کد خبر: ۴۴۵۱۶
۲۰:۱۶ -۰۳ آبان ۱۴۰۱
سیدالبرز حسینی گفت: اگر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدی برطرف شود، بخشی از جامعه که در سنی هستند که فضا برای کار و درآمدشان مهیا نیست، راضی‌تر نسبت به گذشته خواهند شد.

اقتصاد نابسامان

نشان تجارتمحمد آیتی: چندی پیش، پنج تن از اقتصاددانان برجسته کشور طی نامه‌ای اعلام داشتند، ادامه وضع موجود اقتصادی، کشور را در پیچ تاریخی قرار می‌دهد و اعتراض‌های کنونی هم ریشه در نابرابری‌های گذشته دارد. از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا کنون، اوضاع و احوال اقتصادی مملکت اصلاً طبیعی نبوده و با روی کار آمدن دولت سیزدهم هم، شرایط تفاوت چندانی پیدا نکرد و پیکان تورم همچنان رو به بالاست و سفره‌های مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

از این‌رو، به سراغ حسینی، نماینده مردم خدابنده رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.

سیدالبرز حسینی به اقتصاد سرآمد گفت: اعتراضات و اغتشاشات فعلی، از ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این رابطه، نیاز به یک صف‌بندی مشخص است که این کار باید توسط کارشناسان ذیربط مورد ارزیابی دقیق و جامع قرار بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: دشمن، دشمنی خود را می‌کند؛ یک روز در بستر موضوع فرهنگی و یک روز در فضای اقتصادی و روز دیگر در هر شرایطی که برای خود مهیا ببیند. پس در این اعتراضات باید صف معاندین را از مردم جدا کرد، چون آن‌ها در این ۴۳ سال هر نوع کاری که از دست‌شان برآمده انجام داده‌اند و خواسته‌هایشان، نا به حق و همیشه بحران‌ساز بوده است. از طرفی، طیف جوانی که عموماً متولد دهه ۸۰ هستند در اعتراضات دیده می‌شوند. بسیاری از این افراد، فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و نیاز به کار و درآمد دارند تا بتوانند گذران زندگی کنند. از این‌رو، این بحران هم باید جدی بررسی شود و برای آن نقشه راه داشت.
از منظر اقتصادی باید جایگاه جوان مورد مطالعه قرار گرفته شود

وی تصریح کرد: اکنون بستر فضای مجازی وجود دارد و به این واسطه، ارتباط گسترده‌ای در دنیا برقرار شده است. پس جوانان بیشتر به جایگاه خود پی می‌برند. از منظر اقتصادی باید جایگاه جوان مورد مطالعه قرار گرفته شود. جوانی که سال‌ها عمرش را گذاشته و علم و مهارتی را یاد گرفته، نمی‌تواند به صورت روان روی به ازدواج و پیش از آن، شغل بیاورد. یعنی نه اقتصادی دارد و نه خبر از آینده خود.

این عضو مجمع نمایندگان استان زنجان اظهار داشت: نباید همه کسانی که اعتراض دارند را اغتشا‌ش‌گر نامید. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدی برطرف شود، بخشی از جامعه که در سنی هستند که فضا برای کار و درآمدشان مهیا نیست، راضی‌تر نسبت به گذشته خواهند شد. فردی که در بستر اعتراض قرار گرفته را باید دید و صدایش را شنید. برخی از این افراد آمدند تا پیام‌شان را به مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برسانند.

حسینی یادآور شد: اگر منابع مالی کشور درست تخصیص داده شود و افراد این عدالت را ببینند و اقتصاد و مسائل اجتماعی نظم بیشتری به خود بگیرد، خیلی از نقشه‌های دشمنان نظام، خنثی خواهد شد. من بخشی از صحبت افراد اقتصادی که معتقدند اعتراضات اخیر، ریشه‌های اقتصادی دارد را قبول دارم. باید کشور طوری اداره شود که افراد، نگران کمبود درآمد و فردای خود نباشند.

وی با اشاره به تبعیض در ایران گفت: وقتی یک جوان می‌بیند که برای یک وام ازدواج باید کلی دوندگی کند و شاید هم نتواند دریافت کند، اما میلیاردها تومان به راحتی اختلاس می‌شود و خبر آن، در رسانه هم منتشر می‌شود، ذهنش پر از تعارض و تبعیض می‌شود.

نماینده مردم خدابنده گفت: در ایران، منابع بسیاری است، اما سیستم با خلاءهای زیادی روبروست، چرا؟ ما نتوانستیم جواب خوبی در این رابطه به مردم بدهیم. فساد در جامعه و ساختار، باعث تعارض شده است. برخی می‌بینند که میلیاردها تومان در بخش‌هایی خرج می‌شود، اما هزینه اداره یک زندگی ساده را ندارند. باید مشکل شغل، ازدواج، مسکن و مسائل مهم جوانان را حل کرد تا حس رضایت به وجود بیاید. اگر با برنامه‌ریزی، بتوانیم مشکلات اقتصادی را به مرور مرتفع کنیم، بخش عمده‌ای از چالش‌های اجتماعی کشور هم حل خواهد شد و در این بین، امید در جوانان بیش از پیش می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون