کد خبر: ۵۰۱۲۶
۱۰:۲۲ -۲۱ دی ۱۴۰۲
نماینده سبزوار گفت: انتظار ما از دولت این است که بازار را کنترل کند و اقلام اساسی باید با قیمت مناسب به دست مردم برسد. رها کردن بازار یعنی اینکه ما در موقعیتی هستیم که تولیدمان در بخش پروتئینی خوب است و دلیلی برای گرانی مثل زمانی که کمبود نهاده‌های دامی بود و دامداری خیلی صرف نمی‌کرد، نیست، ولی وضعیت را می‌بینید که چطور شده و مرتب گرانی در حال اتفاق افتادن است.

بازار رها شده ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: گرانی و تورم در کشور همچنان میدان‌داری می‌کند و این تورم مخصوصاً در اقلام اساسی و خوراکی، بیش از بیش، اداره زندگی مردم را به مخاطره انداخته است، در همین رابطه، علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار گفت: موضوع کنترل بازار و توجه به معیشت مردم، بحث بسیار مهمی است که در همه نظام‌های اقتصادی دنیا، دل‌مشغولی حاکمان است و این‌طور نیست که در نظام‌های فکری متفاوت، بحث معیشت مردم را از ذهن خود خارج کنند و بگویند ما می‌خواهیم جریان اقتصاد کلان را مدیریت کنیم و آنچه اقتصاد کلان برای مردم ترتیب می‌دهد، همان باشد و اقتصاد خرد به ما ربطی ندارد.

وی افزود: یکی از ایرادات جدی ما به دولت رها کردن بازار است. حذف ارز ترجیحی مشخص بود که باعث گرانی کالا‌ها خواهد شد و دولت هم که روی به پرداخت یارانه نقدی آورد، برای جبران این موضوع بود، ولی قرار بود تنها چند کالا گران شود و گران شدن هم متناسب با حذف ارز ترجیحی باشد و اساساً کار با کنترل جلو برود، ولی خروجی کار این‌گونه نشد. متاسفانه دومینووار همه کالا‌های مصرفی مردم گران شد و تورم از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و بازار هم افسار گسیخته‌تر از گذشته شد.

عنابستانی اظهار داشت: دولت سیزدهم یک زمانی می‌گفت من وزارت بازرگانی ندارم، مثل صحبتی که در دولت آقای روحانی مطرح می‌شد. بنده در کمیسیون اجتماعی با اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف بودم، اما در کمیسیون صحبت کردم و استدلال داشتم که با تشکیل وزارت بازرگانی بیاییم این بهانه را از دولت بگیریم. چون اگر این کار بشود، دیگر دولت نمی‌تواند بگوید از آن جایی که وزارت بازرگانی نیست، کنترل بازار با چالش روبروست و اگر این کار بشود ما راحت‌تر در مجلس می‌توانیم به خاطر مشکلات بازار، دولت را بازخواست کنیم و برای همین در کمیسیون اجتماعی، این موضوع را علیرغم میل باطنی خودمان، مصوب کردیم.

وی یادآور شد: حال که ما این تفکیک وزارتخانه را در کمیسیون مصوب کردیم و بنا به طرح در صحن است، دولت قدری نسبت به این کار شل شده است، چون هم زمان به آن خورد و هم وزیر صمت جدید ادعا کرد من بازار را کنترل خواهم کرد و از طرفی هم، برخی نمایندگان مخالف تشکیل وزارت بازرگانی، روی به امضا آوردند تا لایحه مسکوت بماند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: انتظار ما از دولت این است که بازار را کنترل کند و اقلام اساسی باید با قیمت مناسب به دست مردم برسد. رها کردن بازار یعنی اینکه ما در موقعیتی هستیم که تولیدمان در بخش پروتئینی خوب است و دلیلی برای گرانی مثل زمانی که کمبود نهاده‌های دامی بود و دامداری خیلی صرف نمی‌کرد، نیست، ولی وضعیت را می‌بینید که چطور شده و مرتب گرانی در حال اتفاق افتادن است.

عنابستانی افزود: وقتی دلیل منطقی برای گرانی نیست، اما گرانی صورت می‌گیرد، یعنی کنترل بازار از دست دولت خارج شده و آن‌ها نرفتند و بازخواست کنند تا جلوی این رویه نادرست گرفته شود. یعنی در این مواقع دولت باید علت‌یابی کند تا ببیند که مثلاً تولیدکننده به موقع روی به عرضه تولید نیاورده یا واسطه‌گر، کالا را احتکار کرده یا نظام توزیع بازار، نظام درستی نیست یا همه این عوامل در این چالش دخیل هستند و به نوعی افراد مختلف در حال سودجویی هستند. البته که در این بین، در کنار دولت، اتحادیه‌ها هم باید به کنترل بازار کمک کنند.

وی در ادامه بیان کرد: کنترل بازار مخصوصاً در کالا‌های اساسی، یکی از اصلی‌ترین کار‌های دولت است. الان گوشت به کیلویی ۶۰۰ هزار تومان نزدیک شده است و با این وضعیت، یک کارگر و یک کارمند با حقوق ثابت، حتی شاید نتوانند هر دو، سه ماه یکبار هم، گوشت بخرند. واقعاً این وضعیت، یک اتفاق بد در نظام جمهوری اسلامی است.

نماینده سبزوار تصریح کرد: آمار‌ها می‌گوید از ۱۰ سال گذشته تا امروز، سرانه مصرف گوشت در کشور نصف شده است. حال اگر این روند ادامه پیدا کند، اتفاقات بد بعدی را در پی خواهد داشت و مثلاً سوءتغذیه، بیشتر شدن بیماری‌های عمومی و... ظهور و بروز خواهد کرد و دولت سیزدهم در موضوع معیشت مردم باید جدی‌تر از شرایط کنونی باشد.

عنابستانی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، در وزارت صمت باید دو برابر آنچه به صنعت رسیدگی می‌شود، به تجارت پرداخت. ما اکنون در وزارت صمت به اندازه یک دهم توجه به صنعت به تجارت نمی‌پردازیم. اگر زنجیره یک نظام درست را ببینیم، اول آن، تامین مواد اولیه است که کار تجاری است، وسط آن، تولید و آخر آن، بازار، فروش و صادرات است. یعنی دو برابر صنعت، تجارت را داریم؛ یعنی اول و آخر کار، تجارت و وسط کار، صنعت است، ولی وقتی ساختار وزارت صمت را می‌بینیم، چندین معاونت دارد و تنها یکی از آن‌ها معاونت بازرگانی است.

منبع: اکونگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون