کد خبر: ۴۸۹۴۶
۱۳:۰۶ -۲۲ مهر ۱۴۰۲
یکی از دلایل کُندی در رشد اقتصادی، سیستم فشل و پیچیده اداری دولت است. این مشکل تنها با قاطعیت دولت قابل حل است. یعنی دولت، در بدنه خودش با بعضی مجموعه‌هایی روبروست که به جای کمک در برخی امور، سنگ‌اندازی می‌کنند.

جعفر قادری

نشان تجارت - محمد آیتی: جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص عملکرد اقتصادی دولت با کیان آنلاین گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* برخی جهت‌گیری‌های دولت سیزدهم به سمت و سوی خوبی رفته است؛ از جمله تعامل با کشور‌های منطقه و کاهش تنش با کشور‌هایی مثل عربستان، امارات و مصر و اینکه دیگر نگاه تنها به غرب نیست و با کشور‌های شرقی مثل روسیه، چین و برخی کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقا وارد تعامل شدیم که این رویکردها، قابل تحسین است، اما علیرغم رشد چهار درصدی اقتصاد در دو سال گذشته، انتقاداتی هم به دولت داریم.

* انتظار ما از دولت سیزدهم در زمینه رشد اقتصادی، بیشتر از چیزی است که شاهدیم و ضرورت دارد سرعت و تلاش دولت به مراتب بالاتر برود.

* یکی از دلایل کُندی در رشد اقتصادی، سیستم فشل و پیچیده اداری دولت است. این مشکل تنها با قاطعیت دولت قابل حل است. یعنی دولت، در بدنه خودش با بعضی مجموعه‌هایی روبروست که به جای کمک در برخی امور، سنگ‌اندازی می‌کنند. مثلاً یکی از این ترمزها، سازمان محیط زیست است که خیلی جا‌ها با رویه‌های خود، مسیر رشد و سرعت پیشرفت را ناهموار و پایین آورده است.

* دولت باید در خیلی از کاهارهایش که زمان‌بر است، از ظرفیت سران قوا برای گرفتن مصوبه استفاده کند. از طرفی، معتقدم دولت باید بیش از پیش به استانداران خود تفویض اختیار کند.

* یکی از انتقادات من به دولت سیزدهم این است که برخی استاندارانی که در راس کار قرار داده است، آن توانمندی لازم را ندارند. همین موضوع در برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هم صدق می‌کند و ضرورت دارد که برخی جایگاه‌ها به واسطه نیرو‌هایی که دارد به طور جدی ترمیم شود.

* انسجام تیم اقتصادی دولت در حد انتظار‌ نیست. ما در شرایطی هستیم که به سرعت عمل احتیاج مبرم داریم و این ضعف در تیم اقتصادی دولت دیده می‌شود.

* برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام به گونه‌ای است که همه می‌دانند اگر به اتمام برسند، منشاء پیشرفت و تحول در کشور خواهد شد، اما عجیب است که گاهی راه روشن است، ولی سرعت کار کُند است.

* در برخی بخش‌های اقتصادی دولت، نیازمند تصمیم درست و به موقع هستیم. این‌جا دو موضوع مطرح است، یعنی هم تصمیم برآمده از خردجمعی و نظر کارشناسان باشد و هم به موقع صورت بگیرد. به شخصه با توجه به تلاش دولت نسبت به دولت گذشته، در این بخش انتظارات به مراتب بیشتری داشته و دارم.

* جهت‌گیری دولت در حوزه مسکن خوب است، اما انتظار این بود که در دو سال ابتدایی کار دولت، سریعاً کل زمین‌های مورد نیاز برای ساخت مسکن که وعده دولت بود، تامین شود تا حداقل افرادی که می‌توانستند با سرمایه خود، خانه بسازند، کارشان به نتیجه می‌رسید.

* دولت در حوزه روستا‌ها هم تعلل‌هایی داشته است. در کنار سازمان محیط زیست، سازمان منابع طبیعی هم عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته است. سازمان امور اراضی هم همین شرایط دو سازمان دیگر را دارد.

* اگر دولت تسهیلات بیشتری به واحد‌های صنعتی پرداخت کند یا فضای کار در شهرک‌های صنعتی را باز کند و زمین در اختیار افرادی که صاحب فکر و سرمایه هستند، بگذارد، شک نکنید گره‌گشایی از معضلات و مشکلات اقتصاد مملکت خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون