کد خبر: ۴۰۰۹۸
۱۰:۴۶ -۱۸ اسفند ۱۴۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هنوز در بازار سرمایه نقدینگی به میزان رشد متوازن وجود ندارد. به این معنا که در مقطعی یک رشد کوتاه مدت ۵ تا ۱۰ درصدی را در این سهم متصور هستیم.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - مجتبی معتمدنیا، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل رشد شاخص کل بورس طی روزهای گذشته اظهار داشت: روند رو به رشد شرکت‌ها در بازار سرمایه از مقطعی شروع شد که بارقه‌های امیدی در مورد توافق برجام به وجود آمد اما اولین موضوعی که خیلی جلب توجه کرد، این بود که برای شروع شرکت‌هایی که از کاهش نرخ ارز منتفع می‌شدند در روزهای اول رشد را تجربه کردند. اما پس از آن با توجه به افزایش قیمت جهانی کامادیتی ها، نقدینگی به شرکت‌های کامودیتی و پالایشی‌ها سوییچ شد.

وی افزود: این خصوصیت نشان می‌دهد که هنوز در بازار سرمایه نقدینگی به میزان رشد متوازن وجود ندارد. به این معنا که در مقطعی یک رشد کوتاه مدت ۵ تا ۱۰ درصدی را در این سهم متصور هستیم اما بعد از آن سهامداران از آن سهم یا گروه به سهم‌هاو گروههای دیگری سوییچ می‌کنند که از نظرشان جا مانده‌اند و دوباره یک رشد ۵ تا ۱۰ درصدی در گروه جدید و اصلاح در گروه قبل را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع برای این است که حجم پول قابل توجه برای رشد متوازن بازار وجود ندارد. طبیعتاً تا وقتیکه حجم نقدینگی زیادی در بازار جذب نشود، ما نمی‌توانیم سیگنال قابل توجهی ببینیم.

او ادامه داد: بسیاری از سهم‌ها در واقع روزهای اول و دوم رشد می‌کنند و و در روز روز سوم با عرضه قابل توجه روند سهم منفی می‌شود. گروه خودرویی و حمل و نقل و بانکی مصداق این اتفاق بودند که بعد روندشان منفی شد و بازار روی پالایشی‌ها سوییچ کرد.

سپس دو روز پالایشی‌ها مثبت بودند و آخر وقت روز شانزدهم اسفند صف‌های خرید روی پالایشی‌ها عرضه شد و علی رغم رشد غیر قابل تصور جهانی نفت ، مشخص نیست که پالایشی ها مثبت بمانند. معتمدنیا با اشاره به اینکه زمانی که روند بدین صورت است به این معنا است که همچنان در بازار پول برای رشد کلی وجود ندارد، گفت: بنابراین نمی‌توان امید داشت که در کوتاه مدت بازار یک رشد متوازن داشته باشد. من فکر می‌کنم هنوز بازار در مورد برجام ابهام دارد، زمانی که برجام اتفاق بیفتد، بازار می‌تواند تحلیل درستی در خصوص صنایع داشته باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد در آینده به دلیل اینکه قابل پیش‌بینی است که بازارهای دیگر دچار رکود شوند، بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر خواهد بود. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همیشه در سیکل‌های مشخص تورم‌های قابل توجهی اتفاق می‌افتد. در کشوری که این اتفاق عادی و نهادینه شده است، بورس هم به تبعیت از تورم‌ می‌تواند رشدهای قابل توجهی داشته باشد.

معتمدنیا خاطرنشان کرد: قطعا در این دوره برخی ضررهایی که سهامداران متحمل شده بودند، جبران می‌شود اما نمی‌توان انتظار داشته باشند که کلیه شرکتها بتوانند به سقف تاریخی ۱۳۹۹ خود برسند .

قطعا بازار کف‌های قبلی را در بلندمدت و طی هدف‌گذاری دو ساله پس خواهد گرفت اما به این معنی نیست همه افرادی که در سهم‌های مختلف متضرر شدند، می‌توانند به نقطه سر به سر یا سود برسند؛ چراکه شاخص یک عدد متوازن با همه سهم‌ها نیست. برخی سهم‌ها عملاً وزن بیشتری روی شاخص دارند و یک سری کمتر. اکثرا سهم‌هایی که افت شدید داشتند، سهم‌هایی بودند که تأثیر کمتری بر شاخص داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر من در شرایط فعلی سقف شاخص یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار واحد است اما باید توجه داشت که نقدینگی جدیدی به بازار نیامده است. پیشتر هم به علت خوش‌بینی فعالان بازار، شاهد رشد در بازار سرمایه بودیم. اینکه شاخص دفعه قبل هم رشد کرد به علت خوش‌بینی فعالان بازار سرمایه بود؛ وگرنه پولی از بیرون بازار وارد نشده بود. الان نیز به اعتقاد من همین اتفاق افتاده است. بنابراین سقف کوتاه مدتی که به صورت خوشبینانه می‌توانیم در نظر بگیریم همان یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار واحد است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون