ تیر ماه است و درست در همین زمان، اردویی در ترکیه برپا کرده است. آن‌ها از سازمان لیگ خواستند تاریخ سوپرجام را تغییر دهد و هیچ آمادگی برای بازی در تاریخ اعلام شده نداشتند. سازمان لیگ هم جام را بدون بازی کردن به پرسپولیس داد. چون استقلالی‌ها برای برگزاری مسابقه حتی در شهر تهران هم حاضر نبودند.

استعفای بی‌موقع

در طول دو سالی که افتخاری مدیرعامل استقلال بود، تحت فشار زیادی قرار داشت اما عجیب‌ترین زمان ممکن را برای استعفا انتخاب کرد. او بخاطر مرگ پدرش اردوی استقلال را ترک کرد و به تهران آمد و در همان زمان هم استعفا داد. آن هم در شرایطی که تیام و جپاروف، در ترکیه منتظر توافق نهایی و قرارداد با استقلال هستند! استقلال قبل از اینکه دو بازیکنش را از دست بدهد، باید مدیر جدیدی پیدا کند و امضای نهایی را پای قرارداد آن‌ها بزند.

 منبع: نود

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون