کد خبر: ۱۵۰۰
۱۲:۳۴ -۲۲ فروردين ۱۳۹۶
فوتبال آرژانتین در بحران

در ۹ ماه گذشته چه بر سر آرژانتین، مسی و بائوسا آمد؟

تیم ملی فوتبال آرژانتین در ۹ ماهی که تحت هدایت ادگاردو بائوسا قرار داشت، روزهای سخت و بدی را سپری کرد.
ورزش و جوان- تیم ملی فوتبال  آرژانتین ۴۱ هفته پیش سومین فینال پیاپی خود را تجربه کرد. آلبی سلسته فرصت داشت از شیلی انتقام شکست سال گذشته در فینال کوپا آمریکا را بگیرد اما بازهم شکست خورد.

لیونل مسی پس از این شکست تلخ اعلام کرد دیگر برای تیم ملی بازی نخواهد کرد. هواداران آرژانتینی‌ها در حال سپری کردن بدترین روزهای خود بودند. خراردو مارتینو اخراج شد تا گزینه بهتری برای هدایت تیم ملی انتخاب شود. مائوریسیو پوچتینو، مارچلو بیلسا، خورخه سامپائولی به همراه دیگو پابلو سیمئونه، جز گزینه‌های مربیگری بودند اما هیچ‌یک به خاطر شرایط خاص‌شان جانشین مارتینو نشدند. به همین خاطر AFA (فدراسیون فوتبال آرژانتین) ادگاردو بائوسا را که سرمربی سائوپائولو تیم بود، به عنوان رهبر جدید آلبی سلسته معرفی کرد. اولین ماموریت بائوسا بازگرداندن مسی به تیم ملی بود. در این شرایط بود که دیگو آرماندو مارادونا، جمله تاریخی خود را گفت. ستاره پیشین تیم ملی آرژانتین گفته بود اگر کسی به اسپانیا برود و با مسی درباره بازگشت صحبت کند به شدت با او برخورد خواهم کرد. 

مسی تصمیم گرفت به تیم ملی بازگردد اما شرایط تیم ملی بهتر نشد. بائوسا نخستین بازی‌اش را با پیروزی پشت‌سر گذاشت و توانست اروگوئه را شکست بدهد. شروع خوبی برای سرمربی جدید بود اما آلبی سلسته در بازی بعد برابر ونزوئلا دو بر دو مساوی کرد. تساوی‌های این تیم ادامه داشت و آرژانتین این بار مقابل پرو متوقف شد. شکست یک بر صفر برابر اروگوئه وضعیت آلبی سلسته را بدتر کرد. مسی در چند بازی به علت آسیب دیدگی حضور نداشت و این موضوع به تیم ملی لطمه زد. آرژانتین بدون ستاره‌اش کم‌فروغ بود و به نظر می‌رسید نمی‌تواند از این شرایط بحرانی خارج شود. مسی در دیدار بعد برابر برزیل به میدان رفت اما سنگین‌ترین شکست این تیم در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رقم خورد. رقیب همیشگی آلبی سلسته یعنی تیم ملی فوتبال برزیل، با سه گل این تیم را تحقیر کرد. شاگردان بائوسا به رتبه های پایین‌تر سقوط کردند. آن‌ها در ادامه کلمبیا را با سه گل شکست دادند اما هنوز در رتبه پنجم قرار داشتند. در آمریکای جنوبی چهارم تیم نخست به جام جهانی صعود می‌کنند و تیم پنجم باید به مصاف نماینده اقیانوسیه برود تا بتواند جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کند.

بائوسا در روزهای نخست فروردین فرصت داشت جایگاه چهارم را از آن تیم خود کند. او شیلی را برابر خود داشت؛ تیمی که دو بار مانع از قهرمانی کشورش در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ شده بود. در دقایق ابتدایی بازی، داور یک پنالتی تقدیم آلبی سلسته کرد تا آرژانتین با تک گل مسی پیروز این میدان نام بگیرد و به رتبه چهارم صعود کند. با این حال پس از بازی خبری عجیب منتشر شد. ستاره تیم به کمک داورهای بازی، چند بار توهین کرده بود. مسی در انتظار محرومیت بود. فیفا نیز پیش از دیدار برابر بولیوی، مهاجم آرژانتینی و تیم ملی را نقره داغ کرد. او چهار جلسه از همراهی تیم ملی محروم شد. ساعاتی بعد از این خبر، آرژانتین به مصاف بولیوی رفت و در غیاب ستاره‌اش دو بر صفر مغلوب شد. آلبی سلسته بازهم بدون مسی باخت و به رتبه پنجم سقوط کرد.

پس از این دیدار شایعه اخراج بائوسا به گوش رسید؛ حتی سرمربی آرژانتینی این شایعات را رد نکرد. تقریبا ۱۰ روز پیش قرار بود AFA این موضوع را به طور رسمی اعلام کند اما این اتفاق نیفتاد. دلیل آن نیز واضح بود. هنوز گزینه مورد نظر پیدا نشده بود. پس از چند جلسه بین مسئولان فدراسیون و بائوسا بالاخره AFA اخراج سرمربی آرژانتینی را اعلام کرد و بائوسا با کسب ۱۱ امتیاز در هشت بازی برای همیشه با تیم ملی خداحافظی کرد.

اکنون فدراسیون فوتبال آرژانتین دوباره پس از ۳۶ هفته به دنبال سرمربی می‌گردد. این بار تنها دو گزینه برای این سمت وجود دارد؛ سامپائولی و سیمئونه. سامپائولی که اکنون هدایت سویا را بر عهده دارد، شانس بیشتری برای این سمت دارد چون او با سویا نتایج مورد نظر را کسب نکرد و پس از حذف در لیگ قهرمانان اروپا به رتبه چهارم جدول سقوط کرد و بعید به نظر می‌رسد اتلتیکومادرید اجازه دهد سویا دوباره به جایگاه خود بازگردد. البته سرمربی آرژانتینی از قطر و هلند برای مربیگری پیشنهاد دارد. او حتی یکی از گزینه‌های جانشینی لوییس انریکه در بارسلونا بود که باشگاه کاتالانی آن را رد کرد. در هر صورت سامپائولی شرایط مناسب‌تری برای قبول هدایت آلبی سلسته را دارد و AFA  با او مذاکره خواهد کرد. از طرف دیگر، سیمئونه بعید به نظر می‌رسد اتلتیکو را ترک کند و یا همزمان مسئولیت دو تیم را بر عهده بگیرد. سرمربی اتلتیکومادرید همیشه درباره حضور در تیم ملی می‌گوید که هنوز برای قبول چنین مسئولیتی زود است. ممکن است AFA  در این راه همچون چند ماه گذشته شکست بخورد و هدایت تیم ملی را سرمربی دیگری بر عهده بگیرد و نامی عجیب دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

مشکل آرژانتین تنها سرمربی نیست. مافیای حاضر در فدراسیون این کشور اجازه نمی‌دهد تیم ملی در جایگاه شایسته خود قرار بگیرد. تیمی که اکنون صدرنشینی‌اش را در رنکینگ فیفا نیز از دست داده است. مارادونا همیشه به مافیای موجود در AFA اشاره و اعلام کرده است تا زمانی که برخی افراد در فدراسیون باشند، تیم ملی به جایی نخواهد رسید. از طرفی برخی‌ها بازیکنان را مسئول چنین اتفاقاتی می‌دانند و در این مدت به شدت از آن ها انتقاد کردند. البته بعضی از بازیکنان پیشین تیم ملی به حمایت از آن ها پرداختند. مقصر اصلی به اعتقاد آن‌ها، مسی و خاویر ماسچرانو هستند. به عقیده این افراد دو بازیکن ملی‌پوش بارسلونا در انتخاب سرمربی و ترکیب تیم نقش دارند. البته هر دو بازیکن این موضوع را رد و به شدت نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند. 

بدون شک یکی از بازیکنانی که در این ۹ ماه، حضورش در تیم ملی تاثیر گذار بوده، مسی است. خداحافظی او تا مدت‌ها موضوع اصلی تیم ملی شده بود. همچنین نبودش در تیم ملی با نتایج ضعیف همراه شد و در آخر، توهین به کمک داور منجر شد تیم ملی تا پایان به جز دیدار برابر اکوادور نتواند از او در ترکیب بهره ببرد. حتی گابریل باتیستوتا، مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال آرژانتین به او پیشنهاد داده است خودش را مصدوم کند تا در اروپا بماند و برابر اکوادور بازی نکند. البته مسی هرگز این کار را انجام نخواهد داد  و در آخرین دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی با پیراهن کشورش به میدان خواهد رفت. او مثل همیشه به تیم ملی کمک خواهد کرد تا صعودش به جام جهانی قطعی شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون