کد خبر: ۵۳۴۶۳
۰۶:۰۰ -۱۳ خرداد ۱۴۰۳

دنیای تاریک و پشت پرده اینترنت

در دنیای عمیق اینترنت، جهانی رازآلود و مخفی به نام دارک وب وجود دارد که فضای ممنوعه‌ای است و از طریق مرورگرهای معمولی به سادگی قابل دسترسی نیست و فعالیت‌های غیرقانونی و معاملات مخفیانه‌ای در این محیط انجام می‌شود.

دنیای تاریک و پشت پرده اینترنت

نشان تجارت - وب تاریک به شبکه‌ای گفته می‌شود که عموم مردم نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند چراکه بیشتر برای هدف‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین شناسایی افرادی که در آن فعالیت می‌کنند دشوار و ردیابی آنها تا حدی غیر ممکن است.

دسترسی به این شبکه‌ها اصلا راحت نیست اما نکته جالب این است که همه چیز در آن از ارز تقلبی تا مواد مخدر پیدا می‌شود. بنابراین باید اینگونه گفت که هر چیزی که در دنیای عادی نمی‌توان یافت به راحتی می‌توان در این فضا تهیه کرد. به طور مثال جاعلان به دنبال فروش محصولات حاصل دست خود هستند. نسخه‌ جعلی تمامی مدارک مهم از جمله پاسپورت، گواهینامه‌ رانندگی، مدارک شهروندی، کارت شناسایی، مدارک دانشگاهی، مدارک مهاجرتی و حتی کارت شناسایی دیپلماتیک از طریق دارک نت تهیه می‌شود.

از دیگر مواردی که در این فضا به فروش می‌رسد همانگونه که گفته شد مواد مخدر است. با وجود اینکه فروش مواد مخدر تقریبا در تمام دنیا مگر در  مواردی خاص در برخی کشورها ممنوع بوده اما دسترسی به آن در دارک وب امکان پذیر است. زمانی مافیاهای تجارت مواد مخدر آنقدر قدرتمند بودند که هر چیز که سر راهشان می‌شد را به راحتی کنار می‌زدند. حالا بسیاری از تاجران مواد مخدر و حتی فروشندگان عادی در این شبکه‌ دیجیتالی به تبادل انواع مختلف مواد مخدر می‌پردازند.

همچنین افرادی مانند هکرها دوست دارند تا فایل‌های مخربشان در برابر سیستم‌های امنیتی بلاک نشوند. هکرها معمولا از سیستم‌های ابری به این منظور استفاده می‌کنند؛ از این‌رو سیستم‌های ابری نقش اساسی را در حملات سایبری دارد.

 نگاهی به برخی اقدامات انجام شده در دارک وب

ابتدای سال جاری اطلاعات ۷۳ میلیون مشترک تلفن همراه آمریکایی از دارک وب سر درآورد. ماجرا از این قرار است که شرکت مخابراتی AT&T آمریکا اعلام کرد اطلاعات شخصی حدود ۷.۶ میلیون مشترک فعلی و ۶۵.۴ میلیون مشترک سابق این شرکت، در دارک وب منتشر شده است.  

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد این اطلاعات که حدود دو هفته قبل، افشا شده است، شامل اطلاعات شخصی مانند شماره بیمه است و به نظر می‌رسد مربوط به سال ۲۰۱۹ و قبل از آن باشد. منبع این داده‌ها همچنان در دست بررسی و تحقیق است و معلوم نیست از داخل شرکت یا فروشنده دیگری بوده است.  

علاوه بر این اواخر سال گذشته یک رسانه عبری خبر داد هکرها با نفوذ به نرم‌افزارهای فن‌آوری اطلاعات دانشگاهی اطلاعات هزاران دانشجوی کالج‌های سرزمین‌های اشغالی را شامل کارت شناسایی، کارت‌های اعتباری و دیگر اسناد آن‌ها را به سرقت برده‌اند.

این رسانه مدعی شد که «یک گروه از هکرهای وابسته به ایران» داده‌های شخصی هزاران «دانشجوی اسرائیلی» شامل کارت‌های شناسایی، اطلاعات حساب‌های بانکی، شماره تلفن‌ها، اسناد خدمت سربازی، آدرس ایمیل و نتایج امتحانات را به سرقت برده و در فضای دارک‌وب بارگذاری کرده‌اند.

«لیور بن دیوید» یک کارشناس امنیت سایبری این حادثه را به عنوان «یکی از جدی‌ترین مواری که تاکنون به آن برخورده» توصیف و ادعا کرد: «داده‌های حساسی به سرقت رفته‌اند که از آن‌ها می‌توان برای دزدی هویت یا در کنترل گرفتن حساب‌های دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.  

  مجرمان چگونه وارد فضای دارک می‌شوند؟

 باوجود اینکه روش های گوناگونی برای ورود به این فضا وجود دارد اما شاید برخی از وی پی ان‌ها بتوانند وارد این شبکه شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود سیستم‌ها و وی پی ان‌های خود را کنترل کنید تا راهی برای ورود به این شبکه در سیستم شما وجود نداشته باشد.

 همچنین وب‌سایت‌هایی وجود دارند که حاوی رمزهای عبور فاش شده هستند در نتیجه هکرها هم می‌توانند به سراغ این سایت‌ها رفته و تمام نام‌های کاربری و پسوردهای فاش شده را دانلود کنند و از آن‌ها در جهت هک کردن حساب‌های کاربری افراد بهره بگیرند. برای محافظت از حساب‌های کاربری مختلف در مقابل لو رفتن پسورد، کافی است مطمئن شوید که برای هر حساب کاربری در هر وب‌سایت از گذرواژه‌های مختلفی استفاده کنید که هر کدام به اندازه کافی طولانی و امن هستند.

برچسب‌ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون