کد خبر: ۴۰۸۱۲
۰۷:۳۱ -۱۶ فروردين ۱۴۰۱
یک کارشناس مسائل اقتصادی تأکید داشت: تویلد یک دهه سخت را پشت سر گذاشته و اکنون با توجه به شعار سال دولت موظف شده با پرهیز از شتاب زدگی برنامه‌های توسعه تولید و اشتغال را از روی کاغذ به اجرا در بیاورد.

شرکت‌های دانش بنیان

نشان تجارترئیس جمهور در پیام نوروزی از مسجد جامع خرمشهر با بیان اینکه در سال جاری ان‌شاءالله مسئله اشتغال مسئله اول ماست؛ اظهار داشت: بیکاری منشأ همه مصیبت‌های اقتصادی و اجتماعی است و حمایت از تولید در صدر برنامه‌های دولت خواهد بود.

با توجه به اهمیت توسعه تولید و افزایش اشتغال امیر واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی دولت احمدی نژاد در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: تبریک نوروزی ۱۴۰۱ رئیس جمهور امید‌ها را در بین مردم بیشتر کرد. انتظار برای ثبات بخشی به وضعیت فعلی اقتصاد و معیشت مردم با بیان اهداف دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ بیش از سال گذشته شده است.

به گفته این کارشناس مسائل صنعتی؛ درتبریک نوروزی رئیس جمهوربه تلخی‌هایی مانند وضعیت نامناسب معیشت مردم اشاره شد که با وعده ریل گذاری در سال جاری این معضل کاهش خواهد یافت.

این فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر اینکه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حال تولید خوب نبوده است، گفت: کلید حل مشکلات اصلی کشور تولید است و این موضوع در نظر صاحبنظران و مدیران اقتصادی کشور بوده و همواره منتقدین با سلایق متفاوت براین بحث که اگر کشور پیشرفت کند و تولید ناخالص داخلی رشد و سرانه درآمد مردم افزایش داشته باشد، مشکل اشتغال در گرو تولید رفع خواهد شد.

معاون اسبق وزیر صنعت دولت احمدی نژاد گفت: اگر متولیان در بخش تولید با تعاریف منطقی و پرهیز از شتاب زدگی وضعیت اقتصاد کشور را به سمت توسعه حرکت دهند آن زمان می‌توانند ادعا کنند که در تولید حرفی برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: تورم و رکود باید با رشد اقتصادی سالانه به سمت آرامش تولید گام برداشته شود. کشوری موفق است که در بخش تولید عالمانه حرکت کند.

آشتیانی با اشاره به دو محور اصلی شعار امسال گفت: دانش آفرینی و اشتغال آفرینی کلید توسعه اقتصاد کشور است، اما برای دستیابی به آن نیاز به برنامه ریزی است. باید اشتغال آفرینی با ثبات و کیفی مد نظر گرفته شود و در ادامه آن سرمایه گذاری انجام بگیرد. درغیر این صورت هر برنامه‌ای جهت افزایش اشتغال انجام بگیرد قطعاً پس از یک دوره کوتاه رو به افول می‌رود و در این بین تنها سرمایه ملی هدر می‌رود.

معاون اسبق وزیر صنعت دولت احمدی نژاد گفت: طبق اهداف پیش بینی شده؛ اشتغال زایی باید به گونه‌ای اجرایی شود که فصل جدیدی در تولید را ایجاد کند و شغل در کشور پایدار و با کیفیت و بدور از هدررفت سرمایه‌های ملی باشد.

به گفته این کارشناس مسائل صنعتی؛ تولید یک محصول علاوه بر تأمین نیاز جامعه باید بازار‌های هدف صادراتی را نیز پوشش بدهد.

وی تصریح داشت: تولید باید رقابت با محصولات خارجی داشته باشد و این حرکت مستلزم تجهیز کردن کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی به تکنولوژی و دستگاه‌های روز دنیاست؛ چراکه برای اشتغال آفرینی ودانش آفرینی نیاز به افزایش تولید است و برای این اقدام تولید نباید بیش از حد به واردات قطعه و ملزومات وابسته باشد.

آشتیانی می‌گوید: حدود ۷۰ درصد ماشین آلات کارخانه‌های فعال در کشور فرسوده است. این واحد‌های بزرگ و کوچک چطور می‌توانند بدون تکنولوژی به تولید محصولات رقابتی با سایر محصولات خارجی وارد بازار‌های بین المللی شوند.

مدیرعامل سابق صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی دولت احمدی نژاد گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف کشور فعال هستند، اما این نوع فعالیت‌ها سازمان یافته نیست و فعالان این عرصه از عدم حمایت ونبود امکانات جهت توسعه فعالیت‌ها انتقاد‌های زیادی دارند.


بیشتر بخوانید: زیرساخت‌ها برای نقش‌آفرینی نخبگان فراهم نیست


به گفته آشتیانی؛ با توجه به موضوع بیکاری و آسیب‌های متعددی که از این معضل پدید می‌آید، توسعه کارآفرینی آن دسته از فعالیت‌های تولیدی است که ظرفیت بیشتری در بحث اشتغال دارند. به تعبیر رهبر معظم تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است و اکسیری است که علاوه بر رفاه عمومی و ... دارای تأثیرات روانی است؛ اعتماد به نفس ملی را بالا می‌برد و احساس عزت‌مندی را در ملت به وجود می‌آورد.

وی تأکید داشت: همواره حول محور تولید، اشتغال جان می‌گیرد، چرخ‌های اقتصادی به حرکت در می‌آید و ثروت‌آفرینی و ارزش افزوده و توجه به مباحث بنیادین زندگی و کار معنا می‌یابد و در قالب مصرف داخلی و صادرات، بنیان‌های اقتدار ملی تقویت می‌شود. برای چنین عزمی کاغذ بازی راه چاره نیست؛ باید دولت و مجلس در ابتدا بدنبال نوسازی صنایع و وارد کردن تکنولوژی به بخش‌های مختلف تولید باشند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون