کد خبر: ۵۳۶۹۰
۱۹:۲۰ -۲۴ خرداد ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان تنها اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری

«مسعود پزشکیان» سیاستمدار اصلاح طلب و پزشک ایرانی است که هم اکنون نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه بوده است و رکورددار نمایندگی یکی از کلان شهرهای ایران است.

مسعود پزشکیان تنها اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری

نشان تجارت - پزشکیان از جمله کسانی است که در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 1403 نیز شرکت کرده و صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید شده است.

زندگینامه مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳در شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی است. او در سال‌های انقلاب فرهنگی با هم رشته و هم دانشگاهی خود ازدواج کرد، حاصل این ازدواج چهار فرزند بود. اما 20 سال پیش در یک حادثه تصادف همسر و یکی از فرزندانش را از دست داد و دیگر ازدواج نکرد.

تحصیلات مسعود پزشکیان و فعالیت در حوزه پزشکی

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در مهاباد گذراند؛ سپس در هنرستان کشاورزی شهرستان ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. در سال ۱۳۵۲ برای خدمت سربازی به شهرستان زابل اعزام شد، در همین دوران به پزشکی علاقه‌مند گردید و پس از انجام خدمت سربازی، در سال ۱۳۵۴ در رشته علوم تجربی برای بار دوم دیپلم گرفت و در سال ۱۳۵۵ بدون استفاده از هیچ سهمیه‌ای در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز قبول شد.
یکی از فعالیت‌های چشم‌گیر پزشکیان در دوران دانشجویی این بود که پس از انقلاب، با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز و کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، سبب تقویت نیرو‌های مذهبی و وحدت آنان در مقابل گروه‌های ضدانقلاب شد.

مسعود پزشکیان تنها اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری

دکتر پزشکیان در دوران جنگ تحمیلی میان ایران و عراق، مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و به عنوان رزمنده و پزشک نیز فعالیت می‌کرد.
پزشکیان در سال ۱۳۶۴، دوره پزشکی عمومی را به اتمام رساند و به‌عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی شروع به تدریس کرد. در سال ۱۳۶۹، در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز تخصص گرفت و در سال ۱۳۷۲ موفق به دریافت فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز شروع به طبابت کرد و چند سال بعد رئیس این بیمارستان شد. 
مسعود پزشکیان در سال‌های ۱۳۷۳ تا 1379، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را بر عهده داشت. پس از آن به تهران منتقل شد و به مدت شش ماه به‌عنوان معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به کار شد. او در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب گردید.

شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی 

پزشکیان در سال 1386 نماینده منتخب مردم تبریز در دوره هشتم مجلس بود؛ او در دوره‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم نیز به‌عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون آموزش و بهداشت مجلس فعالیت کرد. او در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به‌عنوان نامزد فراکسیون امید ثبت ‌نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رأی، نائب ‌رئیس اول این دوره از مجلس شورای اسلامی شود. 
از جمله اظهارات دکتر پزشکیان در دوران حضورش در مجلس شورای اسلامی، اظهار نظرش در خصوص ترک زبانان بود؛ وی در نشست علنی مجلس مورخ ۷ اسفند ۱۳۹۴ گفت: از اینکه خداوند او را ترک آفریده، شاکر است و هیچ‌کس حق ندارد زبان و فرهنگ ترک‌ها را مسخره کند؛ (ترک‌ها و سایر اقوام ایران، طبق اصل ۱۵ قانون اساسی باید بتوانند در مدارس به زبان خودشان حرف بزنند و بنویسند.)


شرکت در انتخابات ریاست جمهوری


 پزشکیان در سال ۱۳۹۲ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت نام کرد، اما پیش از اعلام اسامی افراد تایید صلاحیت شده، به نفع اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر نامزد این انتخابات، انصراف داد.
او در سال 1400 نیز در سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ثبت نام کرد، اما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. 
مسعود پزشکیان بار دیگر در خردادماه ۱۴۰۳ برای انتخابات ریاست ‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌‌نام کرده است و در تاریخ ۲۰ خرداد مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

خلاصه سوابق اجرایی مسعود پزشکیان


•    ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی در سال 72
•    ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سالهای 73 تا 79
•    معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اول سید محمد خاتمی و وزارت محمد فرهادی
•    وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوم سید محمد خاتمی 
•    نماینده مردم تبریز در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی
•    نایب ‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دوره دهم

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون