کد خبر: ۴۰۵۸۳
۱۰:۰۸ -۰۸ فروردين ۱۴۰۱
با جو روانی موجود در بازار به دلیل اخبار مذاکرات، یکی از سوالات اصلی این است که در سال ۱۴۰۱ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟ سهراب دل انگیزان، اقتصاددان با بیان اینکه سال پیش رو تورم ۵۰ درصدی را شاهد خواهیم بود، گفت: با وجود این، اگر توافقی صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود که رشد خوبی برای اقتصاد تحقق یابد.

سرمایه گذاری

نشان تجارت - «برای بررسی دقیق بازار‌های دارایی و توصیه به سرمایه گذاری در بازار‌ها می‌بایست تا ۱۵ اردیبهشت منتظر بمانیم.» این سخنی است که سهراب دل انگیزان، اقتصاددان بیان کرد و ادامه داد: آغاز ابلاغ بخشنامه بودجه از ۱۵ فروردین ماه خواهد بود و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد؛ بنابراین آن زمان می‌توان به طور دقیق در مورد وضعیت بازار‌ها در سال ۱۴۰۱ صحبت کرد. هرچند می‌توان به طور کلی با توجه به بودجه ۱۴۰۱ گفت: سال ۱۴۰۱ همچنان شاهد تورم در اقتصاد خواهیم بود؛ اما به هر حال اقتصاد ایران ظرفیت بالایی برای رشد دارد، اگر توافقی صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود که رشد خوبی برای اقتصاد تحقق یابد.

پیش بینی بازار خودرو در سال ۱۴۰۱

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به وضعیت مدیریتی کشور می‌توان پیش بینی کرد سال پیش رو سال تورمی شدیدی باشد؛ هرچند برای بررسی دقیق آینده بازار‌های دارایی باید تا ۱۵ اردیبهشت منتظر بمانیم.

سهراب دل انگیزان ادامه داد: به نظر می‌آید قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ فزاینده باشد، زیرا عرضه آن همچنان ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه کمتر از تقاضای آن است؛ بنابراین نباید منتظر کاهش قیمت در بازار خودرو باشیم.

وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۱

این اقتصاددان در مورد پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ گفت: به نظر می‌رسد در بازار مسکن در سال جدید جهش قیمتی را شاهد نخواهیم بود. احتمالا قیمت‌ها در بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ کمتر از نرخ تورم رشد داشته باشد.

دل انگیزان با اشاره به اینکه بازار مسکن به طور متوسط در سال ۱۴۰۰ نصف تورم رشد داشت، گفت: امسال هم به نظر می‌رسد همین روند در انتظار بازار مسکن باشد و قیمت‌ها نصف نرخ تورم رشد کند.

سکه دارای بیشترین بازدهی در سال ۱۴۰۱

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: به نظر می‌رسد بازار طلا در دنیا یک بازار فزاینده باشد، زیرا در دو سال گذشته حجم زیادی دلار و یورو در بازار‌های مختلف ازجمله رمزارز‌ها و... حبس شده، ولی در سال ۲۰۲۲ آزاد می‌شوند و بخش از این دارایی جذب بازار طلا خواهد شد.

به گفته دل انگیزان، هرچند قیمت طلا و سکه تحت تاثیر نرخ بهره آمریکا ممکن است نوسان اندکی داشته باشد و در بازه کوتاهی پایین‌تر از ۱۹۰۰ دلار در اونس قرار گیرد، ولی مجددا ۲ هزار دلار در اونس متوسطی است که ممکن است در سال ۲۰۲۲ به دست بیاورد.

سمت و سوی قیمت دلار در سال جدید

این اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ به اقتصاد ۲۴ گفت: دو سناریو در انتظار دلار در سال جدید است. اگر توافق برجام به دست آید شاهد کاهش قیمت دلار یا ثبات آن خواهیم بود. اما اگر توافقی حاصل نشود سناریوی دوم پیش روی ماست.

دل انگیزان در تشریح سناریوی دوم گفت: قیمت دلار برای سال ۱۴۰۱ در صورت عدم توافق بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود. هرچند احتمالا متوسط قیمت ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان را شاهد خواهیم بود لذا اگر دلار در این سطح قیمتی قرار گیرد، نصف تورم رشد خواهد کرد.

بورس همچنان در کُما

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مورد بورس گفت: شاخص کل بورس در سال جدید احتمالا به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد می‌رسد.

دل انگیزان دلایل این موضوع را این گونه تشریح کرد: باید به اقتصاد امیدوار بود تا در آن سرمایه گذاری انجام شود. اما در حال حاضر سرمایه گذاری کاهش داشته است. هرچند به هر حال اقتصاد ایران ظرفیت بالایی برای رشد دارد، اگر توافقی صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود که رشد خوبی برای اقتصاد تحقق یابد. به اضافه اینکه تورم از یک طرف و نوع رفتار دولت با دستمزدبگیران اعم از کارگران، کارمندان دولت و مشاغل از طرف دیگر نشان می‌دهد قدرت خرید این اقشار افزایش نخواهد یافت.

رشد یک تا ۳ درصدی تولید ناخالص ملی در سال جدید

این اقتصاددان با بیان اینکه طبق این پیش بینی‌ها همچنان رکود در اقتصاد ایران وجود خواهد داشت، گفت: ممکن است به واسطه فروش نفت و گشایش‌هایی که این حوزه رخ داده، تولید ناخالص ملی به طور کلی یک تا ۳ درصد رشد کند؛ اما تولید ناخالص ملی بدون نفت قطعا کاهش خواهد یافت و بالعکس با نفت افزایش پیدا می‌کند.

دل انگیزان با هشدار نسبت به گسترش فقر در جامعه گفت: در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد جامعه زیر خط فقر هستند که در سال ۱۴۰۱ این میزان تا ۴۰ درصد جامعه افزایش پیدا می‌کند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون