نشان تجارت - هوشمندسازی به معنای استفاده از تکنیکها، ابزارها، تجهیزات و تکنولوژیهای انقلاب صنعتی چهارم به منظور تسهیل فرایندها و عملیاتهای گوناگون در صنایع مختلف و زندگی روزمره است که مهمترین هدف و نتیجه آن را میتوان رسیدن به نظم، انسجام کلی و ساختار یافته دانست که سبب میشود بدون اینکه اختلالی در فرایندها به وجود بیاید به صورت کاملا هوشمند و خودکار انجام شود.
کارشناسان معتقدند یکی از مزیتهای مهم هوشمندسازی، عدم وابستگی به نیروی انسانی برای اجرای فعالیتهای مختلف است که میتواند سبب دیجیتالی شدن، شود. شرکت ملی پست از جمله سازمانهایی است که به دلیل اهمیت پیشبرد دولت هوشمند تلاش بسیار و اقدامات مهمی انجام داده است.
در این زمینه بارها مسئولان تأکید کردند که باید از فناوریهای جدید مانند ارسال و جمعآوری مرسولات تا توزیع و در نهایت رساندن به دست شهروندان استفاده کرد تا دقت و سرعت کار بالا برود و در نهایت مردم از خدمات پستی استفاده کنند.
محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست در این باره گفته است در لایه فرایندهای اجرایی نیز یکی از پروژههایی که در دست دارند رباتهای هوشمند است که کار تفکیک و تجزیه محصولات را انجام دهند، به دنبال آن سیستم مکانیزه تجزیه یا سیستمهای سورتینگ هوشمند تجزیه توسعه مییابند، چراکه از تلفیق اطلاعات حاصل از رویدادهای مرسوله با استفاده از این مکانیزه تحلیل های هوشمندانه قابل پیاده سازی است.
به گفته این مقام مسئول این تحلیلهای هوشمندانه به ارتقای کیفیت و توسعه بهرهوری کمک میکند، ولی روی لبه هوش مصنوعی استفاده از مکانیزم خوانش آدرس و تحلیلهای نواحی و گشتهای توزیع در ایام دهه فجر رونمایی میشود و از لایه تجزیه در شهرستان به لایه نشانی توسط رباتهای هوشمند میرسیم؛ بدین صورت در حوزه فرایندهای داخلی، فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی زیاد میشود که تحول سازمانی محسوب میشود.
صندوقهای پستی هوشمند از دیگر اقداماتی است که طی سالهای گذشته توسط این شرکت در صدد توجه قرار گرفته است. درباره جزئیات این صندوقها باید گفت صندوق پستی هوشمند یک صندوق فلزی قفلدار و هوشمند است که در حال حاضر، در ۱۴۰ نقطه کشور از جمله شهر تهران و برخی دیگر از شهرها مانند جزیره کیش و خوزستان نصب شده است.
این صندوقها، در مکان های مشخص از جمله مراکز خرید، مراکز تجاری، بیرون از ساختمان های دفاتر پستی و ... مستقر می شود و کارکرد اصلی آن حفاظت و نگهداری از مرسولات پستی و سفارشات فروشگاه های اینترنتی در محدوده وزنی و ابعادی مشخص است. دریافت مرسولات از طریق این لاکرها، در ۲۴ ساعت شبانه روز امکان پذیر است.
دسترسی آسان و امنیت بالا و کمک به کاهش ترافیک شهری از مهمترین ویژگیهای این صندوقها محسوب میشود. گفتنی است روش استفاده از لاکرها به این صورت بوده که هنگام ثبت سفارش در سامانه شرکت ملی پست یا فروشگاه اینترنتی به جای اعلام آدرس خانه یا محل کار، میتوانید یکی از ایستگاههای لاکر نزدیک به محل رفت و آمد خود را انتخاب کنید. در این صورت مامور ارسال(موزع)، بسته را در صندوق پستی هوشمند رزرو شده توسط شما قرار داده و به محض قرار گرفتن کالا در آن، پیامکی حاوی کد تحویل برای مشتری ارسال میشود. مشتری با وارد کردن این کد روی صفحه دیجیتالی صندوق پستی هوشمند خود، میتواند مرسوله را از آن خارج کند.