کد خبر: ۵۳۷۲۳
۱۷:۰۰ -۲۶ خرداد ۱۴۰۳

سعید جلیلی کیست؟/ کاندیدای تندرو در آرزوی ریاست جمهوری

سعید جلیلی از سیاستمداران با گرایش اصولگرایی است. وی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده است. همچنین، ولی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ کاندید شده است، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی و کارنامه کاری سعید جلیلی بیشتر آشنا شوید.

سعید جلیلی کیست؟/ کاندیدای تندرو در آرزوی ریاست جمهوری

نشان تجارت - سعید جلیلی، سیاست مدار اصولگرا دهم خرداد سال ۱۴۰۳ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور نسبت به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ اقدام کرد و صلاحیت او برای حضور در انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید شد. سعید جلیلی پیش از این دو بار در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا بوده است، اما تاکنون موفق به پیروزی نشده است. وی همواره آرزوی تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری را داشته است.

پس از درگذشت ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، جلیلی مجدداً در تلاش برای آزمودن شانس خود در انتخابات است. این مطلب به بررسی سوابق و فعالیت‌های سعید جلیلی خواهد پرداخت.

زندگینامه سعید جلیلی

سعید جلیلی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمده است. او که در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و پس از سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و تیم همراهش، برای این انتخابات آستین بالا زده است، جزو سیاست‌مداران طیف اصول‌گرا محسوب می‌شود.

جلیلی در یک خانواده فرهنگی چشم به جهان گشوده است. پدرش در کشور فرانسه تحصیل کرده بود و زبان این کشور را به خوبی می‌دانست و همچنین آموزگار و مدیر دبستان نواب صفوی ناحیه یک مشهد بوده است. مادر وی نیز اهل اردبیل و دارای اصالت آذری بوده است.

سعید جلیلی پس از تحصیل در مقطع دیپلم در مشهد، برای ادامه تحصیل به تهران آمد. در تهران، وی در دانشگاه امام صادق(ع) تحصیلات خود را در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی از سطح کارشناسی تا دکتری ادامه داد.

جلیلی علاوه بر تسلط بر زبان فارسی، با زبان‌های انگلیسی و عربی نیز آشنایی دارد.

در حال حاضر، جلیلی در دانشگاه امام صادق(ع) به تدریس درس "دیپلماسی پیامبر(ص) " می‌پردازد. همچنین در گذشته، سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را نیز داشته است.

سعید جلیلی کیست؟/ کاندیدای تندرو در آرزوی ریاست جمهوری

سابقه حضور سعید جلیلی در جنگ ایران و عراق

در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق، سعید جلیلی در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشت. وی به عنوان دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا(ع) خراسان مشغول فعالیت بود.

در دی ماه سال ۱۳۶۵، جلیلی در منطقه شلمچه زخمی شد. به دلیل کمبود امکانات پزشکی در بیمارستان صحرایی آن منطقه، پای راست وی قطع گردید. پس از این حادثه، جلیلی در بخش تدارکات لشکر حاضر شد و به فعالیت خود ادامه داد.

همسر سعید جلیلی کیست؟

در سال ۱۳۷۱، سعید جلیلی با خانم فاطمه سجادی ازدواج کرد. همسر جلیلی، پزشک عمومی است. حاصل این ازدواج یک پسر به نام سجاد است.

فعالیت سعید جلیلی در وزارت امور خارجه ایران

سعید جلیلی سابقه ۱۸ ساله حضور در وزارت امور خارجه را دارد. وی در سال ۱۳۶۸ وارد دستگاه دیپلماسی کشور شد و در ۲۶ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه منصوب شد. وی تا سال ۱۳۷۵ در این سمت باقی ماند.

در سال ۱۳۷۶، جلیلی در دولت سید محمد خاتمی به سمت معاون اداره اول آمریکا منصوب شد. در این سال‌ها، وی ۱۷ سفیر را اخراج کرد که خود این اقدام را انقلابی در وزارت خارجه می‌خواند.

سعید جلیلی در سال ۱۳۸۰ و در سن ۳۶ سالگی به دفتر رهبر انقلاب رفت و مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبری را بر عهده گرفت.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی

سعید جلیلی در سال ۱۳۸۶ با حکم محمود احمدی‌نژاد و پس از استعفای علی لاریجانی، به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. یک سال بعد، وی با حفظ این سمت و با حکم رهبری، به نماینده ایشان در شورای عالی امنیت ملی تبدیل شد.

سعید جلیلی کیست؟/ کاندیدای تندرو در آرزوی ریاست جمهوری

همچنین، سعید جلیلی مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران با کشور‌های موسوم به ۱+۵ شد. در این مذاکرات، عملکرد وی چندان موفق نبود و نتایج آن، منجر به تصویب سه قطعنامه شدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شد. جلیلی همواره مخالف مذاکره با کشور‌های غربی بود و دوران حضور وی در دستگاه دیپلماسی کشور، با تیره‌تر شدن روابط خارجی ایران همراه بود.

پس از کنار رفتن از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، جلیلی به عنوان مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری منصوب شد. در ادامه، وی در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت خارجه بازگشت و به عنوان معاون اروپا و آمریکا مشغول به فعالیت شد. در این دوره، جلیلی به همراه علی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.

حضور سعید جلیلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

در سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، سعید جلیلی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی کنار رفت و علی شمخانی به جای وی منصوب شد. با این حال، جلیلی همچنان نماینده رهبری در این شورا است. در ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ نیز با حکم رهبر انقلاب به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد. یک سال بعد نیز عضو شورای راهبردی روابط خارجی شد.

سابقه سعید جلیلی در کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ایران

در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود. در سال ۱۳۹۲، او در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرد، اما با کسب ۴،۶۲۴،۸۱۲ رأی که ۱۱ درصد آرای مردمی بود، پس از حسن روحانی و قالیباف در رتبه سوم قرار گرفت.

در ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، سعید جلیلی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در وزارت کشور ثبت‌نام کرد. در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰، دو روز مانده به انتخابات، جلیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نفع سید ابراهیم رئیسی از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف می‌دهد. اکنون، پس از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در انتخابات زودهنگام، سعید جلیلی یکبار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

سعید جلیلی کیست؟/ کاندیدای تندرو در آرزوی ریاست جمهوری

واکنش‌ها به کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

داماد حسن روحانی در صفحه توییتر خود به داوطلب شدن سعید جلیلی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد و نوشت: «دیپلمات کوچه بن بست آمد. گرانی، انزوا و تورم هم خواهد آمد».

امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس دوازدهم و مجری سابق شبکه افق، پس از حضور در ستاد انتخابات کشور به همراه سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در جمع خبرنگاران درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: امیدواریم مشارکت مردم بالا باشد و همه تلاشمان این است که مشارکت بالاتر برود. باید منتظر نتیجه تأیید صلاحیت‌ها بود و امیدوارم مشارکت مردم بالا باشد. همه باید تلاش کنند تا فارغ از اینکه چه کسی رأی می‌آورد، مشارکت مردم بالاتر برود، چراکه این موضوع به نفع مردم، کشور و نظام است.

وی درباره حضور یک نماینده در کنار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قانونی منعی ندارد. کسانی که می‌خواهند چیزی که قانون اجازه داده است را تبدیل به بی‌قانونی کنند، همان کسانی هستند که در سال ۱۳۹۶ به‌ویژه آقای ظریف به‌صورت غیرقانونی به اصفهان رفت و به نفع آقای روحانی سخنرانی کرد و حتی کارشان را توجیه کردند.

همچنین تعدادی از طلاب و روحانیون در نامه‌ای خطاب به سعید جلیلی، او را برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت و از او حمایت کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون