کد خبر: ۴۲۱۲۲
۰۸:۳۰ -۰۷ خرداد ۱۴۰۱
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران معتقد است؛ ادامه سیاست‌های اقتصادی فعلی دولت باعث افزایش قیمت و در نتیجه رکود در بازار سکه شده است.

کاهش قیمت سکه

نشان تجارت - افزایش قیمت دلار در مدت اخیر قیمت سکه را در مدار صعود قرار داد. تا جایی که نگرانی‌ها برای جهش بی سابقه قیمت سکه در جامعه افزایش یافته است.

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: این روز‌ها قیمت سکه تابع نرخ ارز و از همه مهمترانتظارات تورمی در جامعه است. این در حالی است که سال‌های گذشته سکه نرخ بالاتر از ۱۶ میلیون تومان را نیز تجربه کرده، اما بیش از این رقم قابل افزایش نبوده و نیست.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران ادامه داد: متأسفانه نوسانات قیمت این روز‌ها باعث رکود شدید در بازار سکه و طلا شده است. نرخ ارز مسیر اصلی قیمت گذاری بر روی سکه را تعیین می‌کند و با توجه به وضعیت قیمت دلار، سرعت قیمت سکه در مسیرصعودی قرار گرفته است.

وی تصریح داشت: البته به غیر از نرخ ارز قیمت انس طلای جهانی نیز تا حدودی بر روی قیمت سکه تأثیر گذار است. البته این روز‌ها بازار جهانی طلا از تلاطم افتاده ونسبت به بازار ارز از آرامش بیشتری برخوردار است.

محمدولی گفت: مذاکرات و انتشار اخبار مربوط به برجام نیز تا حدی تأثیرگذار بر قیمت سکه است، اما نگاه مسئولین اقتصادی کشور به بازار‌ها باید به گونه‌ای باشد که اقتصاد به ویژه بازار ارز را کنترل کند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: ادامه نوسانات شدید در بازار ارز باعث رکود داد وستد در بازار‌های موازی به ویژه بازار سکه و طلا می‌شود. عوامل تشدید کننده هیجان در بازار ارز و سکه چرخ تولید را کُند‌تر می‌کند.

وی تصریح داشت: اقتصاد کشور نیاز به تعامل و رونق در بازار‌ها دارد. بازار سکه و طلا باید به رونق گذشته خود بازگردد چراکه این امر نقدینگی را وارد چرخشی می‌کند که به موجب آن تولید وارد مرحله رشد و تکاپو می‌رسد.

محمدولی ادامه داد: فروش طلا و سکه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است و ادامه این روند برای اقتصاد کشور شرایط مناسبی را رقم نخواهد زد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با پیش بینی وضعیت قیمت سکه در روز‌های آینده گفت: احتمالات قیمت در بازار سکه بسیار سخت و به سیاست داخلی و خارجی بستگی دارد. اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نوسان قیمت سکه برای روز‌های آینده این بازار خیلی دور از انتظارنیست.

وی ادامه داد: زمانی سکه به قیمت بالای ۱۶ میلیون تومان هم رسید و تجربه دوباره این رقم در بازار سکه موجب افزایش نگرانی شده است. در حال حاضر جهش شدید قیمت سکه بعید است، اما غیر ممکن نیست!

محمدولی تأکید داشت: برجام، ثبات قیمت ارز و اصلاح سیاست‌های اقتصادی کشور عوامل تأثیر گذار بر قیمت سکه است. اما اگر این چند عامل با همین وضعیت فعلی به حرکت خود ادامه دهد، رسیدن نرخ سکه به رقم‌های بالاتر از نرخ فعلی و با نوسان شدید به زودی اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح داشت: دولت باید با تغییر سیاست‌های اقتصادی خود جلوی رشد قیمت سکه و ادامه رکود در این بازار را هرچه سریعتر بگیرد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون